1. Nieuws

    ESPN wil WK voetbal in 3D uitzenden

    In Amerika lijkt de uitrol van 3D-televisie in een stroomversnelling te geraken nu het veel bekeken Amerikaanse sportkanaal ESPN besloten heeft om al dit jaar te starten met 3D-televisie.
    Jarco Kriek
    6 januari 2010
    comments 0
    ESPN wil WK voetbal in 3D uitzenden

    De Amerikaanse sportzender ESPN gaat nog dit jaar starten met een nieuwe televisiedienst. ESPN 3-D, zoals dit nieuw televisieproduct wordt genoemd, gaat nog dit jaar van start. Het startschot wordt op 11 juni met de openingswedstrijd van het WK voetbal gegeven.

    In 2010 wil ESPN minimaal 85 sportevenementen in 3D aan haar abonnees gaan aanbieden. In 2011 komen naar alle waarschijnlijkheid in Amerika meerdere 3D-televisiekanalen beschikbaar. Zo wil Sony samen met Discovery Communications en Imax een 24-uur driedimensionaal televisiekanaal starten.

    Sony is één van de belangrijkste spelers in de uitrol van 3D TV in de consumentenmarkt. Eerder maakte het Japanse elektronicaconcern al bekend dat men alle wedstrijden van het WK voetbal in 3D zou gaan produceren. Sony kocht daarvoor de 3D-uitzendrechten van het dit prestigieuze voetbaltoernooi van de wereldvoetbalorganisatie FIFA. Alle vijfentwintig voetbalwedstrijden worden gefilmd met professionele 3D-camera’s van het Japanse bedrijf. Het was de bedoeling dat de voetbalwedstrijden in 3D alleen te zien zouden zijn op speciale FIFA “Fan Fest” locaties die in Berlijn, Londen, Mexico City, Parijs, Rio De Janeiro, Rome en Sydney worden opgebouwd. Daar komt nu dus ook voor Amerikaanse televisie kijkers de nieuwe ESPN 3D-dienst bij. Het WK voetbal wordt als belangrijke stuwende kracht voor deze nieuwe televisietechnologie gezien.

    Dat ESPN zo snel in 3D-televisie stapt, komt mede door bioscoopsuccessen als Avatar en de Disney animatiefilm Up. Bij het kijken naar 3D-televisie moet op dit moment nog gebruik worden gemaakt van een speciale 3D-bril die moeten worden opgezet om de driedimensionale beeldervaring te ervaren. De technologische ontwikkeling gaat echter verder. Zo komen er in de toekomst speciale 3D-televisies tegen meer betaalbare prijzen op de consumentenmarkt beschikbaar waarmee zonder 3D-bril naar 3D-televisie gekeken kan worden.

    Philips heeft een dergelijke televisie al eens op de markt proberen te brengen. Samen met het Spaanse telefoonbedrijf Telefónica en televisieaanbieder TVA heeft Philips in 2008 in de Braziliaanse hoofdstad Sao Paulo geprobeerd een volwaardig 3D-televisiepakket aan de man te brengen. Vooral de prijs van het benodigde 52 inch 3D-LCD scherm was de reden waarom dit initiatief een vroege dood gestorven is. Naast de hoge abonnementprijs van het 3D-televisiepakket diende de 3D-liefhebber ook nog eens rond de 18.000 euro neer te tellen voor de 3D-LCD televisie. Philips zette de ontwikkeling van de 3D-televisie na het mislukken van dit project op een lager pitje maar is inmiddels weer volop bezig met de verdere ontwikkeling van de technologie om hierdoor tegen lagere prijzen 3D-televisies voor consumentgebruik te fabriceren. Naast Philips en Sony is ook Panasonic volop bezig met de 3D-televisie technologie.
    3D3D-televisiedrie dimensionaalWK voetbalESPNSonyPhilipsPanasonicAvatarUpDiscoveryImax

    Reacties

  1. TV-TIP Wielrennen: Vuelta

    Wielrennen: Vuelta
    Eurosport 1 om 17:30 uur
    Verslag van de 1ste etappe van de Vuelta.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP De wandeling

    De wandeling
    NPO 2 om 18:05 uur
    Sander de Kramer of Joris Linssen wandelt met zowel bekende als onbekende gasten.