1. Nieuws

    Farm & Food TV vooralsnog niet bij Ziggo en CanalDigitaal

    Producent ASTC Media onthulde onlangs de plannen voor het nieuwe tv-kanaal Farm & Food TV Channel dat zich richt op de agrarische sector en het boerenleven.
    Jarco Kriek
    17 juli 2015
    comments 11
    Farm & Food TV vooralsnog niet bij Ziggo en CanalDigitaal
    Foto: ANP

    Producent ASTC Media onthulde onlangs de plannen voor het nieuwe tv-kanaal Farm & Food TV Channel dat zich richt op de agrarische sector en het boerenleven. Het brengt daarbij de plannen rooskleurig naar buiten.


    Farm & Food TV Channel wil vanaf 1 september programma’s gericht op het boerenleven gaan uitzenden. ASTC Media stelt tegen het Algemeen Dagblad in een vergevorderd stadium van overleg te zitten wat betreft de verspreiding van de boerentelevisiezender. In een radio-interview op Omroep Fryslân wordt zelfs door boerenorganisatie LTO Noord gesteld dat de zender vanaf 1 september voor lineaire verspreiding een vrijwel landelijke dekking heeft. Zo zou er landelijke dekking via Ziggo zijn. Ook wordt melding gemaakt van verspreiding via de satelliet bij CanalDigitaal waardoor de zender direct ook in zeven andere landelijke tv-markten beschikbaar zou komen.

    Lineaire tv-verspreiding Farm & Food TV Channel onzeker

    Uit onderzoek van Totaal TV blijkt echter dat de nieuwe zender rooskleurig denkt over lineaire verspreiding vanaf 1 september. De vergevorderde gesprekken kunnen worden herleid naar één gesprek dat met door LTO Nederland genoemde aanbieders heeft plaatsgevonden. LTO Noord is weliswaar geen eigenaar van de zender, maar is betrokken bij het opzetten van Farm & Food TV Channel. Het heeft hierbij ook een financiële bedrage geleverd. Ziggo-woordvoerder Gradus Vos over mogelijke doorgifte bij het kabelbedrijf: "Wij hebben één keer met deze zender gesproken. Wat wordt gezegd bij omroep Fryslân is erg prematuur. Er is zeker nog geen sprake van een mogelijke doorgifte."

    Satelliet bereikt doelgroep Farm & Food TV Channel

    Satellietverspreiding via CanalDigitaal ligt voor de hand. Veel boerenbedrijven zijn in zogenaamde buitengebieden gevestigd. In deze gebieden wordt vooral via CanalDigitaal en Digitenne naar tv-zenders gekeken. Voor Farm & Food TV Channel is verspreiding via CanalDigitaal dus commercieel belangrijk om de doelgroep als themazender te bereiken. Maar ook wat betreft satellietverspreiding wordt te rooskleurig gecommuniceerd. M7 Group stelt net als Ziggo dat er tot nu toe slechts één gesprek met de nieuwe zender is geweest. Van doorgifte bij CanalDigitaal is op dit moment nog geen sprake.

    Eerste boerenzender van Europa

    In het artikel in het Algemeen Dagblad stelt Aleid Smid van producent ASTC Media dat Farm & Food TV Channel de eerste boeren themazender in Europa gaat worden. In België is echter al vanaf 2014 de zender Platteland TV te bekijken. De programmering van dit Belgisch kanaal lijkt op het eerste gezicht breder te zijn dan de plannen die Farm & Food TV Channel heeft aangekondigd.

    Farm & Food ChannelFarm & Food TV ChannelASTC MediaZiggoCanalDigitaalsatellietM7 GroupLTO NoordOmroep FryslânPlatteland TVBoer Zoekt VrouwtvtelevisielineairinternetOver The TopOTTASTC Mediaboerboerenboerenlevenagrarische sector

    Reacties

  1. TV-TIP Lost in Translation

    Lost in Translation
    NPO 2 om 23:20 uur
    De verlopen Hollywood-ster Bob Harris (Bill Murray) is in Tokio om reclame te maken voor een whiskymerk, en wil zo snel mogelijk weer naar huis. Ook Charlotte (Scarlett Johansson) voelt zich een vreemde in de miljoenenstad waar niemand Engels spreekt. Samen doden ze de tijd en zo ontstaat er een bijzondere band tussen de twee.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Lost in Translation

    Lost in Translation
    NPO 2 om 23:20 uur
    De verlopen Hollywood-ster Bob Harris (Bill Murray) is in Tokio om reclame te maken voor een whiskymerk, en wil zo snel mogelijk weer naar huis. Ook Charlotte (Scarlett Johansson) voelt zich een vreemde in de miljoenenstad waar niemand Engels spreekt. Samen doden ze de tijd en zo ontstaat er een bijzondere band tussen de twee.