1. Nieuws

    CanalDigitaal en Digitenne verliezen marktaandeel

    In Nederland kijkt meer dan 61 procent naar digitale televisie. CanalDigitaal en Digitenne zien het marktaandeel verwateren. Kabel en IPTV zijn in het eerste kwartaal de winnaars.
    Jarco Kriek
    16 juni 2010
    comments 0
    CanalDigitaal en Digitenne verliezen marktaandeel

    Uit de het laatste kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse tv-markt blijkt dat CanalDigitaal en Digitenne in het eerste kwartaal van 2010 marktaandeel verloren hebben. In Nederland kijkt op dit moment 61.3 procent naar digitale televisie.

    Het marktaandeel van de kabel steeg met 0,6 procent door naar 54,4 procent. Toch was het afgelopen kwartaal niet de kabel het uitzendplatform waar men het meeste marktaandeel won. IPTV via DSL was namelijk met 0,9 procent het meest succesvol. Dit komt mede doordat KPN het verzorgingsgebied waarin met IPTV kan aanbieden door de uitrol van de VDSL-technologie drastisch heeft uitgebreid. Satelliettelevisie verloor 0,9 procent marktaandeel. Belangrijkste factor hiervan is het verlies van marktaandeel van de Nederlandse satelliettelevisieaanbieder CanalDigitaal. Deze blijft met een marktaandeel van 16,9 procent nog nipt, na Ziggo en KPN, de derde digitale televisieaanbieder van Nederland. Het voelt echter wel steeds meer de adem in de nek van UPC dat met een marktaandeel van 16,1 procent de vierde digitale televisieaanbieder van Nederland is.

    Tevens lijkt nu ook dat het succes van Digitenne nu zijn piek heeft bereikt. Met 18 procent marktaandeel voor Digitenne ziet KPN, eigenaar van Digitenne, het marktaandeel met 0,7 procent slinken. Senior analist Kamiel Albrecht van Telecompaper verwacht dat de Nederlandse digitale tv-markt tussen de 3,5 en 4 procent per kwartaal zal groeien in 2010. Dit gedreven door een stijgend aantal aansluitingen bij kabel en DSL.


    Digitale televisieTelecompapermarktaandeelCanalDigitaalDigitennekabelIPTVZiggoKPNUPC

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl