1. Nieuws

    Gebruik internet via glasvezel neemt vlucht

    Ziggo is nog altijd de grootste speler in Nederland op het gebied van breedband-internet via de kabel. Toch nadert het aantal huishoudens met glasvezel-internet intussen het miljoen.
    Jan-Hein Visser
    31 maart 2016
    comments 6
    Gebruik internet via glasvezel neemt vlucht
    Foto: ANP
    Ziggo is nog altijd de grootste speler in Nederland op het gebied van breedband-internet via de kabel. Toch nadert het aantal huishoudens met glasvezel-internet intussen het miljoen.

    Telecompaper berekende dat Nederland eind 2015 ruim zeven miljoen breedbandaansluitingen telt. De groei daarvan kwam vooral voor rekening van glasvezel en voor een klein deel de kabel dat met 0,1 procent groeide. Kabel is nog altijd de meest gebruikte breedbandvariant met bijna 3,3 miljoen aansluitingen. Ziggo wist in het vierde kwartaal slechts zesduizend nieuwe klanten aan te sluiten, maar is nog wel de grootste met 43,4 procent marktaandeel. KPN volgt Ziggo en komt op 40,7 procent. Dat is voor KPN ten opzichte van 2013 geen groei en ten opzichte van 2014 slechts 0,2 procent groei. KPN probeert daarom meer breedband-aansluitingen te slijten door met allerlei nieuwe technieken uit het verouderde DSL-kopernetwerk meer capaciteit te halen.

    Sterke groei glasvezelgebruik

    Glasvezel is het hardst gegroeid. Via diverse providers hebben in Nederland zowat een miljoen huishoudens internet via deze supersnelle netwerken aan huis. In een jaar tijd is het aandeel zelfs met bijna dertig procent gegroeid. Die groei komt niet alleen voor rekening van KPN, maar vooral ook van de CIF netwerken. Ziggo heeft geen glasvezel aan huis, maar het hele hoofdnetwerk bestaat wel uit glasvezel en dat garandeert snel internet.
    ZiggoKPNCIFBreedbandInternetGlasvezel

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.