DSL groeit harder dan glasvezel bij KPN
Het aantal nieuwe klanten dat bij KPN tv-diensten afneemt, is bij het koperdraadnetwerk hoger dan bij de moderne glasvezelnetwerken. Dat blijkt
uit de kwartaalcijfers van het telecombedrijf.
KPN boekte een winst van 62.000 klanten bij het tv-product
Interactieve TV. Het aantal klanten dat via glasvezel diensten bij KPN afneemt,
steeg in het eerste kwartaal 17.000. Dat is iets meer dan een kwart van het
aantal nieuwe Interactieve TV-klanten. In totaal biedt KPN via glasvezel
501.000 klanten triple play-diensten aan. Naast tv wordt hierbij ook internet
en telefonie geleverd. Door de geringe stijging van het aantal klanten dat via
glasvezel diensten afneemt, is het aantal actieve glasvezelaansluitingen met een procent tot 29 procent gedaald.
Netwerk van de toekomst
Glasvezel is volgens velen het netwerk van de toekomst omdat
bandbreedte vrijwel onbeperkt is. Groot voordeel van glasvezel is dat providers
bij internet symmetrische snelheden kunnen leveren. Hierbij zijn up- en
downloadsnelheid gelijk. In Nederland wordt door serviceprovider Tweak in
enkele plaatsen via het Reggefiber glasvezelnetwerk internetsnelheden tot 1Gbps
aan consumenten geleverd. In Nederland wordt alleen via glasvezel symmetrische
internetsnelheden aan de consument geleverd. Reggefiber is een
glasvezelnetwerkexploitant die grotendeels eigendom van KPN is.
TV blijft achter
Tegen het grote voordeel van symmetrische internetsnelheden staat
nog steeds dat er onder KPN-klanten twijfels zijn over de geleverde
beeldkwaliteit bij Interactieve TV. KPN biedt in vrijwel alle gevallen HD- en
SD-zenders met minder bandbreedte ten opzichte van de twee grootste
concurrenten UPC en Ziggo. KPN wil in de toekomst via glasvezel de bandbreedte
van het tv-aanbod verhogen waardoor een betere beeldervaring moet ontstaan.