1. Nieuws

    FOX Sports mogelijk duurder

    Een abonnement op betaalzender FOX Sports kan de komende maanden duurder worden. De zender onderhandelt op dit moment met tv-aanbieders over nieuwe prijsafspraken.
    Jarco Kriek
    28 mei 2016
    comments 19
    FOX Sports mogelijk duurder

    Een abonnement op betaalzender FOX Sports kan de komende maanden duurder worden. De zender onderhandelt op dit moment met tv-aanbieders over nieuwe prijsafspraken.


    FOX Sports voldoet niet aan de verwachtingen. Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf. Waar een verdere groei van het aantal abonnees werd verwacht, blijft het aantal abonnees rond de zeshonderdduizend steken. Bij het begin van de betaalzender lieten aanbieders al geluiden horen dat in Nederland een vaste klantengroep voor een sportbetaalzender is die rond het huidige aantal abonnees van FOX Sports ligt.

    Aanbieder bepaalt abonnementprijs

    De komende maanden wordt duidelijk of de prijs van een FOX Sports-abonnement omhoog gaat. Niet FOX Sports, maar de tv-aanbieder bepaalt de abonnementsprijs. Het abonnement wordt bij FOX Sports ingekocht waarna de aanbieder de inkoopprijs met een doorgiftevergoeding verhoogt. Eredivisie Live – de voorganger van FOX Sports – klaagde dat aanbieders de inkoopprijs soms tot veertig procent verhoogden. De verwachting is dat als FOX Sports de inkoopprijs van een abonnement voor aanbieders gaat verhogen, dat aanbieders op hun beurt de abonnementsprijs voor de consument gaan verhogen.

    FOX Sports in digitaal basispakket

    Een prijsverhoging van FOX Sports kan voorkomen worden als aanbieders het plan van de betaalzender omarmen om een voetbalkanaal van de betaalzender in het digitale basispakket te plaatsen. Aanbieders moeten hiervoor dan wel rond de dertig euro voor iedere actieve aansluiting per jaar aan FOX Sports overmaken. Mochten Ziggo en KPN besluiten om op het voorstel van FOX Sports in te gaan, levert dit voor de betaalzender een jaarlijkse inkomstenbron van rond de 150 miljoen euro bruto op. Maar aanbieders lijken niet erg gecharmeerd van het plan om een voetbalkanaal van FOX Sports in het digitale basispakket te plaatsen. Het kan volgens de aanbieders leiden tot een prijsstijging van het basis tv-abonnement die tot twintig procent kan oplopen. En dat terwijl nu slechts rond de acht procent van de klanten een abonnement op de betaalzender heeft.

    Uitzendrechten voetbal

    FOX Sports moet op zoek naar aanvullende inkomstenbronnen omdat de betaalzender verliesgevend is. Het kocht drie jaar geleden de uitzendrechten van de Eredivisie voor twaalf jaar voor een bedrag dat tot bijna een miljard euro kan oplopen. Tevens wordt het FOX Sports Internationaal-abonnement voor een deel van de huidige klanten mogelijk minder interessant nu vanaf het komende voetbalseizoen de Engelse voetbalcompetitie Premier League niet meer wordt uitgezonden. De komende jaren zijn deze Engelse voetbalwedstrijden bij concurrent Ziggo Sport Totaal te zien.

    FOX SportsvoetbaleredivisiePremier LeagueZiggo Sport TotaalZiggo SportabonnementprijsverhogingZiggoKPNM7 GroupCanalDigitaalOnline.nlFOX International Channels

    Reacties

  1. TV-TIP Midsomer murders

    Midsomer murders
    BBC First om 18:55 uur
    Twee stellen verdwijnen in het dorpje Monks Barton waar het gonst van de geruchten over hekserij en spookbossen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD

      Arthur weet niet in wat voor wieg hij is geboren. Als kleine jongen is zijn vader vermoord door z’n oom Vortigern die erna de troon besteeg. Arthur leeft op straat en redt zichzelf door te stelen. Totdat hij het zwaard van z’n vader, Excalibur, in handen krijgt dat hij uit een steen trekt. Vanaf dat moment is Arthur degene die het volk moet beschermen tegen zijn wrede oom. Totaal TV mag vijf keer de Blu-ray van deze avonturenfilm weggeven.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?