1. Nieuws

    'Consument krijgt meer invloed op tv-pakket'

    De gezamenlijke programmaraden hebben een voorstel gepresenteerd om de consument meer invloed te geven op alle belangrijke radio- en tv-pakketten. Daaronder zijn ook de digitale pakketten.
    26 maart 2008
    comments 0
    'Consument krijgt meer invloed op tv-pakket'
    De gezamenlijke programmaraden hebben een voorstel gepresenteerd om de consument meer invloed te geven op alle belangrijke radio- en tv-pakketten. Daaronder zijn ook de digitale pakketten. 
     
    Dat meldt de site kabelraden.nl, waarin alle programmaraden vertegenwoordigd zijn. De invloed van consumenten moet volgens kabelraden.nl uitgebreid worden naar digitale pakketten en nieuwe aanbieders zoals KPN. In die pakketten stelt de exploitant nu eenzijdig het aanbod van zenders vast.

    Aanbieders kunnen hun pakketten niet langer wijzigen zonder instemming van de kijkers en luisteraars, met wie zij een contract afgesloten hebben. De programmaraden sluiten daarmee aan op de wens van een meerderheid van de Tweede Kamer. Die nam een motie aan van Joop Atsma (CDA) en Arie Slob (ChristenUnie), die ervoor pleit de invloed van de consumenten via programmaraden te verstevigen en uit te breiden. 

    De programmaraden pleiten voor een jaarlijks (verplicht) regionaal onderzoek naar kijk- en luisterbehoeften. Met de uitkomsten ervan onderzoekt de exploitant de door hem gewenste wijzigingen en deze overlegt hij vervolgens met zijn klanten, die worden vertegenwoordigd door een programmaraad. Als de raad en de kabelexploitant het eens worden, kan het zenderpakket worden aangepast. Als ze het niet eens worden, kunnen ze elk één tot twee veranderingen aangeven die de andere partij niet kan weigeren.

    Tijdens de Media Distribution Day (vandaag in Den Haag) overhandigt voorzitter Marco Swart van kabelraden.nl het voorstel aan Kamerleden.
    programmaradentv-pakkettenkabelraden.nl

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Live de wedstrijd van de UEFA Champions League: PSV - FC Rostov

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY JASON BOURNE

      Matt Damon is terug en dit keer krijgt de zaak een persoonlijk tintje in Jason Bourne. Totaal TV mag dit spetterende vijfde hoofdstuk van de kaskrakerfranchise vijf keer als Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP What Women Want

    What Women Want
    RTL 8 om 20:29 uur
    Nick Marshall (Mel Gibson) is een echte macho en iedereen zal dat beamen. De enige die daar geen last van heeft, is Nick zelf. Het komt hem juist goed van pas in zijn werk, waar hij via reclames vol babes allerlei producten aan de man brengt. Op de zaak komt een hoge positie vrij en volgens Nick is die baan voor hem. De baan gaat echter naar een vrouw (Helen Hunt) en Nick zet het op een zuipen. Daardoor krijgt hij een ongeluk met gevolgen: hij kan ineens de gedachten van vrouwen horen.

    Zappen.blog.nl