1. Nieuws

    FOX Sports zet tv-markt op zijn kop, Ziggo zit in spagaat

    Onverwacht en waarschijnlijk ook ongewild heeft betaalzender FOX Sports de concurrentie op de Nederlandse tv-markt op scherp gezet.
    Jarco Kriek
    10 september 2016
    comments 26
    FOX Sports zet tv-markt op zijn kop, Ziggo zit in spagaat
    Foto: ANP

    Onverwacht en waarschijnlijk ook ongewild heeft betaalzender FOX Sports de concurrentie op de Nederlandse tv-markt op scherp gezet.


    Er zijn grote prijsverschillen tussen aanbieders die onlangs een nieuwe overeenkomst met FOX Sports hebben bereikt en aanbieders met een oudere en nog doorlopende overeenkomst. De markt is eigenlijk simpel te verdelen. Ziggo en M7 Group – eigenaar van CanalDigitaal en Online.nl – hebben nog een oude overeenkomst. Alle grote andere aanbieders behoren tot de andere groep.

    Verschil in overeenkomst

    Ziggo en M7 Group betalen bij de oude overeenkomst alleen een afdracht aan de betaalzender voor elk daadwerkelijk door klanten gekochte FOX Sports-abonnement. Hoe hoog deze afdracht is, vormt een onderdeel van de overeenkomst. Iets waar betrokken partijen geen mededelingen over doen. Dat doen ook aanbieders die onlangs een nieuwe overeenkomst met FOX Sports hebben bereikt, niet. Duidelijk is wel dat deze aanbieders voor elke abonnee die men heeft een bepaald bedrag aan de betaalzender voor doorgifte moeten betalen. Het is onduidelijk hoe deze prijsconstructie is opgebouwd. Maar het is heel goed mogelijk dat met een lage afdracht per abonnee wordt begonnen om deze in de komende jaren gefaseerd op te bouwen.

    Goedkoper abonnement

    Omdat aanbieders voor elke abonnee – af deze nu wel of geen abonnement op FOX Sports afneemt – aan de betaalzender moet betalen, maken deze de prijs van FOX Sports-abonnementen goedkoper. In de oude situatie – en dus nog steeds de huidige situatie bij Ziggo en M7 Group – verdiende de aanbieder altijd aan de verkoop van FOX sports-abonnementen. Bij de nieuwe overeenkomsten is dit dus anders. Er moet maandelijks een bedrag aan FOX Sports betaald worden. Of een aanbieder nu één of honderdduizend FOX Sports-abonnementen heeft verkocht. Door abonnementen goedkoper te maken willen aanbieders zo snel mogelijk aan het bedrag komen dat maandelijks aan FOX Sports minimaal afgedragen moet worden. Pas vanaf dat moment verdient een aanbieder aan doorgifte van de kanalen van FOX Sports. Verkoopt men te weinig abonnementen moet toch het minimaal afgesproken bedrag aan de betaalzender worden overgemaakt en leidt de aanbieder dus verlies.

    Meer dan alleen tv-klanten op het spel

    Ziggo en M7 Group zitten in een zeer moeilijke positie. Het prijsverschil tussen bijvoorbeeld het FOX Sports Eredivisie-abonnement loopt soms wel op tot tien euro in vergelijk met andere aanbieder. In het geval van KPN is Ziggo voor hetzelfde kanalenaanbod van Fox Sports 120 euro per jaar duurder. Dat is veel geld en is zeker voor veel voetballiefhebbers een acute reden om naar KPN over te stappen. Bij het overstappen verliest Ziggo niet alleen een tv-abonnee maar direct een abonnee die ook internet en telefonie afneemt. En in tegenstelling tot tv zijn dit juist de diensten waar aanbieders het meeste geld mee verdienen.

    Waarom kan Ziggo de prijs niet verlagen?

    De meest simpele oplossing voor Ziggo en M7 Group lijkt de prijs van FOX Sports-abonnementen te verlagen. Maar dit is moeilijker dan het lijkt. In tegenstelling tot aanbieders met een nieuwe overeenkomst gaan Ziggo en M7 Group juist steeds meer geld verliezen als men meer goedkopere FOX Sports-abonnementen met een oude overeenkomst verkoopt. Deze aanbieders hebben namelijk met FOX Sports een bepaalde vaste inkoopprijs voor elk abonnement dat men aan klanten verkoopt afgesproken. Daarna beslist de aanbieder wel wat de consumentenprijs van dit abonnement wordt maar uitgaande dat men abonnementen niet met verlies wil gaan verkopen, kan men nog niet eens in de buurt komen van de nieuwe prijzen van het FOX Sports Eredivisie-abonnement bij aanbieders zoals KPN. Bij een winstmarge van twintig procent - wat in de wandelgangen als aannemelijk wordt genoemd – is de inkoopprijs van Ziggo al dertien euro. Dat is nog steeds meer dan vijf euro per maand duurder dan de huidige consumentenprijs bij KPN. Uitgaande van rond de tweehonderdduizend Ziggo-klanten die een FOX Sports-abonnement afnemen gaat een dergelijke prijsverlaging Ziggo meer dan een miljoen euro per maand kosten om alleen al het verlies tussen inkoop- en verkoopprijs te kunnen dekken. Om de prijzen te kunnen verlagen moet Ziggo  en ook M7 Group – dus opnieuw met FOX Sports aan tafel om de huidige doorlopende overeenkomsten open te breken. Een spel dat nu achter de schermen aan de gang lijkt te zijn. De vraag is echter of het Ziggo en M7 Group niet te veel klanten gaat kosten voordat door nieuwe overeenkomsten de prijzen van FOX Sports-abonnementen naar beneden kan worden bijgesteld.

    Ziggo Sport Kanaal 14

    Ziggo heeft echter in de strijd om de voetbalkijker nog een belangrijke troef acchter de hand. Het biedt elke klant namelijk zonder meerkosten in het digitale basispakket Ziggo Sport Kanaal 14. Op deze sportzender zijn niet alleen de belangrijkste voetbalwedstrijden uit de Engelse en Spaanse voetbalcompetities live te bekijken. Maar bijvoorbeeld ook de verrichtingen van Max Verstappen in de Formule 1 en vele andere sporten zijn op dit sportkanaal te bekijken.

    Fox SportsEredivisieKPNTele2KPNZiggoVodafoneCaiwayCanalDigitaalFOXFOX SportsvoetbaleredivisieEredivisie Media & MarketingFOX International Channels Benelux

    Reacties

  1. TV-TIP Million Dollar Listing NY

    Million Dollar Listing NY
    Fox om 12:30 uur
    Luis' droomopdracht draait uit op een nachtmerrie. Fredrik werkt weer samen met zijn favoriete cliënt, maar leert dat hij zijn intuïtie nooit mag negeren. Ryan gaat naar LA om het daar te proberen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN DEEPWATER HORIZON

      Deepwater Horizon vertelt ‘t waargebeurde verhaal van het grootste olielek ooit in de Golf van Mexico. Deze actiethriller draait vanaf 29 september in de bioscopen: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes weggeven.

    TV-TIP Studio Sport

    Studio Sport
    NPO 1 om 15:10 uur
    Met wedstrijdbeelden, samenvattingen, interviews en reportages van de belangrijkste sportwedstrijden en -evenementen van die dag.

    Zappen.blog.nl