1. Nieuws

    Eredivisiebeelden minder bekeken na komst FOX

    In de Nederlandse huiskamers verschijnen minder vaak beelden van het eredivisie voetbal. Dat heeft vooral te maken met het nieuwe beleid en de nieuwe open net-zender FOX.
    Jarco Kriek
    1 oktober 2013
    comments 0
    Eredivisiebeelden minder bekeken na komst FOX

    In de Nederlandse huiskamers verschijnen minder vaak beelden van het eredivisie voetbal. Dat heeft vooral te maken met het nieuwe beleid en de nieuwe open net-zender FOX.

    FOX International Channels Benelux heeft sinds vorig jaar een meerderheidsbelang Eredivisie Media & Marketing. Dit bedrijf exploiteert de uitzendrechten van de eredivisie en is eigenaar van betaalzender FOX Sports. Ook het nieuwe open net-kanaal FOX – dat in augustus met uitzenden begon – valt onder de vlag van FOX International Channels Benelux. Om de zender FOX goed in de steigers te zetten, besloot Eredivisie Media & Marketing aan het begin van dit voetbalseizoen dat beelden van alle voetbalcompetities waarvoor FOX Sports in Nederland de exclusieve uitzendrechten heeft – uitgezonderd de overeenkomst voor de samenvattingsrechten die de NOS nog tot het einde van dit seizoen in handen heeft – alleen op open net-zender FOX uit te zenden.

    Voetbal International blijft scoren

    Door deze nieuwe strategie zijn er vanaf dit seizoen geen beelden van eredivisiewedstrijden in het goed bekeken RTL7-discussieprogramma Voetbal International zien. Gelijktijdig met Voetbal International zendt FOX op maandagavond FOX Voetbal uit met daarin veel beelden en uitgebreide analyses van onder meer de eredivisie. Ondanks dat er geen beelden van de eredivisie getoond mogen worden, blijft Voetbal International ongekend veel kijkers aan zich binden. Wekelijks kijken op maandagavond rond de 850.000 Nederlanders naar het voetbaldiscussieprogramma. FOX voetbal weet – inclusief beeldmateriaal – daar slechts enkele tienduizenden kijkers tegenover te zetten. Dat houdt in dat de eredivisie op maandagavond in vergelijking tot vorig seizoen in minimaal 800.000 Nederlandse huishoudens minder dan vorige jaren te zien is. Op termijn kan dit exposure-problemen voor de eredivisie met zich meebrengen. Een mindere exposure kan op langere termijn mogelijk tot mindere sponsorinkomsten – onder meer door verkoop van reclameborden – voor voetbalclubs leiden.

    Harde strijd tussen voetbalprogramma’s

    Wat wel opvalt, is dat er een harde strijd tussen de voetbalprogramma’s Voetbal International en FOX voetbal gaande is. Om het gebruik aan beelden van de eredivisie te compenseren, lijkt Voetbal International de weg van hardere satire te zijn ingeslagen. Daarbij moeten het niet alleen FOX Voetbal-medewerkers Toine van Peperstraten en Jan van Halst het regelmatig ontgelden. Ook bondscoach Louis van Gaal en Feyenoord-directeur Martin van Geel worden regelmatig op de korrel genomen. Dit lijkt succes te hebben. Voetbal International heeft ten opzichte van vorige seizoen geen kijkers moeten inleveren. In tegenstelling tot open net-zender FOX is betaalzender FOX Sports – vorig voetbalseizoen bekend onder de naam Eredivisie Live – wel succesvol en een kijkcijfer-hit te noemen.

    Voetbal InternationalRTL7RTL 7FOXFOX VoetbaleredivisievoetbalFox International Channels BeneluxEredivisie Media & MarketingFOX SportsFOX Sports EredivisieFOX Sports International

    Reacties

  1. TV-TIP Wielrennen: Vuelta

    Wielrennen: Vuelta
    Eurosport 1 om 17:30 uur
    Verslag van de 1ste etappe van de Vuelta.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Jamie & Jimmy's Food Fight Club

    Jamie & Jimmy's Food Fight Club
    24Kitchen om 19:55 uur
    Jamie maakt z'n handen vies voor zijn ultieme kip op de Zuidelijke manier gebakken.