1. Nieuws

    Duizenden klanten dagen KPN voor de rechter

    Duizenden klanten van KPN dagen het telecombedrijf voor de rechter omdat men de bestelde glasvezeldiensten niet geleverd hebben gekregen.
    Jarco Kriek
    4 maart 2013
    comments 0
    Duizenden klanten dagen KPN voor de rechter

    Duizenden klanten van KPN dagen het telecombedrijf voor de rechter omdat men de bestelde glasvezeldiensten niet geleverd hebben gekregen.

    De klanten worden bijgestaan door advocatenkantoor Loonstein. Onder meer in het TROS-consumentenprogramma Radar werd opgeroepen om zich bij het advocatenkantoor te melden als men problemen met door KPN geleverde glasvezeldiensten had. Dagblad De Telegraaf meldt dat inmiddels twintigduizend KPN-klanten zich bij het advocatenkantoor hebben gemeld. In de meeste gevallen worden door KPN geen tv-, internet- en telefoondiensten via glasvezel, maar via VDSL geleverd.

    VDSL voorloper van glasvezel

    In de periode 2008 en 2009 waren er voor de consument nog geen KPN-diensten via glasvezel beschikbaar. In deze periode begon KPN in vijf gemeenten een proef met de VDSL-techniek. Bij VDSL wordt tot en met de wijkcentrale van glasvezel gebruikgemaakt. Vanaf de wijkcentrale tot in het huis wordt echter nog steeds het koperdraadnetwerk gebruikt. KPN heeft in hun pilotperiode in deze vijf gemeenten VDSL-diensten voor glasvezeldiensten verkocht. De snelheid van deze VDSL-diensten was veel hoger dan de in deze periode in alle gevallen gebruikte ADSL-techniek. Hierdoor was de prijs van het VDSL-abonnement ook aanzienlijk hoger dan een ADSL-abonnement. Het is echter lager dan de prijzen van KPN-glasvezelabonnementen. KPN verkoopt na de komst van FttH – waarin bij het laatste gedeelte van de wijkcentrale tot in het huis ook van glasvezel gebruikt wordt gemaakt – geen VDSL-abonnement meer onder de noemer glasvezel. Vanuit het oogpunt van de consument wordt bij VDSL namelijk feitelijk gebruik van het oudere koperdraadnetwerk gemaakt omdat dit in het huis naar binnen komt. KPN heeft enkele weken geleden in een persbericht erkend dat het in deze vijf gemeenten bij circa 20.000 klanten VDSL-diensten als glasvezelabonnement verkocht heeft.

    Eerste groep klanten

    De eerste groep van tweeduizend klanten daagt via advocatenkantoor Loonstein KPN op 14 maart voor de Haagse rechtbank. De rechter gaat zich met deze zaak bemoeien nadat overleg over een collectieve schadevergoeding met KPN op niets uit is gelopen. Advocatenkantoor Loonstein heeft berekend dat schadevergoedingen kunnen oplopen tot zeker vierduizend euro per abonnee.

    KPNTROSRadarglasvezelInteractieve TVAlles-In-1internetbellenklachtklachtenproblemenADSLVDSLklantenservicetvtelevisie

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: Pilotenmasker

    2Doc: Pilotenmasker
    NPO 2 om 20:20 uur
    Simonka de Jong volgt het ziekenhuisleven van een groep jonge kinderen met kanker. De periode in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht is een emotionele achtbaan. Hoe ondergaan zij de soms pijnlijke ingrepen, hoe reageren ze op tegenvallende uitslagen en hoe gaan ze met hun ziekte om?

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Komt een man bij de dokter

    Komt een man bij de dokter
    SBS6 om 20:30 uur
    Een man gaat met zijn hond naar de dierenarts. „Dokter, mijn hond gaat steeds in de hoek zitten als de bel gaat." De dokter kijkt even goed naar de hond en zegt: „Tja, dat doen boxers nou eenmaal." Voor nog wat betere moppen, maar dan in sketchvorm, kijk je dit programma.