1. Nieuws

    Gevecht om Alles-in-1-klant wordt feller

    De strijd om de Alles-in-1-klant wordt in Nederland steeds feller gevoerd. Door de groei van Alles-in-1 vindt er ook een marktwijziging plaats.
    Jarco Kriek
    13 maart 2014
    comments 1
    Gevecht om Alles-in-1-klant wordt feller
    Foto: ANP
    De strijd om de Alles-in-1-klant wordt in Nederland steeds feller gevoerd. Door de groei van Alles-in-1 vindt er ook een marktwijziging plaats. KPN groeit op de tv-markt, kabelaars groeien op de internetmarkt.

    De marktwijziging wordt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) openbaar gemaakt in haar Telecommonitor. Alles-in-1-pakketten zijn oorzaak van marktwijziging. In Alles-in-1-pakketten worden ook steeds vaker meer diensten aangeboden. Het traditionele Alles-in-1-pakket bestaat uit digitale tv, internet en vaste telefonie. Kabelbedrijven bieden daarbij ook analoge tv als extra service aan. Dat geldt ook voor enkele serviceproviders die tv- en radiodiensten bij Glashart Media inkopen. Het gaat hierbij onder andere om Telfort en Vodafone. Sommige aanbieders – waaronder KPN – bieden in uitgebreidere Alles-in-1-pakketten ook mobiele telefoon- en internetdiensten aan. De ACM constateert dat kabelbedrijven als vanouds een sterke positie op de Alles-in-1-markt hebben en die sterke positie ook vasthouden. 

    KPN groeit door Alles-in-1

    KPN ziet het marktaandeel van de tv-markt volgens de ACM vooral groeien door grotere afname van Alles-in-1-pakketten. In de meeste gevallen kan Interactieve TV van KPN of haar dochterbedrijven XS4all, Telfort en Glashart Media alleen in combinatie met een telefoon- en internetabonnement worden afgenomen. Op dit moment kijken bijna twee miljoen tv-klanten waarvan 1,4 miljoen via KPN Interactieve TV. Iets minder dan zeshonderdduizend Nederlanders kijken via Digitenne naar tv-zenders. Dit aantal slinkt – mede vanwege het mindere aanbod – maandelijks. Inmiddels kijkt volgens de ACM 84 procent van de Nederlandse huishoudens digitaal naar tv. Alleen kabelbedrijven in Nederland bieden – met uitzondering van Caiway – nog analoge tv aan. 

    Vier procent groei

    Het aantal Nederlandse huishoudens dat via de kabel van breedbandinternet gebruikmaakt, is met vier procent gestegen. De grootste stijging is voor internet glasvezel. Het aantal huishoudens verdubbelde in 2013 tot 457.000. De stijging van internet via kabel en glasvezel gaat ten koste van de internetaansluitingen via de koperdraad. Toch blijft dit met 3,2 miljoen internetaansluitingen een belangrijke speler op de Nederlandse telecommarkt. Kabelbedrijven krijgen het volgens de ACM wel moeilijker op de tv-markt. De concurrentie wordt heviger vanwege de opkomst van het Alles-in-1-aanbod via koperdraad en glasvezel. De verschillen bij het telefoonaanbod in Alles-in-1-pakketten zijn voor vaste telefonie gering.
    Alles-in-1triple playinternettelefoontelevisietvtelefonieZiggoKPNUPCCanalDigitaalCaiwayTele2overstappenACMAutoriteit Consument & Markt

    Reacties

  1. TV-TIP La Famiglia

    La Famiglia
    NPO 1 om 20:30 uur
    De familie Esposito runt een gezellig Italiaans restaurant in Lingedijk. Alhoewel een oerhollands dorp, worden hier de zaken op zijn Italiaans geregeld.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN DEEPWATER HORIZON

      Deepwater Horizon vertelt ‘t waargebeurde verhaal van het grootste olielek ooit in de Golf van Mexico. Deze actiethriller draait vanaf 29 september in de bioscopen: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes weggeven.

    TV-TIP Chicago

    Chicago
    RTL 8 om 20:31 uur
    Velma Kelly (Jones) is de ster van The Cotton Club tot ze haar vent met haar zus betrapt en ze allebei vermoord. Roxie Hart (Zelweger) is een onbeduidend blondje in een saai huwelijk tot ze haar minnaar doodschiet. Velma en Roxie draaien de bak in en huren advocaat Billy Flynn (Gere) om ze daar uit te halen. Dat leidt tot een fikse concurrentiestrijd achter de tralies.

    Zappen.blog.nl