1. Nieuws

    Glasvezelaanbieders op de vingers getikt

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) eist dat glasvezelaanbieders de informatie naar de consument verbeteren en hun contracten verduidelijken.
    Jarco Kriek
    19 december 2013
    comments 0
    Glasvezelaanbieders op de vingers getikt
    Foto: ANP

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) eist dat glasvezelaanbieders de informatie naar de consument verbeteren en hun contracten verduidelijken.

    Daarnaast moedigt de ACM investeringen aan die meer concurrentie via glasvezelnetwerken mogelijk maken. Meer keuze en de ontwikkeling van nieuwe diensten zijn gunstig voor de consument, stelt de overheidswaakhond. De ACM stelde naar aanleiding van klachten van consumenten en meldingen in de media een onderzoek bij alle aanbieders van glasvezeldiensten in. Directe aanleiding was de huis aan huis-verkoop van glasvezelabonnementen die nodig zijn om de minimale afnamegraad van dertig procent te behalen die glasvezelexploitant Reggefiber als eis voor het begin van aanleg van het glasvezelnetwerk stelt.

    Niet alle contracten voldeden

    Uit de informatie die de ACM heeft opgevraagd, blijkt dat niet alle contracten aan de regels voldoen. Het contract moet in ieder geval een concrete leveringstermijn bevatten. En dat gaat in sommige gevallen van voorinschrijving om te peilen of de minimale dekkingsgraad van dertig procent gehaald wordt nog weleens verkeerd. Consumenten die in deze fase een contract afsluiten weten vaak langere tijd niet zeker of en zo ja, wanneer zij over glasvezel kunnen beschikken. De ACM wil dat aan deze onduidelijke informatievoorziening een einde komt en dat consumenten bij het tekenen van een contract weten waar ze aan toe zijn. Ook moet de glasvezelaanbieder de consument beter informeren over de voortgang van levering.

    glasvezelACMReggefiberKPNGlashart Mediainternettelefonietelevisietriple playAlles-In-1CIF

    Reacties

  1. TV-TIP Mees Kees

    Mees Kees
    NPO 3 om 08:55 uur
    Hij is de leukste meester van Nederland, Mees Kees! Ietwat slungelig en onhandig maar ook lief en grappig. Zijn manier van lesgeven is anders dan anders maar maakt hem favoriet bij al zijn leerlingen. De jonge leraar doet vooral leuke dingen in de klas, met de bedoeling om spelenderwijs les te geven. De directrice van de school, Dreus, is het daar vaak niet mee eens en kan dat niet altijd waarderen. Gelukkig kan Meester Kees bij uitdagingen altijd rekenen op zijn energieke leerlingen, die met hun creativiteit, humor en enthousiasme alles op weten te lossen!

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Willem Wever

    Willem Wever
    NPO 3 om 09:45 uur
    Ajouad gaat met Noah naar Tommy, hij kleedt de bekendste sterren voor op de rode loper. Rosa vraagt zich af waarom suiker zo ongezond is en Diederik laat zien dat een brug van glas gebouwd kan worden. De Challenge wordt gespeeld tussen de leraar en een leerling van basisschool De Hoeksteen in Voorthuizen.