1. Nieuws

    Consumentenbond: Digitale tv bij Ziggo scoort een onvoldoende

    Uit de laatste kwartaalmonitor van de Consumentenbond blijkt dat Ziggo slecht scoort. Het tv-aanbod bij het kabelbedrijf wordt zelfs met het eindcijfer 5,7 gewaardeerd. Een onvoldoende.
    Jarco Kriek
    16 mei 2017
    comments 21
    Consumentenbond: Digitale tv bij Ziggo scoort een onvoldoende
    Foto ANP

    In de totaalscore komt Ziggo ook minder goed uit de monitor. Met een eindcijfer 6,8 komen alleen Tele2 (6,8) en Online DSL (5,9) slechter uit het onderzoek. XS4All biedt de beste Alles-in-1-diensten. Delta/Zeelandnet en OnsBrabant maken de top 3 van het kwartaalmonitoronderzoek van de Consumentenbond compleet.

     

    Omstreden onderzoek

    Het kwartaalonderzoek van de Consumentenbond is om meerdere redenen omstreden. Het wordt opgemaakt op basis van ervaringen van klanten van de aanbieders die tevens bij de Consumentenbond zijn aangesloten. Deze kunnen echter geen vergelijkend waardeoordeel over aanbieders geven omdat ze in verreweg de meeste gevallen slechts bij één aanbieder Alles-in-1-diensten afnemen. Zo wordt in deze test de tv-diensten van Ziggo met een onvoldoende gewaardeerd terwijl op veel internetforums bezoekers juist de beeldkwaliteit van Ziggo hoger of in ieder geval vergelijkbaar waarderen dan DSL-aanbieders waaronder KPN. Deze aanbieders scoren in de kwartaalmonitor van de Consumentenbond juist beter dan Ziggo.

     

    Verdienen aan abonnementen

    De rol van de Consumentenbond bij dit soort vergelijkende productonderzoeken is daarnaast omstreden. Uit eerdere onderzoeken blijkt namelijk dat deze consumentenbelangenvereniging financieel profiteert als via hen een nieuw abonnement bij een dienstenaanbieder wordt afgesloten. Dat is ook bij Alles-in-1 vaste netwerk-diensten het geval.

     

    Reactie Silvia Smit van de Consumentenbond: “Het klopt dat het onderzoek gebaseerd is op ervaringen van klanten. En dat is juist de kracht: duizenden klanten van verschillende providers geven regelmatig hun meningen door! Dat monitoren wij als sinds 2009. Zo zien wij bv. dat klanten met de provider Online.nl niet zo tevreden zijn, maar Online.nl stond niet altijd onderaan. En Ziggo was, voor de tijd van het samengaan met UPC, een ‘middenmoter’, maar sinds de overname zitten ze meer op het niveau van UPC (die zat meer onderaan de tabel).

     

    De klanten die meedoen aan het onderzoek zijn inderdaad leden, maar ook niet-leden van de Consumentenbond zitten in het panel. Deze groep klanten beoordeelt de eigen provider. Klanten zitten bij 1 provider (of misschien bij meerdere, maar dan voor verschillende diensten) en geven dan dus hun oordeel over hun huidige provider. Wij analyseren de data per provider en zetten de ervaringen per provider in een tabel onder elkaar. Zodat andere consumenten kunnen vergelijken hoe providers het ten opzichte van elkaar doen.

     

    Dat er mensen zijn die, in het geval van Ziggo, helemaal geen problemen hebben met Ziggo, dat kan natuurlijk. Net als dat er ook mensen zullen zijn die wel eens slechte ervaringen hebben met de Beste uit de Test (XS4ALL glasvezel). Voordat we over een bepaalde provider publiceren, moeten er natuurlijk wel voldoende klanten (we houden een minimum van 75 per provider aan) hun ervaringen hebben doorgegeven om tot een betrouwbaar oordeel te kunnen komen. Je zou niet willen dat resultaten gebaseerd zijn op slechts enkele positieve dan wel negatieve ervaringen. Voor verdere specificaties over het hoec& wat qua onderzoek verwijs ik graag naar: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/over-onze-test-en-dienstverlening

     

    Over de vergelijker:

    Het klopt dat wij een vergoeding krijgen voor elke overstapper. Dat wordt gebruikt voor het uitvoeren van het onderzoek en voor het door ontwikkelen van de vergelijker. Wij communiceren hier ook over op de website: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/veelgestelde-vragen-over-de-vergelijker#no11

    In de vergelijker worden de resultaten van het onderzoek de ProviderMonitor getoond. De sortering is op basis van prijs. Providers kunnen geen plekje ‘kopen’ in de vergelijker, noch in het onderzoek.”

    ZiggoConsumentenbondAlles-in-1alles in 1tvtelevisieinternetbellen

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Live de wedstrijden van de UEFA Champions League.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Shrek Forever After

    Shrek Forever After
    RTL 8 om 20:30 uur
    Na het verslaan van een boze draak, het redden van een schone prinses en het beschermen van het koninkrijk van zijn schoonfamilie is Shrek een gewone familieman geworden. Verlangend naar de tijd waarin hij nog een 'echte Oger' was en dorpelingen de stuipen op het lijf joeg, laat hij zich overhalen tot een deal met de gladde praatjesmaker Repelsteeltje. Shrek komt terecht in een akelige veranderde versie van Ver Heel Ver van Hier, waar Ogers opgejaagd worden, Repelsteeltje koning is en waar hij en Fiona elkaar nooit ontmoet hebben. Het is nu aan Shrek om dit alles ongedaan te maken in de hoop zijn vrienden te redden, de wereld te herstellen en zijn enige echte Ware Liefde terug te vinden.