1. Nieuws

    Cogas-soap: alleen verliezers en reputatieschade Caiway

    De soap die rond Cogas is ontstaan, kent alleen maar verliezers. Zo is er aanzienlijke reputatieschade voor de hoofdrolspelers Cogas en Caiway, maar zijn vooral Cogas-klanten de dupe.
    Jarco Kriek
    29 oktober 2014
    comments 8
    Cogas-soap: alleen verliezers en reputatieschade Caiway
    Foto: ANP

    De soap die rond Cogas is ontstaan, kent alleen maar verliezers. Zo is er aanzienlijke reputatieschade voor de hoofdrolspelers Cogas en Caiway, maar zijn vooral Cogas-klanten de dupe.

    Het is duidelijk dat Cogas en Caiway de verplichte overstap van Cogas-kabelklanten voor de levering van digitale diensten van Ziggo naar Caiway verkeerd hebben aangepakt. Vooral de dwingende manier waarop in eerste instantie richting klanten gecommuniceerd is, stuit tegen weerstand. Vanaf dat moment is het moeilijk om het vertrouwen van potentiële nieuwe klanten terug te winnen. Ondanks dat Caiway het eerste overstapaanbod op zeven punten heeft gewijzigd en meer richting het huidige Ziggo-abonnementen heeft gebracht, schuift een groot deel van de Cogas-klanten dit voorstel terzijde.

    Oplossing kost geld

    Dat Cogas met haar handelen een grote maatschappelijke onrust onder de bevolking van negen Twentse gemeenten heeft doen ontstaan, is ook de politiek niet ontgaan. Het zorgt ervoor dat de politieke druk op Cogas en Caiway met de dag groter wordt. Een uitweg in het ontstane probleem kost echter voor deze bedrijven geld. En omdat gemeenten voor de helft eigenaar van Cogas zijn, kost het ook hen geld.

    Zwak argument

    De meest ideale oplossing voor klanten is een nieuwe overeenkomst met Ziggo. Hierdoor kunnen via de Cogas-kabel de digitale diensten onveranderd door Ziggo geleverd blijven worden. Cogas zegt dat dit technisch niet mogelijk is, maar dit argument is zwak. Op dit moment zijn er feitelijk al twee aanbieders op het kabelnetwerk van Cogas actief. Cogas zelf levert via Caiway analoge diensten. Ziggo gelijktijdig digitale diensten. Het is wel begrijpelijk dat Cogas via het kabelnetwerk de levering van digitale diensten door Caiway wil laten verzorgen. Caiway is volledig eigendom van Rabobank bouwfonds CIF dat ook voor de helft eigenaar van Cogas is. Net zoals Ziggo op haar eigen kabelnetwerk geen concurrentie van andere dienstaanbieders toestaat, wil Caiway/CIF dit niet op Cogas-netwerk waar men voor tientallen miljoenen euro’s in glasvezel heeft geïnvesteerd.

    Caiway slecht?

    En de vraag rijst of Caiway dan echt een slechte aanbieder is, zoals door velen nu wordt beweerd. Natuurlijk niet. Caiway heeft de glans van meest vooruitstrevende tv-aanbieder van Nederland wel een beetje verloren. Maar het levert bijvoorbeeld in het basispakket veel meer HD-zenders dan Ziggo. Verder worden HD-zenders zonder enige aanpassing in de hoogst mogelijke bandbreedte – en dus beste beeldkwaliteit – aan klanten aangeboden. Via glasvezel levert Caiway niet het snelste internet van Nederland – er zijn aanbieders die 1Gbps snelheid aanbieden – maar met 400Mbps kan elk huishoudens zonder problemen op de wereldwijde datasnelweg aan de gang gaan. Maar ook Caiway is niet ideaal. Zo kan men slechts drie smartcards aan één abonnement koppelen, loopt men met premium betaalzenders nog steeds achter en biedt men niet net als Ziggo mobiele telefonie aan. Feit is dat voor veel Cogas-klanten Caiway geen optie meer is door de verkeerde manier waarop de overstap van Ziggo naar Caiway door gecommuniceerd is.

    CogasCaiwayCIFRabobankZiggokabelglasvezeltvtelevisieinternettelefoonalles-in-1alles in 1triple playTwenteAlmeloWierdenpolitiekgemeenteraadgemeenteraadsverkiezing

    Reacties

  1. TV-TIP De rijdende rechter

    De rijdende rechter
    NPO 1 om 22:25 uur
    Dolblij is meneer Kalmoua met zijn nieuwe bolide. Maar na een paar maanden begint de rampspoed. Eerst breekt de kabelboom en een paar dagen later is het alweer raak en strandt de onfortuinlijke automobilist op een zompig landweggetje met een ontplofte versnellingsbak. Maar hij heeft gewoon garantie, toch?

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Argos-TV Medialogica

    Argos-TV Medialogica
    NPO 2 om 22:55 uur
    Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing? Medialogica zoomt in op de zoektocht naar de broertjes Ruben en Julian in 2013. Welke gevolgen had de druk vanuit de publieke opinie voor de opstelling van journalisten, de betrokken autoriteiten en de familie?