1. Nieuws

    Facebook-actie tegen Ziggo heeft commerciële inslag

    De Facebook-actie ‘Ziggo/UPC: Los onze klachten nu op’ is een initiatief met een commerciële achtergrond, zo blijkt uit onderzoek van Totaal TV.
    Jarco Kriek
    10 april 2015
    comments 17
    Facebook-actie tegen Ziggo heeft commerciële inslag

    De Facebook-actie ‘Ziggo/UPC: Los onze klachten nu op’ is een initiatief met een commerciële achtergrond, zo blijkt uit onderzoek van Totaal TV. De Facebook-actie is vandaag begonnen en zegt als doel te hebben Ziggo-klanten met klachten te mobiliseren.


    Initiatiefnemer van de actie is Max Verhoeven van Nederland Kiest Zelf. Achter deze actiegroep zit een commercieel bedrijf dat abonnementen van DSL- en glasvezelaanbieders aan consumenten verkoopt. Voor elk afgesloten abonnement krijgt dit bedrijf een vergoeding van de betreffende aanbieder. De Facebook-actie tegen storingen bij Ziggo werd vanmorgen via een persbericht openbaar gemaakt. Op de betreffende Facebook-pagina en in het verspreide persbericht wordt met geen woord gemeld dat de initiatiefnemer aan de actie op een later tijdstip mogelijk commerciële activiteiten koppelt. En dat is zeker mogelijk. Op de vraag 'Wat wil je liever: klachten van tienduizend Ziggo-klanten oplossen of duizend abonnementen met de actie verkopen?' antwoordde initiatiefnemer Verhoeven "beide".

    Nederland Kiest Zelf wil Ziggo-klanten mobiliseren

    Aanleiding van de actie is de uitkomst van een enquête van de consumentenbond onder drieduizend ondervraagden van het eigen klantenpanel waaruit blijkt dat een kwart van UPC- en Ziggo-klanten last van het samengaan van beide bedrijven heeft gehad. Dit gebeurt op 13 april officieel, maar in de afgelopen maanden werden het netwerk en de diensten al op elkaar afgestemd. Dat leverde onder meer klachten over storing, wijziging van het zenderaanbod en verminderde informatie via de elektronische programmagids (EPG) op. Uiteindelijk bleek uit het onderzoek dat het aantal ondervraagden dat niet of niet goed bij het verhelpen van storingen werd geholpen rond de drie procent is. Met de Facebook-actie wil Max Verhoeven voornamelijk Ziggo-klanten mobiliseren die last van storing hebben. Hij hoopt hiermee een vuist te kunnen maken om Ziggo de klachten te laten oplossen. Verder wil Verhoeven bij mediastaatssecretaris Sander Dekker en bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afdwingen dat alle klachten worden opgelost en dat er een financiële compensatie voor Ziggo-klanten met klachten komt.

    Ziggo wil alle klachten oplossen

    Ziggo stelt via woordvoerder Erik van Doeselaar dat het kabelbedrijf het uiterste doet om alle klachten op te lossen: "Wij behandelen onze klanten en dus ook hun eventuele klachten uiterst serieus. Bijvoorbeeld bij de aanpassing van het netwerk hebben wij met groepen medewerkers tienduizenden –vooral oudere– mensen geholpen met het instellen van hun zenders. Mochten er toch nog problemen mee zijn, dan horen we dat graag en zullen helpen tot de problemen opgelost zijn."

    Initiatiefnemers heeft zelf geen last van storing

    Max Verhoeven van de Facebook-actie erkent een UPC-klant te zijn en geen last van storing ondervonden te hebben. Wel heeft hij te maken gehad met de wijziging van het zenderaanbod. Hij belooft verder een betere transparantie. Zo heeft hij toegezegd dat op de Facebookpagina van de actie duidelijk zichtbaar wordt dat het om een actie met een commerciële achtergrond gaat en dat deelnemers mogelijk een aanbieding voor overstappen naar een andere aanbieder – waaraan door de initiatiefnemer geld wordt verdiend – aangeboden krijgen. Verhoeven ziet dit als een beloning van de tijd en inspanning die door Nederland Kiest Zelf in deze, voorgaande en komende acties wordt geïnvesteerd. "Wij willen mensen geen rad voor de ogen draaien. Het is meer van wij voeren actie voor een groep mensen die klachten hebben of tegen iets zijn. Dat proberen wij voor die mensen te bereiken. En ja, en als die mensen dan willen overstappen dat is inderdaad waarvoor wij het doen", aldus Verhoeven.

    ZiggoUPCLiberty GlobalNederland Kiest ZelfactieactiegroepFacebook-actieFacebookharmonisatiestoring4GDVB-TDigitennezenderaanbodzenderwijzigingEPCprogrammagids

    Reacties

  1. TV-TIP Million Dollar Listing NY

    Million Dollar Listing NY
    Fox om 12:30 uur
    Luis' droomopdracht draait uit op een nachtmerrie. Fredrik werkt weer samen met zijn favoriete cliënt, maar leert dat hij zijn intuïtie nooit mag negeren. Ryan gaat naar LA om het daar te proberen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN DEEPWATER HORIZON

      Deepwater Horizon vertelt ‘t waargebeurde verhaal van het grootste olielek ooit in de Golf van Mexico. Deze actiethriller draait vanaf 29 september in de bioscopen: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes weggeven.

    TV-TIP Studio Sport

    Studio Sport
    NPO 1 om 15:10 uur
    Met wedstrijdbeelden, samenvattingen, interviews en reportages van de belangrijkste sportwedstrijden en -evenementen van die dag.

    Zappen.blog.nl