1. Nieuws

    Beste jaar ooit voor SBS Broadcasting

    Het afgelopen jaar was het beste jaar ooit voor SBS Broadcasting. Het mediabedrijf zag haar marktaandeel doorstijgen tot een gemiddelde van 27,3 procent. Ook online presteerde SBS beter dan het jaar ervoor.
    Jarco Kriek
    2 januari 2010
    comments 0
    Beste jaar ooit voor SBS Broadcasting

    SBS Broadcasting kijkt op 2009 terug als het beste jaar ooit. De zenders NET 5, SBS 6 en Veronica wisten in 2009 meer kijkers als ooit daarvoor aan zich te binden. Het gemiddelde marktaandeel groeide van 27 procent in 2008 naar 27,3 procent in 2009. Familiezender SBS 6 werd in 2009 het meest bekeken.

    SBS 6 behaalde in 2009 een gemiddeld marktaandeel van 14,2 procent, NET 5 is na SBS 6, met een marktaandeel van 6,8 procent, de één na best bekeken zender van SBS Broadcasting. Veronica wist de groei van de afgelopen jaren in 2009 vast te houden met een marktaandeel van 6,4 procent. Eric van Stade, Algemeen Directeur SBS: "Opnieuw hebben we onszelf flink weten te verbeteren en kijken we terug op het beste jaar ooit. Door onze portfolio van drie verschillende zenders zijn we wederom in staat geweest te groeien en exact dat is ook de ambitie voor 2010. SBS staat er in alle opzichten fantastisch voor en dat is een ongekende prestatie gezien het economische klimaat in 2009."

    De vrouwelijke zender NET 5 was vooral succesvol door de introductie van Nederlandse drama. Nieuwe series als Geborgen Gebreken en Floor Faber wisten vele kijkers aan de zender te binden. Maar ook al langer lopende Nederlandse dramaseries als De Co-assistent en S1ngle stonden garant voor kijksuccessen. Met de komst van Renate Verbaan en nieuwe woonprogramma’s in de vooravond hoopt SBS dat NET 5 nog meer kijkers aan zich te binden.

    SBS 6 wist in 2009 zichzelf opnieuw flink te verbeteren. Waar vorig jaar een recordmarktaandeel van 13,6% werd geschreven, komt het jaargemiddelde van SBS 6 in 2009 uit op 14,2%. Het grote amusement, zoals Popstars, Het Beste Idee van Nederland, Holland’s Got Talent, De Nieuwe Uri Geller, Hole in the Wall en K2 zoekt K2, zorgde voor torenhoge kijkcijfers. Tijdens de start van de najaarsprogrammering in augustus wist SBS 6 haar hoogste maandgemiddelde ooit te behalen met maar liefst 16,7% gevolgd door september met 15,4%. Bijzonder is dat de zender over alle tijdvakken (vooravond, prime time en late night) beter scoorde dan vorig jaar. Ook de dagelijkse vaste waardes Hart van Nederland en Shownieuws wisten in 2009 gemiddeld meer kijkers te trekken.

    2009 was bij Veronica het jaar van de tv-talenten Johnny de Mol en Lauren Verster. Johnny was zeer succesvol met zijn zeer goed ontvangen serie Down met Johnny en natuurlijk Waar is de Mol? en sleepte zelfs een nominatie voor de Televizier Talent Award binnen. Lauren maakte veel indruk met haar reportageprogramma Lauren Verslaat dat voorjaar 2010 terug zal keren. De komst van Beau van Erven Dorens naar SBS luidde voor Veronica de start van het nieuwe CQC in. Het programma dat nieuws op een andere en humoristische wijze bespreekt, is ook dit voorjaar te zien. De crimeseries, autoprogramma’s en vele topfilms waren ook in 2009 weer zeer veel succesvol voor de mannelijke zender.

    Ook online heeft SBS grote stappen gezet in 2009. De introductie van het video-on-demand platform veamer.nl, de vernieuwde sites shownieuws.tv, hartvannederland.nl, pietsweer.nl en peterrdevries.nl zorgden ervoor dat SBS in november op de 14e plaats in de STIR-ranking binnenkwam met bijna 3 miljoen unieke bezoekers per maand. Ook programmagemist.nl groeit met reuzensprongen en weet steeds meer unieke bezoekers te bereiken.

    Alle genoemde marktaandelen zijn gemeten in de doelgroep 20-49 jaar tenzij anders aangegeven.
    SBS BroadcastingSBS 6NET 5Veronica

    Reacties

  1. TV-TIP Liefde op z'n Surinaams

    Liefde op z'n Surinaams
    NPO 2 om 19:20 uur
    Vierdelige documentaireserie, een eerlijk verhaal over het dagelijks leven van vier Surinaamse moeders in Nederland op zoek naar de liefde.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP John Carter

    John Carter
    Veronica om 20:30 uur
    John Carter (Taylor Kitsch) wordt onverwachts overgebracht naar Mars waar hij terecht komt in een enorm conflict tussen de inwoners van deze planeet. waaronder Tars Tarkas (Willem Dafoe) en de betoverende Prinses Dejah Thoris (Lynn Collins). In een wereld die op instorten staat ontdekt Carter dat de redding van Barsoom en zijn bewoners in zijn handen ligt.

    Zappen.blog.nl