1. Nieuws

    Gevecht om Alles-in-1-klant wordt feller

    De strijd om de Alles-in-1-klant wordt in Nederland steeds feller gevoerd. Door de groei van Alles-in-1 vindt er ook een marktwijziging plaats.
    Jarco Kriek
    13 maart 2014
    comments 1
    Gevecht om Alles-in-1-klant wordt feller
    Foto: ANP
    De strijd om de Alles-in-1-klant wordt in Nederland steeds feller gevoerd. Door de groei van Alles-in-1 vindt er ook een marktwijziging plaats. KPN groeit op de tv-markt, kabelaars groeien op de internetmarkt.

    De marktwijziging wordt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) openbaar gemaakt in haar Telecommonitor. Alles-in-1-pakketten zijn oorzaak van marktwijziging. In Alles-in-1-pakketten worden ook steeds vaker meer diensten aangeboden. Het traditionele Alles-in-1-pakket bestaat uit digitale tv, internet en vaste telefonie. Kabelbedrijven bieden daarbij ook analoge tv als extra service aan. Dat geldt ook voor enkele serviceproviders die tv- en radiodiensten bij Glashart Media inkopen. Het gaat hierbij onder andere om Telfort en Vodafone. Sommige aanbieders – waaronder KPN – bieden in uitgebreidere Alles-in-1-pakketten ook mobiele telefoon- en internetdiensten aan. De ACM constateert dat kabelbedrijven als vanouds een sterke positie op de Alles-in-1-markt hebben en die sterke positie ook vasthouden. 

    KPN groeit door Alles-in-1

    KPN ziet het marktaandeel van de tv-markt volgens de ACM vooral groeien door grotere afname van Alles-in-1-pakketten. In de meeste gevallen kan Interactieve TV van KPN of haar dochterbedrijven XS4all, Telfort en Glashart Media alleen in combinatie met een telefoon- en internetabonnement worden afgenomen. Op dit moment kijken bijna twee miljoen tv-klanten waarvan 1,4 miljoen via KPN Interactieve TV. Iets minder dan zeshonderdduizend Nederlanders kijken via Digitenne naar tv-zenders. Dit aantal slinkt – mede vanwege het mindere aanbod – maandelijks. Inmiddels kijkt volgens de ACM 84 procent van de Nederlandse huishoudens digitaal naar tv. Alleen kabelbedrijven in Nederland bieden – met uitzondering van Caiway – nog analoge tv aan. 

    Vier procent groei

    Het aantal Nederlandse huishoudens dat via de kabel van breedbandinternet gebruikmaakt, is met vier procent gestegen. De grootste stijging is voor internet glasvezel. Het aantal huishoudens verdubbelde in 2013 tot 457.000. De stijging van internet via kabel en glasvezel gaat ten koste van de internetaansluitingen via de koperdraad. Toch blijft dit met 3,2 miljoen internetaansluitingen een belangrijke speler op de Nederlandse telecommarkt. Kabelbedrijven krijgen het volgens de ACM wel moeilijker op de tv-markt. De concurrentie wordt heviger vanwege de opkomst van het Alles-in-1-aanbod via koperdraad en glasvezel. De verschillen bij het telefoonaanbod in Alles-in-1-pakketten zijn voor vaste telefonie gering.
    Alles-in-1triple playinternettelefoontelevisietvtelefonieZiggoKPNUPCCanalDigitaalCaiwayTele2overstappenACMAutoriteit Consument & Markt

    Reacties

  1. TV-TIP Koken met Van Boven

    Koken met Van Boven
    NPO 2 om 19:50 uur
    Nederlanders die in het buitenland verblijven kunnen soms vreselijk verlangen naar van die typische Hollandse dingen, zoals haring, drop, patatje oorlog, hagelslag of pindakaas. Voor wie langere tijd naar het buitenland gaat en de plotselinge trek niet kan bedwingen, versiert Yvette een heerlijke bruine boterham met pindakaas én hagelslag.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP All Stars 2: Old Stars

    All Stars 2: Old Stars
    NPO 3 om 20:15 uur
    Zeven vrienden spelen al van jongs af aan ieder weekend een potje voetbal bij hun club Swift Boys. Winnen doen ze bijna nooit, maar daar gaat het al lang niet meer om. Door een onverwachts huwelijk van één van de jongens trakteren ze zichzelf op een ‘ouderwets trainingskamp’ in de vorm van een lang weekend Barcelona, inclusief het bijwonen van 'El Clasico'. Maar bij de Swift Boys gaat niets volgens plan. Noodgedwongen haasten ze zich in het busje van Harry’s Tuincentrum om op tijd in Barcelona aan te komen, met onderweg de nodige obstakels: het Belgische wegennet, Duitse vakantiegangers en de Franse politie. Gaandeweg vragen de jongens zich af wat er van hun ooit zo mooie toekomstplannen terecht is gekomen. Of ze het leven leiden dat ze ooit voor ogen hadden.