1. Nieuws

    Beste jaar ooit voor SBS Broadcasting

    Het afgelopen jaar was het beste jaar ooit voor SBS Broadcasting. Het mediabedrijf zag haar marktaandeel doorstijgen tot een gemiddelde van 27,3 procent. Ook online presteerde SBS beter dan het jaar ervoor.
    Jarco Kriek
    2 januari 2010
    comments 0
    Beste jaar ooit voor SBS Broadcasting

    SBS Broadcasting kijkt op 2009 terug als het beste jaar ooit. De zenders NET 5, SBS 6 en Veronica wisten in 2009 meer kijkers als ooit daarvoor aan zich te binden. Het gemiddelde marktaandeel groeide van 27 procent in 2008 naar 27,3 procent in 2009. Familiezender SBS 6 werd in 2009 het meest bekeken.

    SBS 6 behaalde in 2009 een gemiddeld marktaandeel van 14,2 procent, NET 5 is na SBS 6, met een marktaandeel van 6,8 procent, de één na best bekeken zender van SBS Broadcasting. Veronica wist de groei van de afgelopen jaren in 2009 vast te houden met een marktaandeel van 6,4 procent. Eric van Stade, Algemeen Directeur SBS: "Opnieuw hebben we onszelf flink weten te verbeteren en kijken we terug op het beste jaar ooit. Door onze portfolio van drie verschillende zenders zijn we wederom in staat geweest te groeien en exact dat is ook de ambitie voor 2010. SBS staat er in alle opzichten fantastisch voor en dat is een ongekende prestatie gezien het economische klimaat in 2009."

    De vrouwelijke zender NET 5 was vooral succesvol door de introductie van Nederlandse drama. Nieuwe series als Geborgen Gebreken en Floor Faber wisten vele kijkers aan de zender te binden. Maar ook al langer lopende Nederlandse dramaseries als De Co-assistent en S1ngle stonden garant voor kijksuccessen. Met de komst van Renate Verbaan en nieuwe woonprogramma’s in de vooravond hoopt SBS dat NET 5 nog meer kijkers aan zich te binden.

    SBS 6 wist in 2009 zichzelf opnieuw flink te verbeteren. Waar vorig jaar een recordmarktaandeel van 13,6% werd geschreven, komt het jaargemiddelde van SBS 6 in 2009 uit op 14,2%. Het grote amusement, zoals Popstars, Het Beste Idee van Nederland, Holland’s Got Talent, De Nieuwe Uri Geller, Hole in the Wall en K2 zoekt K2, zorgde voor torenhoge kijkcijfers. Tijdens de start van de najaarsprogrammering in augustus wist SBS 6 haar hoogste maandgemiddelde ooit te behalen met maar liefst 16,7% gevolgd door september met 15,4%. Bijzonder is dat de zender over alle tijdvakken (vooravond, prime time en late night) beter scoorde dan vorig jaar. Ook de dagelijkse vaste waardes Hart van Nederland en Shownieuws wisten in 2009 gemiddeld meer kijkers te trekken.

    2009 was bij Veronica het jaar van de tv-talenten Johnny de Mol en Lauren Verster. Johnny was zeer succesvol met zijn zeer goed ontvangen serie Down met Johnny en natuurlijk Waar is de Mol? en sleepte zelfs een nominatie voor de Televizier Talent Award binnen. Lauren maakte veel indruk met haar reportageprogramma Lauren Verslaat dat voorjaar 2010 terug zal keren. De komst van Beau van Erven Dorens naar SBS luidde voor Veronica de start van het nieuwe CQC in. Het programma dat nieuws op een andere en humoristische wijze bespreekt, is ook dit voorjaar te zien. De crimeseries, autoprogramma’s en vele topfilms waren ook in 2009 weer zeer veel succesvol voor de mannelijke zender.

    Ook online heeft SBS grote stappen gezet in 2009. De introductie van het video-on-demand platform veamer.nl, de vernieuwde sites shownieuws.tv, hartvannederland.nl, pietsweer.nl en peterrdevries.nl zorgden ervoor dat SBS in november op de 14e plaats in de STIR-ranking binnenkwam met bijna 3 miljoen unieke bezoekers per maand. Ook programmagemist.nl groeit met reuzensprongen en weet steeds meer unieke bezoekers te bereiken.

    Alle genoemde marktaandelen zijn gemeten in de doelgroep 20-49 jaar tenzij anders aangegeven.
    SBS BroadcastingSBS 6NET 5Veronica

    Reacties

  1. TV-TIP Verbouw ons huis tot droomhuis

    Verbouw ons huis tot droomhuis
    RTL 8 om 18:33 uur
    Chip en Joanna Gaines werken als makelaar, aannemer en binnenhuisarchitect. Ze laten hun klanten Doug en Lacy drie huizen zien in de dure Castle Heights-buurt in Waco. Er zal nog flink verbouwd moeten worden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S5

      Girls geeft een ongepolijste blik op het leven van een bont gezelschap vrouwelijke twintigers in New York. Van talloze vernederingen tot zeldzame overwinningen: de vrouwen weten nog altijd niet wat ze willen - van de mannen, van elkaar, of van zichzelf. Totaal TV mag het vijfde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Nederland verhuist

    Nederland verhuist
    NPO 3 om 19:50 uur
    Verhuizen staat in de stress top drie, toch doen we het massaal. Zo gaan er dit jaar weer ruim 1,5 miljoen mensen naar een ander huis. We volgen er twee.

    Zappen.blog.nl