Digitenne verliest 100.000 klanten
Het budget tv-product Digitenne van telecombedrijf KPN heeft in één jaar tijd 108.000 klanten verloren. Slechts een deel van de klanten stapte over naar Interactieve TV van KPN.
Jarco Kriek
27 oktober 2013
Foto: ANP
Het budget tv-product Digitenne van telecombedrijf KPN heeft in
één jaar tijd 108.000 klanten verloren. Slechts een deel van de klanten stapte
over naar het betere tv-product Interactieve TV van KPN.
Op het hoogtepunt had Digitenne rond een miljoen klanten.
Dat had onder meer met de goedkope prijs te maken. Voor een aanbod van meer dan
de veertig tv- en radiozenders betaalde men €6,95 per maand. Voor dit bedrag
kon men naar de populairste tv- en radiozenders kijken en luisteren. Daarmee
was Digitenne verreweg de goedkoopste manier om een redelijk zenderaanbod in huis te
halen.
Veel duurder
KPN heeft
Digitenne gebruikt om een goede marktpositie op de Nederlandse tv-markt te
verwerven. Toen het bedrijf uiteindelijk succesvol via internet het kwantitatieve
en kwalitatief betere tv-product Interactieve TV in de markt had gezet, is men
begonnen om Digitenne-klanten te laten migreren naar Interactieve TV. Zo was er
via Digitenne een speciaal informatiekanaal over Interactieve TV te bekijken.
Vanaf deze periode maakte KPN stapsgewijs het abonnement van Digitenne duurder.
Een abonnement op Digitenne kost vanaf 1 juli – na een prijsstijging van bijna
dertig procent - €12,50 per maand. Hierdoor is tv-kijken via enkele kleinere
kabelbedrijven en bij CanalDigitaal via de satelliet goedkoper geworden.
KPNDigitenneklantverliesDVB-TdigitaaletherCanalDigitaalInteractieve TVglasvezelADSLVDSLDSL