1. Nieuws

    FOX Sports begint charme-offensief naar kijkers

    Het zakelijk geschil tussen tv-aanbiers en FOX Sports is kennelijk zo hoog opgelopen dat de betaalzender in de media een charme-offensief is begonnen.
    Jarco Kriek
    29 juli 2016
    comments 25
    FOX Sports begint charme-offensief naar kijkers

    Het zakelijk geschil tussen tv-aanbieders en FOX Sports is kennelijk zo hoog opgelopen dat de betaalzender in de media een charme-offensief is begonnen. Daarbij heeft FOX Sports onder meer een paginagrote advertentie in De Telegraaf geplaatst.


    FOX Sports-directeur Frank Rutten kwam gisteren ook aan het woord in grote artikelen in onder meer Adformatie en het Financieel Dagblad. De strekking van het verhaal is duidelijk. Negentig procent van de inkomsten van FOX Sports vloeit naar de Eredivisie terug en maakt deze voetbalcompetitie beter. Verder hebben aanbieders een keuzepakket om zelf te beslissen op welke manier men FOX Sports aan klanten wil aanbieden. FOX Sports vergeet daarbij wel te zeggen dat de betaalzender linksom of rechtsom minimaal twee euro exclusief BTW per abonnee – dus alle abonnees en niet alleen de FOX Sports-kijker – wil beuren van aanbieders die FOX Sports aanbieden.

    Ziggo uitzondering FOX Sports

    FOX Sports is met de meeste aanbieders in overleg over nieuwe distributieovereenkomsten. Vooral door de eis van een minimum garantiebedrag per abonnee zijn de onderhandelingen vermoeilijkt. Voor rond de drie miljoen huishoudens moet voor maandag nieuwe overeenkomsten gesloten zijn. Met meer dan twee miljoen huishoudens is KPN de belangrijkste onderhandelingspartner voor FOX Sports. Bij drie aanbieders kunnen abonnees met zekerheid het begin van de Eredivisie live via de betaalzender meemaken. Vodafone is tot nu toe als enige aanbieder akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden van FOX Sports en plaatst FOX Sports 1 HD in het basispakket. Bij Ziggo en CanalDigitaal kunnen abonnees op de vertrouwde manier met een aanvullend abonnement naar FOX Sports kijken. Ziggo – goed voor vier miljoen aansluitingen – sloot vorig jaar een nieuw vijfjarig contract met de betaalzender en kan hierdoor nog de komende vier seizoenen FOX Sports op de huidige manier aanbieden.

    KPN naar de rechter

    Vandaag doet in Utrecht de rechter uitspraak in een kort geding dat KPN tegen FOX Sports heeft aangespannen. Eên van de vragen die de rechter moet beantwoorden, is of FOX Sports met de nieuwe voorwaarden onderscheid tussen aanbieders maakt. KPN doelt hiermee natuurlijk op de nog vier jaar doorlopende overeenkomst van grootste concurrent Ziggo. Het is de vraag of KPN op dit punt de rechter aan zijn kant krijgt. Bijvoorbeeld bij mobiele abonnementen vindt op consumentenniveau vaak een soortgelijke discussie plaats. Dan kan de consument niet zonder meer naar een nieuwe overeenkomst overstappen op grond dat er onderscheid tussen klanten wordt gemaakt.

    Onderzoek ACM

    Meer kans lijken KPN en andere tv-aanbieders bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te hebben. Bij de overname van Eredivisie Live door FOX in 2012 stelde ACM enkele voorwaarden Een gelijk speelveld voor aanbieders is daar één van de belangrijkste van. Ondanks dat ACM op verzoek van aanbieders direct met een onderzoek begonnen is, wordt een uitspraak niet op korte termijn – en zeker niet voor het begin van de Eredivisie op 5 augustus – verwacht. ACM heeft zowel FOX Sports en aanbieders gevraagd de kijker niet de dupe te laten worden van het zakelijk conflict en in ieder geval tot de uitspraak FOX Sports op grond van de oude voorwaarden aan te blijven bieden.

    Frank RuttenKPNZiggoVodafoneCaiwayCanalDigitaalFOXTele2VodafoneDwlta KabelSKVNLkabelKabelnoordFOX SportsvoetbaleredivisieEredivisie Media & MarketingFOX International Channels Benelux

    Reacties

  1. TV-TIP I Could Never Be Your Woman

    I Could Never Be Your Woman
    RTL 8 om 20:30 uur
    Jeannie (Sarah Alexander), de assistente van haar tv-show, maakt Rosie het leven zuur en haar seksistische baas (Fred Willard) wil de show het liefst vervangen voor een reality show. Thuis zit Rosie?s dochter Izzie (Saoirse Ronan) midden in de puberteit en ruilt haar barbiepoppen in voor Dylan, een jongen van school. Wanneer de getalenteerde jonge acteur Adam Perl (Paul Rudd) binnenloopt bij de casting voor Rosie?s show is zij meteen verkocht. Ondanks het gevecht tegen haar gevoelens steelt Adam de show en lacht hij Rosie het bed in. Overtuigd dat de relatie gedoemd is te mislukken door het leeftijdsverschil en met de gedachte dat Adam haar gebruikt heeft voor zijn eigen carri?re zet Rosie een punt achter de relatie. Adam denkt daar echter heel anders over.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP Fast & Furious

    Fast & Furious
    Veronica om 20:30 uur
    De voortvluchtige ex-bajes-klant Dom Toretto (Vin Diesel) wordt opnieuw geconfronteerd met agent Brian O’Conner (Paul Walker). Ze gaan terug naar de straten waar het allemaal is begonnen. In dit deel worden Dom en Brian gedwongen om samen te werken: ze krijgen te maken met een gezamenlijke vijand. Ze moeten een gevaarlijke deal sluiten om deze te slim af te zijn. Wat leidt tot spectacularie achtervolgingen en gevaarlijke stunts. Uiteindelijk vinden die twee vroegere tegenstanders de enige juiste manier om wraak te nemen.

    Zappen.blog.nl