1. Nieuws

    Digitenne verliest 160.000 klanten

    Digitenne heeft in 2013 meer dan 160.000 abonnees verloren. Dat wil niet zeggen dat eigenaar KPN deze klanten kwijt is. Veel klanten stapten over naar Interactieve TV.
    Jarco Kriek
    6 februari 2014
    comments 28
    Digitenne verliest 160.000 klanten
    Foto: ANP
    Digitenne heeft in 2013 meer dan 160.000 abonnees verloren. Dat wil niet zeggen dat eigenaar KPN deze klanten kwijt is. Veel klanten stapten over naar Interactieve TV.

    Interactieve TV is het kwalitatieve en kwantitatieve betere tv-product van KPN. Digitenne wordt digitaal via de ether uitgezonden en heeft makkelijke ontvangst en installatie van ontvangstapparatuur als grote voordelen. Digitenne heeft in Nederland een vrijwel landelijke dekking.

    Buitengebieden

    Voor Interactieve TV is een geschikt DSL- of glasvezelnetwerk nodig omdat tv-diensten via internet worden geleverd. Hierdoor kan KPN Interactieve TV niet in zogenaamde buitengebieden leveren. Digitenne kan in deze gebieden wel als tv-dienst gebruikt worden. Datzelfde geldt overigens ook voor CanalDigitaal dat televisie via de satelliet levert. Het voordeel van CanalDigitaal is een veel groter zenderaanbod dat vaak ook in betere beeldkwaliteit – en in tegenstelling tot Digitenne ook in HD-kwaliteit – wordt aangeboden. Nadeel van CanalDigitaal is een veel complexere installatie.

    Prijsverhoging

    Een prijsverhoging in 2013 van bijna dertig procent is mede de oorzaak van de vrije val van het aantal Digitenne-abonnees. Digitenne stond jarenlang bekend als budget tv-product waarbij de belangrijkste en meest bekeken tv-zenders van Nederland voor minder dan tien euro per maand door KPN werden geleverd. In de hoogtijdagen had Digitenne bijna een miljoen abonnees. Met Digitenne kocht KPN zich een belangrijke plaats in het Nederlandse tv-landschap. Daarbij hanteerde het telecombedrijf abonnementsprijzen van rond de zeven euro per maand die volgens kenners onder de kostprijs lagen. In juli 2013 verhoogde KPN de maandprijs van Digitenne van €9,95 naar €12,50 per maand. 

    Onder 600.000 klanten

    Digitenne had eind 2013 591.000 klanten, 160.000 klanten minder dan een jaar daarvoor. Feitelijk ligt het aantal Digitenne-abonnees nog lager omdat KPN onder de noemer TV-anderen ook de ‘analoog only’-klanten via door KPN in 2012 aangekochte glasvezelserviceproviders schaart. Ondanks het forse verlies van Digitenne-abonnees steeg het totale aantal tv-abonnees bij KPN toch met bijna 200.000, wat komt door de sterke groei van Interactieve TV-abonnees. KPN heeft op dit moment bijna twee miljoen tv-klanten. De huidige uitzendlicenties voor Digitenne verlopen op 1 februari 2017. De verwachting is dat KPN Digitenne daarna gaat afstoten of wellicht al vooraf in de verkoop zet.
    KPNDigitenneklantverliesDVB-TdigitaaletherCanalDigitaalInteractieve TVglasvezelADSLVDSLDSL

    Reacties

  1. TV-TIP De Boskampi's

    De Boskampi's
    NPO 3 om 19:25 uur
    Puber Rik Boskamp meet zichzelf en zijn onhandige vader Paul na hun verhuizing een nieuw imago aan als de maffiose Boskampi's, om pestkoppen af te schrikken. Regisseur Arne Toonen (Dik Trom) werkt het absurde gegeven consequent uit zodat het waarschijnlijk blijft, en leuk voor jong en oud.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD DUNKIRK

      Verteld vanaf het land, de zee en de lucht start Dunkirk als honderdduizenden Britse en geallieerde soldaten omsingeld zijn door vijandelijke troepen. Totaal TV mag de dvd van deze epische actiethriller vijf keer weggeven.

    TV-TIP The Big Music Quiz

    The Big Music Quiz
    RTL 4 om 20:01 uur
    We waren met z’n allen toch harstikke Humber­to-moe? Valt reuze mee, want zijn The Big Music Quiz deed het best lek­ker op de vrijdag­avond. En dus trak­teert RTL ons, zo vlak voor de kerst, op twee gloedje­nieuwe specials. In deze eerste staat de hele uitzending in het teken van het afgelopen (muziek)jaar.