1. Nieuws

    Deel klanten CanalDigitaal in actie tegen anti-cardshare maatregel

    Een deel van de klanten van de Nederlandse tv-aanbieder CanalDigitaal heeft een actie gestart tegen de anti-cardshare maatregelen die sinds gisteren van toepassing zijn. Het lijkt om een klein deel van de klanten te gaan.
    Jarco Kriek
    11 januari 2012
    comments 0
    Deel klanten CanalDigitaal in actie tegen anti-cardshare maatregel

    Een deel van de klanten van de Nederlandse tv-aanbieder CanalDigitaal heeft een actie gestart tegen de anti-cardshare maatregelen die sinds gisteren van toepassing zijn. Het lijkt om een klein deel van de klanten te gaan.

    Veel klanten van CanalDigitaal merken niets van de nieuwe anti-cardshare maatregelen. Een deel van de klanten die met grotere thuisinstallaties werken waarbij de smartcard onder meer met Linux-ontvangers gedeeld wordt, kunnen echter in sommige gevallen wel problemen ervaren. Door de anti-cardshare maatregel werd het aantal beschikbare clients op één smartcard tot vier teruggebracht. Tot gisterenmorgen kon men de smartcard nog onbeperkt met diverse ontvangers delen. CanalDigitaal zegt tot de actie te zijn overgegaan om commerciële cardsharing tegen te gaan. Europese tv-aanbieders ondervinden steeds meer financiële gevolgen van verlies van inkomsten omdat door commerciële cardsharing – waarbij de smartcard op grote schaal en tegen betaling via het internet gedeeld wordt – het aantal betaalde legale abonnementen terugloopt. Europese tv-aanbieders voeren dagelijks actie tegen commerciële cardshare-aanbieders. M7 Group S.A – eigenaar van CanalDigitaal – maakte gisteren bekend dat men alleen vorige week al honderd servers heeft blootgelegd.

    De klanten die in actie zijn gekomen, sturen via e-mail brieven naar Nederlandse media en uiten hun ongenoegen bij de OPTA, Consuwijzer en Consumentenbond. Ze eisen dat CanalDigitaal de anti-cardshare maatregelen terugdraait.

    Overigens lijkt de invoer van de anti-cardshare maatregelen redelijk soepel te verlopen. Er is een aantal klanten van CanalDigitaal die ondanks dat de smartcard voorzien is van de nieuwste kaartversie I4A toch slechts twee clients in plaats van vier clients kunnen aanspreken. In deze gevallen is er sprake van een extra beveiliging in de smartcard die is geactiveerd. De smartcard kan worden gereset door de satellietontvanger een uur lang op één van de gecodeerde tv-kanalen uit het CanalDigitaal-zenderaanbod te zetten. De smartcard dient in deze periode in de kaartlezer te worden geplaatst en er mag tijdens deze periode niet naar een ander tv-kanaal worden 
    gezapt. Ook dient tijdens deze periode de netwerkkabel uit de satellietontvanger gehaald te worden of een draadloos netwerksysteem uitgeschakeld te zijn. Na één uur is de smartcard dan weer gereset.

    Overigens zullen méér tv-aanbieders in de komende maanden soortgelijke anti-cardshare maatregelen op hun netwerken gaan uitrollen.

     

    CanalDigitaalcardsharingkaart delenanti-cardshareanti-splitM7 Group S.ADreamboxVU+Clark TechTV VlaanderenTéléSAT

    Reacties

  1. TV-TIP De TV kantine

    De TV kantine
    RTL 4 om 20:00 uur
    Na acht seizoenen sluit de drukbezochtste kantine van 't land zijn deuren en openen Carlo en Irene die van de grootste tv-studio’s en locaties van Nederland. Deze negende reeks belooft een weerzien met oude bekenden én verrassende nieuwe typetjes te worden, zoals Eva Jinek, rapper Boef en Roxeanne Hazes.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Atlanta

    Atlanta
    Fox om 20:15 uur
    De neven Earn en Alfred banen zich een weg door de rapwereld van Atlanta. Heel eenvoudig gaat dat niet, voornamelijk door hun tegengestelde kijk op de wereld als het om commercie, succes en ras gaat. Dat maakt het voor ons wél een stuk leuker om naar te kijken.