1. Nieuws

    Consument krijgt plots met Ultra HD Premium te maken

    Weer weet de elektronicabranche de consument in verwarring te krijgen. Na Ultra HD komt er plots een nieuwe standaard bij, namelijk Ultra HD Premium.
    Jarco Kriek
    19 januari 2016
    comments 12
    Consument krijgt plots met Ultra HD Premium te maken

    Weer weet de elektronicabranche de consument in verwarring te krijgen. Na Ultra HD komt er plots een nieuwe standaard bij, namelijk Ultra HD Premium. Het nieuwe label moet kwaliteit van zowel beeld als geluid garanderen.


    Een televisie met het Ultra HD Premium-label moet minstens een beeldresolutie van 3840 x 2160 pixels hebben. Dat is een beeldresolutie die de huidige Ultra HD-televisies zonder dit label ook hebben. Belangrijkste vernieuwing is dat een Ultra HD Premium-televisie de High Dynamic Range (HDR) moet ondersteunen. Met deze techniek wordt het contrast van het beeldscherm verbeterd. Hierdoor worden donkere beelden nog donkerder en heldere beelden nog helderder. Daarnaast moet een Ultra HD Premium-televisie aan een aantal geluidsstandaards voldoen. In de komende maanden verschijnen de eerste Ultra HD Premium-televisies op de markt.

    TV-branche zet in op HDR

    Betaalzender Sky adviseerde eerder de consument al om bij aanschaf van een Ultra HD-televisie er op te letten dat deze geschikt voor de HDR-techniek is. Sky gaat ervan uit dat HDR in de toekomst de uitzendstandaard wordt bij het aanbieden van het belangrijkste Ultra HD-content zoals film en sport. Het bedrijf experimenteerde zelf al met HDR bij een Duitse voetbalwedstrijd. De meeste Ultra HD-televisies die op dit moment te koop zijn – zeker de modellen die in de uitverkoop worden aangeboden – ondersteunen HDR niet. Alleen enkele duurdere televisiemodellen uit 2015 zijn van deze techniek voorzien. In de nieuwe 2016-televisiemodellen wordt HDR in veel gevallen wel ondersteund.

    Elektronicabranche maakt zich moeilijk

    De kans is groot dat de elektronicabranche met de komst van het Ultra HD Premium-label wederom de woede van een deel van de consumenten op de hals haalt. In de afgelopen twee jaar werden Ultra HD-televisies zonder HDR bij de consument aangeprezen. Nu lijkt het er op dat deze televisies al heel snel niet meer voldoen aan nu opgestelde standaard van de Ultra HD Alliance waarin marktpartijen vertegenwoordigd zijn. Na het fiasco met 3D kan de huidige situatie met Ultra HD mogelijk gaan zorgen dat consumenten een groter wantrouwen tegen de elektronicabranche krijgen. Het is al langere tijd bekend dat televisiefabrikanten de gebruiktermijn van televisies willen verkorten. Kocht de consument tot voor kort om de zes tot acht jaar een nieuwe televisie, lijkt het doel van televisiefabrikanten met bijvoorbeeld nieuwe beeldtechnieken een snellere vervanging van televisies te zijn.

    Ultra HDUltra HD Premium4KHDRHigh Dynamic Rangeelektronicaelectronicabranchetvtelevisetv-frabrikantentelevisiefabrikantenSamsungLGSonyPhilipsbeeldgeluid

    Reacties

  1. TV-TIP Feyenoord - Ajax

    Feyenoord - Ajax
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Vorig jaar ging het om de titel, dit jaar lijkt de klassieker te gaan om wie kan aanhaken bij PSV. Bij Feyenoord beginnen nieuwe aankopen zoals Sam Larsson en Sofyan Amrabat warm te draaien, terwijl Ajax nog steeds op jonkies als Donny van de Beek, Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong leunt. Het wordt een interessant spektakel.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD LUCIFER S1

      Lucifer vertelt het verhaal van de duivel die verveeld is geraakt en besluit een nieuw leven in Los Angeles op te bouwen. De charismatische Lucifer vermaakt zich met zijn drie grote passies: wijn, vrouwen en muziek. Totaal TV mag het eerste seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Master and Commander: The Far Side of the World

    Master and Commander: The Far Side of the World
    RTL 7 om 20:00 uur
    In de napoleontische tijd krijgt een Brits schip een pak slaag van een Frans fregat en ontsnapt. De film ziet er bijzonder echt uit omdat de fraaie visuele effecten nagenoeg onzichtbaar zijn. Een indringende kijkervaring die misschien niet elke minuut spannend is, maar wel boeiend en echt.