1. Nieuws

    Geen uitbreiding aanbod regionale omroepen bij UPC

    Vanaf 1 oktober krijgen regionale- en lokale omroepen een prominentere plaats in de zenderlijst. Een maand later wordt het zenderaanbod vergroot.
    Jarco Kriek
    23 september 2010
    comments 0
    Geen uitbreiding aanbod regionale omroepen bij UPC

    Er verandert bij televisie-aanbieder UPC het één en ander in het digitale zenderaanbod. Zoals Totaal TV al eerder berichtte verdwijnt op 1 oktober het televisiekanaal The Poker Channel. In de zenderlijst vinden op deze datum ook enkele wijzigingen plaats.

    Als eerste krijgen regionale- en lokale omroepen een betere positie in de zenderlijst. Een veel gehoorde klacht van regionale omroepen is dat men bij vrijwel alle televisie-aanbieders in Nederland in de digitale zenderlijst op een hogere zenderpositie wordt geplaatst. Als de televisiekijker door het digitale zenderaanbod zapt is de kans dus groot dat men al zender heeft gevonden waarop een gewenst programma te zien is. Hierdoor zeggen regionale omroepen kijkers mis te lopen. Enige jaren geleden maakte het overlegorgaan van de regionale omroepen, ROOS, al met satellietaanbieder CanalDigitaal de afspraak om de regionale omroepen op een meer prominentere plaats in de zenderlijst te plaatsen. Met UPC is men ook tot een gedeeltelijk vergelijk in deze gekomen.

    De regionale omroep van de provincie waar de digitale televisie-abonnee van UPC zich bevindt is vanaf 1 oktober te zien op zenderpositie 30 in de zenderlijst. Mocht in de stad waar de UPC-kijker naar digitale televisie kijkt een lokale omroep zijn die digitaal te ontvangen is dan is deze lokale omroep te zien op zenderpositie 31. Door deze aanpassingen verhuizen de NPO-themakanalen Best24 (nu 30) en 101TV (nu 31) naar de zenderposities 116 en 117. De regionale commerciële omroepen die UPC digitaal doorgeeft krijgen ook een meer prominentere positie. GPTV, Gelre TV, Graafschap TV en Kanaal 13 zijn hierdoor op de zenderposities 34 of 35 te zien. Het digitaal radio-aanbod van UPC wordt verder uitgebreid met de radiozender Radio 227, die in de radiolijst op zenderpositie 87 beschikbaar komt.

    Op 1 november gaat UPC het digitaal zenderaanbod verder uitbreiden. Welke televisiezenders er vanaf 1 november voor het eerst te zien zijn bij UPC wil het bedrijf nog niet bekend maken. Pas wanneer de definitieve distributieovereenkomsten gesloten zijn gaat UPC de zenderuitbreiding openbaar maken. UPC mediawoordvoerder Ronald Sutmuller hierover: “We zullen per 1 november ons digitale televisiepakket gaan versterken. Wat dat exact gaan inhouden, zal op termijn duidelijk worden.”

    UPDATE: Het aanbod van regionale publieke televisiezenders wordt in oktober bij UPC niet vergroot. Het huidig aanbod regionale publieke televisiezenders blijft in het digitale UPC zenderaanbod in takt en blijven beschikbaar vanaf zenderpositie 700 in de UPC zenderlijst. Alleen de regionale publieke omroep van de provincie waarin de UPC-abonnee woont komt op een prominentere plek in de UPC zenderlijst. UPC mediawoordvoerder Ronald Sutmuller over de geruchten over de uitbreiding van het regionale publieke zenderaanbod bij UPC: “Dat klopt niet. Voor wat betreft de regionale zenders blijft het aanbod zoals het is.” 


     
    UPCdigitale televisie

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Europese topclubs nemen het tegen elkaar op in de UEFA Europa League. Het is het sterkste clubtoernooi van Europa na de Champions League en een garantie op memorabele wedstrijden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?