1. Nieuws

    Canal Digitaal en Joyne strijden om abonnee in krimpende satellietmarkt

    Vissen in een vijver van abonnees die minder wordt. Zo kan de strijd om de abonnee tussen Canal Digitaal en Joyne ook wel omschreven worden.
    Jarco Kriek
    9 december 2017
    comments 3
    Canal Digitaal en Joyne strijden om abonnee in krimpende satellietmarkt

    Uit het kwartaaloverzicht van marktonderzoeker Telecompaper blijkt niet alleen dat kabel, met Ziggo in het bijzonder, de meest gebruikte uitzendstructuur in Nederland is en dat de KPN koperdraad- en glasvezelnetwerken volgen. Het marktaandeel van satelliet is naar minder dan vijf procent gezakt. Digitenne heeft een lager aandeel dan satelliet. Uitgaande van de informatie van Telecompaper ligt het aantal abonnees dat met een abonnement tv via satelliet consumeert ergens tussen 300.000 en 400.000 ligt. Het aantal satelliethuishoudens ligt wel hoger omdat een deel van hen alleen naar het ongecodeerde aanbod kijken waarvoor geen abonnement nodig is. Het gaat dan hoofdzakelijk om abonnees van aanbieders als Ziggo en KPN die het zenderaanbod aanvult met de vele ongecodeerde internationale, Duitse en Britse tv-kanalen die via de satelliet te ontvangen zijn.

     

    Opleving satellietmarkt

    Met het geconstateerde krimpende marktaandeel is het dan ook nog maar de vraag of de concurrentiestrijd tussen Canal Digitaal en Joyne op langere termijn voor de satellietkijker als positief bestempeld kan worden. Vooral de satellietbranche ziet de komst van Joyne als opleving voor de markt. Die opleving kan er komen als Joyne ervoor gaat zorgen dat meer Nederlanders abonneetelevisie via de satelliet gaan kijken. Daar ziet het op dit moment er nog niet naar uit. Natuurlijk hebbe de cijfers die nu door Telecompaper openbaar zijn gemaakt betrekking tot het tweede kwartaal. En Joyne begon met het aanbieden van tv-abonnementen in het derde kwartaal. Daarnaast wordt een deel van de abonnementen voor satelliettelevisie aan Nederlanders die in het buitenland wonen verkocht. Maar een opleving waarop gehoopt wordt, is vermoedelijk het meest op hoop gebaseerd.

     

    Korte termijn

    Op korte termijn kan de satellietkijker zich op een echte concurrentiestrijd tussen de twee Nederlandse aanbieders van satelliettelevisie voorbereiden. Joyne heeft de toon gezet. Canal Digitaal volgt en komt in 2018 eveneens met flexibele abonnementsvormen en in ieder geval één nieuw abonnement. Het grotere en meer veelzijdigere zenderaanbod en de nabij gelegen satellieten, met meer voor de Nederlandse markt aansprekend ongecodeerd zenderaanbod, kan voor Canal Digitaal als verkoopvoordeel gezien worden. Bij Joyne zijn dat de flexibele abonnementen en betere ontvangst in delen van Europa kunnen als voordelen van Joyne worden gekenmerkt. Maar op het punt van flexibele abonnementen moet natuurlijk de proposities van Canal Digitaal in 2018 afgewacht te worden.

     

    Lange termijn

    Of een concurrentiestrijd, die natuurlijk geld kost, op lange termijn ook nog positief voor de satellietkijker is, blijft de grote vraag. De continuïteit van de satellietmarkt kan hierdoor negatief aangetast worden. Zowel Canal Digitaal als Joyne beschikken niet over eigen satellieten en moeten bandbreedte bij respectievelijk de satellietbedrijven SES en Eutelsat inkopen. Dit brengt een vast uitgavenpatroon met zich mee.  En hierdoor moeten beide bedrijven een minimaal aantal abonnementen verkopen om de vaste kosten te kunnen dekken en de tv-abonnementen niet met verlies te verkopen.

     

    Meer over de concurrentiestrijd tissen Canal Digitaal en Joyne staat in de Digigids 2018 die bij de huidige editie van tv-gids Totaal TV gratis wordt meegeleverd.

    satellietTelecompapersatellietmarktongecodeerdfree to airFTACanal DigitaalJoyne

    Reacties

  1. TV-TIP Vier handen op één buik

    Vier handen op één buik
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tanja is negentien en onverwachts (...) zwanger van haar tien jaar oudere vriend. Het stel heeft last van chronisch uitstelgedrag, waardoor ze aan het eind van hun geld telkens een stukje maand overhouden. Vriendin-van-de-show Patty Brard probeert het jonge stel een zetje in de goede richting te geven.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP The Maze Runner

    The Maze Runner
    Veronica om 20:30 uur
    Een groep jongens wordt in een ommuurd stukje natuur gedumpt en moet zich zelf zien te redden. O, en achter die hoge muren zit een doolhof. En d jongens lijden aan geheugenverlies. Gelukkig laat hoofdpersoon Thomas zich daardoor niet uit het veld slaan en krijgen we een behoorlijk spannende film voorgeschoteld.