1. Nieuws

    'Consument krijgt meer invloed op tv-pakket'

    De gezamenlijke programmaraden hebben een voorstel gepresenteerd om de consument meer invloed te geven op alle belangrijke radio- en tv-pakketten. Daaronder zijn ook de digitale pakketten.
    26 maart 2008
    comments 0
    'Consument krijgt meer invloed op tv-pakket'
    De gezamenlijke programmaraden hebben een voorstel gepresenteerd om de consument meer invloed te geven op alle belangrijke radio- en tv-pakketten. Daaronder zijn ook de digitale pakketten. 
     
    Dat meldt de site kabelraden.nl, waarin alle programmaraden vertegenwoordigd zijn. De invloed van consumenten moet volgens kabelraden.nl uitgebreid worden naar digitale pakketten en nieuwe aanbieders zoals KPN. In die pakketten stelt de exploitant nu eenzijdig het aanbod van zenders vast.

    Aanbieders kunnen hun pakketten niet langer wijzigen zonder instemming van de kijkers en luisteraars, met wie zij een contract afgesloten hebben. De programmaraden sluiten daarmee aan op de wens van een meerderheid van de Tweede Kamer. Die nam een motie aan van Joop Atsma (CDA) en Arie Slob (ChristenUnie), die ervoor pleit de invloed van de consumenten via programmaraden te verstevigen en uit te breiden. 

    De programmaraden pleiten voor een jaarlijks (verplicht) regionaal onderzoek naar kijk- en luisterbehoeften. Met de uitkomsten ervan onderzoekt de exploitant de door hem gewenste wijzigingen en deze overlegt hij vervolgens met zijn klanten, die worden vertegenwoordigd door een programmaraad. Als de raad en de kabelexploitant het eens worden, kan het zenderpakket worden aangepast. Als ze het niet eens worden, kunnen ze elk één tot twee veranderingen aangeven die de andere partij niet kan weigeren.

    Tijdens de Media Distribution Day (vandaag in Den Haag) overhandigt voorzitter Marco Swart van kabelraden.nl het voorstel aan Kamerleden.
    programmaradentv-pakkettenkabelraden.nl

    Reacties

  1. TV-TIP Wielrennen: Giro d'Italia

    Wielrennen: Giro d'Italia
    Eurosport 1 om 13:15 uur
    17e etappe

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Counting On

    Counting On
    TLC om 20:30 uur
    Volg de avonturen en de dagelijkse beslommeringen van Jill, Jessa en de andere Duggars. Hoe is het om op eigen benen te staan en voor je eigen gezin te zorgen?

    Zappen.blog.nl