1. Nieuws

    Gevecht om Alles-in-1-klant wordt feller

    De strijd om de Alles-in-1-klant wordt in Nederland steeds feller gevoerd. Door de groei van Alles-in-1 vindt er ook een marktwijziging plaats.
    Jarco Kriek
    13 maart 2014
    comments 1
    Gevecht om Alles-in-1-klant wordt feller
    Foto: ANP
    De strijd om de Alles-in-1-klant wordt in Nederland steeds feller gevoerd. Door de groei van Alles-in-1 vindt er ook een marktwijziging plaats. KPN groeit op de tv-markt, kabelaars groeien op de internetmarkt.

    De marktwijziging wordt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) openbaar gemaakt in haar Telecommonitor. Alles-in-1-pakketten zijn oorzaak van marktwijziging. In Alles-in-1-pakketten worden ook steeds vaker meer diensten aangeboden. Het traditionele Alles-in-1-pakket bestaat uit digitale tv, internet en vaste telefonie. Kabelbedrijven bieden daarbij ook analoge tv als extra service aan. Dat geldt ook voor enkele serviceproviders die tv- en radiodiensten bij Glashart Media inkopen. Het gaat hierbij onder andere om Telfort en Vodafone. Sommige aanbieders – waaronder KPN – bieden in uitgebreidere Alles-in-1-pakketten ook mobiele telefoon- en internetdiensten aan. De ACM constateert dat kabelbedrijven als vanouds een sterke positie op de Alles-in-1-markt hebben en die sterke positie ook vasthouden. 

    KPN groeit door Alles-in-1

    KPN ziet het marktaandeel van de tv-markt volgens de ACM vooral groeien door grotere afname van Alles-in-1-pakketten. In de meeste gevallen kan Interactieve TV van KPN of haar dochterbedrijven XS4all, Telfort en Glashart Media alleen in combinatie met een telefoon- en internetabonnement worden afgenomen. Op dit moment kijken bijna twee miljoen tv-klanten waarvan 1,4 miljoen via KPN Interactieve TV. Iets minder dan zeshonderdduizend Nederlanders kijken via Digitenne naar tv-zenders. Dit aantal slinkt – mede vanwege het mindere aanbod – maandelijks. Inmiddels kijkt volgens de ACM 84 procent van de Nederlandse huishoudens digitaal naar tv. Alleen kabelbedrijven in Nederland bieden – met uitzondering van Caiway – nog analoge tv aan. 

    Vier procent groei

    Het aantal Nederlandse huishoudens dat via de kabel van breedbandinternet gebruikmaakt, is met vier procent gestegen. De grootste stijging is voor internet glasvezel. Het aantal huishoudens verdubbelde in 2013 tot 457.000. De stijging van internet via kabel en glasvezel gaat ten koste van de internetaansluitingen via de koperdraad. Toch blijft dit met 3,2 miljoen internetaansluitingen een belangrijke speler op de Nederlandse telecommarkt. Kabelbedrijven krijgen het volgens de ACM wel moeilijker op de tv-markt. De concurrentie wordt heviger vanwege de opkomst van het Alles-in-1-aanbod via koperdraad en glasvezel. De verschillen bij het telefoonaanbod in Alles-in-1-pakketten zijn voor vaste telefonie gering.
    Alles-in-1triple playinternettelefoontelevisietvtelefonieZiggoKPNUPCCanalDigitaalCaiwayTele2overstappenACMAutoriteit Consument & Markt

    Reacties

  1. TV-TIP Binnenstebuiten

    Binnenstebuiten
    NPO 2 om 18:50 uur
    Miranda wil graag orde en gezelligheid op haar zolder in Amersfoort. Het is de plek waar ze alle ruimte heeft om kleding op te hangen en de was te laten drogen. Maar het is er een rommeltje en eigenlijk is het niet praktisch ingericht. Een uitdaging voor Interieurontwerper Francine Meerveld.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN T2: TRAINSPOTTING

      Regisseur Danny Boyle is terug met de originele cast van Trainspotting: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller en Robert Carlyle. Oftewel, wat krijgen Spud, Begbie, Sick Boy en Mark Renton nú weer voor hun kiezen? Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Married at First Sight

    Married at First Sight
    RTL 4 om 20:30 uur
    Bijna 1000 single mannen en vrouwen hebben zich aangemeld. Het team van wetenschappers gaat rond de tafel en komt uiteindelijk tot vier matches. Een daarvan is een homoseksueel koppel.

    Zappen.blog.nl