1. Nieuws

    FOX Sports: Nieuw verdienmodel goed voor de consument

    In de media was de afgelopen tijd veel ophef over betaalzender FOX Sports. Het onderhandelingsspel werd hard gespeeld.
    Jarco Kriek
    3 september 2016
    comments 10
    FOX Sports: Nieuw verdienmodel goed voor de consument
    Foto: ANP
    In de media was de afgelopen tijd veel ophef over betaalzender FOX Sports. Het onderhandelingsspel werd hard gespeeld. Maar uiteindelijk is de consument één van de winnaars, stelt FOX Sports tegen Totaal TV.


    Onderhandelingen over nieuwe distributieovereenkomsten gingen over de blijvende beschikbaarheid van betaalzender FOX Sports in rond de drie miljoen huishoudens. KPN was met 2,2 miljoen aansluitingen de belangrijkste onderhandelingspartner van FOX Sports. Het spel tussen beide partijen werd op het scherpst van de snede gespeeld, inclusief een heuse deadline gesteld door de betaalzender zelf. Uiteindelijk kwamen KPN en FOX Sports-eigenaar Eredivisie Media & Marketing er op het laatste moment uit. En het onderhandelingsresultaat deed het Nederlandse tv-landschap opkijken. FOX Sports werd bij KPN voor de consument niet duurder, maar juist veel goedkoper. Met het quad Play-abonnement KPN Compleet zelfs gratis.

    Eredivisievoetbal in het basispakket

    Maarten van Rooijen van FOX Sports stelt dat de betaalzender er nooit zelf naar gestreefd heeft om een voetbalkanaal in het digitale basispakket van aanbieders te krijgen. Het is één van de opties in een groot keuzepakket. Een optie die volgens Van Rooijen op verzoek van aanbieders zelf op tafel is gekomen. Op dit moment maakt alleen Vodafone van deze mogelijkheid gebruik en biedt FOX Sport 1 HD daadwerkelijk aan alle klanten in het digitale basispakket aan. Deze kunnen de belangrijkste wedstrijden uit de Eredivisie dan ook live zonder abonnement op FOX Sports bekijken.

    Eigentijds verdienmodel

    Van Rooijen stelt dat FOX Sports sinds 2012 de thuisbasis van de Eredivisie is en dat vanaf dat moment fors in de Eredivisie is geïnvesteerd. "Om dat te kunnen blijven doen, moeten we op momenten wel meebewegen met de veranderende marktomstandigheden en het medialandschap, wat dus tot gevolg kan hebben dat het model verandert. Dat geldt niet allee voor ons, maar voor alle betrokken partijen in de keten."

    Meer keuzevrijheid

    KPN heeft gekozen voor een bepaalde keuzemogelijkheid die FOX Sports in de nieuwe voorwaarden aan aanbieders biedt. Dat maakt FOX Sports niet duurder, maar juist goedkoper voor de consument. "Onder de nieuwe voorwaarden hebben providers flexibiliteit in de wijze waarop zij FOX Sports willen aanbieden." Op de vraag of aanbieders tussentijds de manier waarop men de betaalzender aan klanten aanbiedt zonder overleg met FOX Sports mag wijzigen, zegt Van Rooijen dat ze binnen de kaders van de overeenkomst inderdaad deze vrijheid hebben. "Hetgeen nu breed zichtbaar is in de markt met de verschillende FOX Sports-proposities van bijvoorbeeld KPN, Vodafone en Caiway. Dat is goed voor providers, maar vooral ook voor de consument."

    Onderhandelingen Ziggo

    Over mogelijke onderhandelingen met Ziggo over het openbreken van de nog lopende oude overeenkomst is Van Rooijen in zijn reactie terughoudend. "Daarover doen we geen uitspraken. We zijn altijd in overleg met al onze partners, en dat zullen we continu blijven doen. Maar de inhoud hiervan is vertrouwelijk."

    Fox SportsEredivisieKPNTele2KPNZiggoVodafoneCaiwayCanalDigitaalFOXFOX SportsvoetbaleredivisieEredivisie Media & MarketingFOX International Channels Benelux

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl