1. Nieuws

    Glasvezel zorgt voor groei digitale televisiemarkt

    Steeds meer Nederlanders kijken televisie via internet, ook wel IPTV genoemd. Vooral het gebruik van deze tv-dienst via glasvezel stijgt gestaag.
    Jarco Kriek
    4 september 2012
    comments 0
    Glasvezel zorgt voor groei digitale televisiemarkt
    Foto: ANP

    Steeds meer Nederlanders kijken televisie via internet, ook wel IPTV genoemd. Vooral het gebruik van deze tv-dienst via glasvezel stijgt gestaag, maar ook via het verouderde koperen ADSL en VDSL wordt nog veel naar televisie gekeken.

    Uit cijfers van het onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat aan het einde van het tweede kwartaal 2012 er 6,2 miljoen digitale tv-aansluitingen in Nederland waren. Een stijging van twee procent waardoor het aantal digitale aansluitingen boven de tachtig procent uitkomt. Het totale aantal aansluitingen steeg in dezelfde periode met 0,3 procent tot 7,696 miljoen.

    Ziggo blijft grootste aanbieder

    Ziggo blijft de grootste tv-aanbieder van Nederland. De voorsprong op KPN blijft groot, na KPN volgen UPC en CanalDigitaal traditiegetrouw op de derde en vierde plaats. Voor het KPN tv-product Digitenne en CanalDigitaal ziet het er minder rooskleurig uit. Het bekijken van digitale tv-zenders via de ether en satelliet is minder populair geworden. Beide uitzendplatformen verliezen marktaandeel. De kabel verliest ook marktaandeel, maar blijft met 58,3 procent het meest bekeken uitzendplatform.

    Glasvezel zet tv-markt op zijn kop

    De daling bij kabel, ether en satelliet wordt vooral veroorzaakt door de toename van het aantal afgenomen tv-diensten via glasvezelnetwerken. Met de komst van meer glasvezelnetwerken in Nederland in zicht, lijkt deze situatie voorlopig ook niet te veranderen. IPTV via glasvezel heeft met vijf procent al meer marktaandeel dan IPTV via DSL-technieken. De groei van digitale televisie wordt volgens Telecompaper in de hand gewerkt dat steeds meer merken triple play of Alles-in-1 diensten gaan aanbieder. Tele2 start daarnaast ook met het aanbieden van deze pakketten via glasvezel.

    ZiggoKPNUPCCanalDigitaalglasvezelkabelsatellietDVB-TDigitenneInteractieve TVReggefiberGlashart MediaTele2triple playAlles-in-1Telecompaper

    Reacties

  1. TV-TIP KLEM

    KLEM
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoge belastingfunctionaris Hugo Warmond is weduwnaar. Hij probeert zijn leven weer op de rails te krijgen met zijn puberdochter Laura en zijn achtjarige dochter Suzan. De laatste heeft een boezemvriendin, Christine, wier vader tot Hugo's schrik een gevaarlijke achtergrond blijkt te hebben.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY ABSOLUTELY FABULOUS: THE MOVIE

      Edina en Patsy zijn terug en de dames beschikken nog steeds over de nodige glitter en glamour. Maar als ze de schuld krijgen van een groot incident tijdens een u?berhip fashionfeestje worden ze het middelpunt van een mediaschandaal. Totaal TV mag de Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP The Recruit

    The Recruit
    Net5 om 20:30 uur
    James (Colin Farrell) is voorbestemd om een vette baan te krijgen bij een software-bedrijf en braaf belasting te betalen. Dan staat ineens Walter Burke (Al Pacino) voor zijn neus die hem wil inlijven bij de CIA. Daardoor gaat een hele andere wereld voor hem open, vol spanning en sensatie. Om te kijken of James echt wat kan, wordt hij met andere rekruten naar een trainingskamp gestuurd. Door de praatjes van Burke denkt James dat zijn overleden vader ook geheim agent was.

    Zappen.blog.nl