1. Nieuws

    Consument krijgt plots met Ultra HD Premium te maken

    Weer weet de elektronicabranche de consument in verwarring te krijgen. Na Ultra HD komt er plots een nieuwe standaard bij, namelijk Ultra HD Premium.
    Jarco Kriek
    19 januari 2016
    comments 12
    Consument krijgt plots met Ultra HD Premium te maken

    Weer weet de elektronicabranche de consument in verwarring te krijgen. Na Ultra HD komt er plots een nieuwe standaard bij, namelijk Ultra HD Premium. Het nieuwe label moet kwaliteit van zowel beeld als geluid garanderen.


    Een televisie met het Ultra HD Premium-label moet minstens een beeldresolutie van 3840 x 2160 pixels hebben. Dat is een beeldresolutie die de huidige Ultra HD-televisies zonder dit label ook hebben. Belangrijkste vernieuwing is dat een Ultra HD Premium-televisie de High Dynamic Range (HDR) moet ondersteunen. Met deze techniek wordt het contrast van het beeldscherm verbeterd. Hierdoor worden donkere beelden nog donkerder en heldere beelden nog helderder. Daarnaast moet een Ultra HD Premium-televisie aan een aantal geluidsstandaards voldoen. In de komende maanden verschijnen de eerste Ultra HD Premium-televisies op de markt.

    TV-branche zet in op HDR

    Betaalzender Sky adviseerde eerder de consument al om bij aanschaf van een Ultra HD-televisie er op te letten dat deze geschikt voor de HDR-techniek is. Sky gaat ervan uit dat HDR in de toekomst de uitzendstandaard wordt bij het aanbieden van het belangrijkste Ultra HD-content zoals film en sport. Het bedrijf experimenteerde zelf al met HDR bij een Duitse voetbalwedstrijd. De meeste Ultra HD-televisies die op dit moment te koop zijn – zeker de modellen die in de uitverkoop worden aangeboden – ondersteunen HDR niet. Alleen enkele duurdere televisiemodellen uit 2015 zijn van deze techniek voorzien. In de nieuwe 2016-televisiemodellen wordt HDR in veel gevallen wel ondersteund.

    Elektronicabranche maakt zich moeilijk

    De kans is groot dat de elektronicabranche met de komst van het Ultra HD Premium-label wederom de woede van een deel van de consumenten op de hals haalt. In de afgelopen twee jaar werden Ultra HD-televisies zonder HDR bij de consument aangeprezen. Nu lijkt het er op dat deze televisies al heel snel niet meer voldoen aan nu opgestelde standaard van de Ultra HD Alliance waarin marktpartijen vertegenwoordigd zijn. Na het fiasco met 3D kan de huidige situatie met Ultra HD mogelijk gaan zorgen dat consumenten een groter wantrouwen tegen de elektronicabranche krijgen. Het is al langere tijd bekend dat televisiefabrikanten de gebruiktermijn van televisies willen verkorten. Kocht de consument tot voor kort om de zes tot acht jaar een nieuwe televisie, lijkt het doel van televisiefabrikanten met bijvoorbeeld nieuwe beeldtechnieken een snellere vervanging van televisies te zijn.

    Ultra HDUltra HD Premium4KHDRHigh Dynamic Rangeelektronicaelectronicabranchetvtelevisetv-frabrikantentelevisiefabrikantenSamsungLGSonyPhilipsbeeldgeluid

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:55 uur
    Live verslag van de twintigste etappe, een individuele tijdrit van 23 km met start en finish in Marseille. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Ik bbq voor jou!

    Ik bbq voor jou!
    RTL 4 om 17:00 uur
    Culinair zomers programma waarin de passie voor gezond barbecueën centraal staat. Elke week krijgt een man de kans om een heerlijke barbecue te organiseren voor een persoon die voor hem heel belangrijk is. De kandidaat en de kijker krijgen tevens enkele basisvaardigheden van het barbecueën uitgelegd. Ook wordt er gekeken naar gepassioneerde barbecuehobbyisten en worden er barbecue-evenementen in binnen- en buitenland bezocht.