1. Nieuws

    Eredivisie Live kampt met miljoenentekort

    Ondanks de Eredivisie CV zegt dat het huidige aantal van 350.000 abonnees boven verwachting is moet men geld lenen om voetbalclubs het dividend te doen uitkeren.
    Jarco Kriek
    4 juni 2009
    comments 0
    Eredivisie Live kampt met miljoenentekort

    Ondanks dat de Eredivisie voetbalclubs volhouden dat het eigen voetbalkanaal Eredivisie Live na één jaar met 350.000 abonnees voldoet aan de verwachting moeten ze wel geld lenen om het tekort aan inkomsten uit televisiegelden op te vangen.

    Volgens het Financieel Dagblad is dit tekort inmiddels opgelopen tot 15 miljoen euro. Om dit op te vangen maken zij gebruik van het vangnet dat zij na de aankondiging van de eigen televisiezender met Royal Bank of Scotland hebben gecreëerd. De voetbalclubs is vijf jaar lang een vast gezamenlijk dividend van 60 miljoen euro uit het voetbalkanaal beloofd. Omdat men nu na één jaar slechts 45 miljoen euro heeft binnengehaald moet men dus geld voor lenen om de voetbalclubs aan de in het vooruitzicht gestelde inkomsten te laten komen. Ook voor het volgend voetbalseizoen verwacht de Eredivisie CV (ECV) dat men geld te kort komt bij Eredivisie Live. In het derde jaar hoopt men wel aan het jaarlijkse 60 miljoen aan inkomsten te komen. Alleen moet dan het geld dat meer wordt binnengehaald besteden om de leningen bij Royal Bank of Scotland, met rente, terug te gaan betalen. De ECV gaat er overigens vanuit dat men na twee jaar voldoende abonnees heeft om de leningen die nu worden afgesloten met gemak te kunnen terug betalen.

    Om alles volgens het plan te laten verlopen, moet het aantal abonnees het komende voetbalseizoen met minimaal 200.000 stijgen naar rond de 550.000 abonnees. De jaren daarna moet het aantal abonnees dan stapsgewijs doorstijgen naar 800.000. Met deze verwachtingen lijkt de ECV luchtkastelen te gaan bouwen. Distributeurs die het Eredivisie Live betaalproduct aan abonnees doorverkopen denken dat het plafond voor het aantal abonnees dat maandelijks voor het live voetbal wil betalen rond 400.000 ligt. “Dat aantal is nooit hoger geweest en dat zie ik ook niet worden” zegt één van hen in het Financieel Dagblad. Hans Wolfert van CanalDigitaal is het meest duidelijk over het eerste jaar Eredivisie Live. Volgens hem zijn de lage verwachtingen die CanalDigitaal over Eredivisie Live had uitgekomen.

    Om meer abonnees te krijgen wil Eredivisie Live gaan uitbreiden op het gebied van buitenlands voetbal. Daarbij moet gedacht worden aan de uitzendrechten van buitenlandse voetbalcompetities. Ook kocht men onlangs een gedeelte van de uitzendrechten van de Europa League. Om het komende jaar aan de 200.000 nieuwe abonnees te komen gaat men grote consumentenacties houden. Om in het eerste jaar aan het huidige aantal van rond de 350.000 abonnees te komen hebben distributeurs in vele gevallen moeten stunten met de tarieven. UPC geeft de nieuwe abonnee bijvoorbeeld 3 maanden gratis Eredivisie Live en Tele2 doet hetzelfde actie maar dan in een ander jasje gestoken met 6 maanden het voetbalkanaal voor de halve prijs.

    Eredivisie LiveECVeredivisiedistributeursCanalDigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP KNVB Beker finale 2017

    KNVB Beker finale 2017
    SBS6 om 17:00 uur
    Rechtstreeks verslag van de wedstrijd tussen AZ en Vitesse om de KNVB Beker 2017.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP It Takes 2

    It Takes 2
    RTL 4 om 20:00 uur
    Negen BN’ers met een waanzinnige portie lef laten horen wat ze vocaal in huis hebben. Onder leiding van het nieuwe presentatieduo Gordon en Jamai laten ze Nederland kennis maken met hun onontdekte zangtalent. In de eerste aflevering zingen de negen beroemdheden solo.

    Zappen.blog.nl