1. Nieuws

    Glasvezel zorgt voor groei digitale televisiemarkt

    Steeds meer Nederlanders kijken televisie via internet, ook wel IPTV genoemd. Vooral het gebruik van deze tv-dienst via glasvezel stijgt gestaag.
    Jarco Kriek
    4 september 2012
    comments 0
    Glasvezel zorgt voor groei digitale televisiemarkt
    Foto: ANP

    Steeds meer Nederlanders kijken televisie via internet, ook wel IPTV genoemd. Vooral het gebruik van deze tv-dienst via glasvezel stijgt gestaag, maar ook via het verouderde koperen ADSL en VDSL wordt nog veel naar televisie gekeken.

    Uit cijfers van het onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat aan het einde van het tweede kwartaal 2012 er 6,2 miljoen digitale tv-aansluitingen in Nederland waren. Een stijging van twee procent waardoor het aantal digitale aansluitingen boven de tachtig procent uitkomt. Het totale aantal aansluitingen steeg in dezelfde periode met 0,3 procent tot 7,696 miljoen.

    Ziggo blijft grootste aanbieder

    Ziggo blijft de grootste tv-aanbieder van Nederland. De voorsprong op KPN blijft groot, na KPN volgen UPC en CanalDigitaal traditiegetrouw op de derde en vierde plaats. Voor het KPN tv-product Digitenne en CanalDigitaal ziet het er minder rooskleurig uit. Het bekijken van digitale tv-zenders via de ether en satelliet is minder populair geworden. Beide uitzendplatformen verliezen marktaandeel. De kabel verliest ook marktaandeel, maar blijft met 58,3 procent het meest bekeken uitzendplatform.

    Glasvezel zet tv-markt op zijn kop

    De daling bij kabel, ether en satelliet wordt vooral veroorzaakt door de toename van het aantal afgenomen tv-diensten via glasvezelnetwerken. Met de komst van meer glasvezelnetwerken in Nederland in zicht, lijkt deze situatie voorlopig ook niet te veranderen. IPTV via glasvezel heeft met vijf procent al meer marktaandeel dan IPTV via DSL-technieken. De groei van digitale televisie wordt volgens Telecompaper in de hand gewerkt dat steeds meer merken triple play of Alles-in-1 diensten gaan aanbieder. Tele2 start daarnaast ook met het aanbieden van deze pakketten via glasvezel.

    ZiggoKPNUPCCanalDigitaalglasvezelkabelsatellietDVB-TDigitenneInteractieve TVReggefiberGlashart MediaTele2triple playAlles-in-1Telecompaper

    Reacties

  1. TV-TIP The Parent Trap

    The Parent Trap
    SBS6 om 19:55 uur
    In deze Walt Disney-film speelt Lindsay Lohan een dubbelrol in het klassieke verhaal van een eeneiige tweeling die kort na hun geboorte gescheiden werden omdat hun ouders uit elkaar gingen. De twee zusjes weten niet van elkaars bestaan totdat zij elkaar voor het eerst ontmoeten op een zomerkamp. De zusjes bedenken een plan om hun vader (Dennis Quiad) en moeder (Natasha Richardson) bij elkaar te brengen zodat ze weer een gezin kunnen zijn.

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Space Cowboys

    Space Cowboys
    Veronica om 20:00 uur
    Toen NASA echter werd opgericht om de ruimtevaart over te nemen, werd het Daedalus aan de kant gezet en vervangen door een chimpansee. Vier decennia later heeft de Russische satelliet Ikon te kampen met technische problemen die alle communicatie in dat land plat kan leggen. Het ontwerp van de Ikon komt exact overeen met de oude Amerikaanse satelliet Skylab. Frank Corvin de ontwerper van Skylab, is met pensioen, maar hij is de enige die de klus kan klaren. Hij wil echter niet zonder zijn oude collega's op reis. En zo komt het Team Daedalus na al die jaren toch nog in actie. Samen met William Hawkins, Jerry O'Neil en Tank Sullivan begint Frank aan het keiharde trainingsprogramma van NASA en bezorgen hun jongere collega's en chef veel kopzorgen.

    Zappen.blog.nl