1. Nieuws

    Groei digitale televisie bij UPC niet overtuigend

    De groei van het aantal klanten dat bij UPC naar digitale televisie kijkt, is in het derde kwartaal 2012 niet overtuigend. In totaal kwamen er 9400 digitale tv-abonnees bij.
    Jarco Kriek
    5 november 2012
    comments 0
    Groei digitale televisie bij UPC niet overtuigend

    De groei van het aantal klanten dat bij UPC naar digitale televisie kijkt, is in het derde kwartaal 2012 niet overtuigend. In totaal kwamen er 9400 digitale tv-abonnees bij. Het vorige kwartaal was de stijging met 18.000 bijna tweemaal zo groot.

    In totaal heeft UPC op dit moment 1.065.800 abonnees die een digitaal tv-abonnement afnemen. Het aantal abonnees dat alleen naar analoge televisie kijkt, is het afgelopen kwartaal naar 694.200 afgenomen. De digitale penetratie bij UPC komt hierdoor op zestig procent.

    UPC blijft klanten verliezen

    Net als alle kabelbedrijven in Nederland zit UPC in de hoek waar de klappen vallen. Het aantal abonnees blijft dalen. Het aantal kabelaansluitingen in het verzorgingsgebied van UPC is 2.819.400. Hiervan nemen 1.762.000 huishoudens actief een abonnement bij UPC af. Dat is een daling van 19.300 abonnees in drie maanden tijd. Hierdoor komt het klantenverlies van UPC over het gehele jaar 2012 op 55.300 te staan. Vooral concurrentie van tv-diensten via glasvezel en DSL-netwerken is hiervan de oorzaak.

    Omzet UPC groeit toch

    Ondanks dat UPC minder abonnees heeft, blijft de omzet van UPC Nederland toch stijgen. Dat komt omdat UPC-klanten meer diensten bij het kabelbedrijf afnemen en hiervoor maandelijks meer besteden. Het aantal klanten dat bij UPC internet afneemt, steeg in drie maanden tijd met 9500 naar 1.013.300. Het aantal telefonieklanten steeg met 8600 naar 910.200. De omzet van UPC groeide hiermee in het derde kwartaal met 3,2 miljoen tot 239,8 miljoen euro. Een jaar geleden was de omzet nog 227,7 miljoen euro. Hierdoor spreekt UPC Nederland van een gezonde financiële groei.

    Horizon katalysator voor groei

    Door een grote concurrentie op de Nederlandse tv-markt is het voor aanbieders steeds belangrijker om Alles-in-1 pakketten aan te bieden. De focus is hierdoor van het aantal abonnees naar de maandelijkse besteding van abonnees verlegd. Hiermee scoort UPC goed. De komst van de Horizon mediabox aan het einde van het derde kwartaal 2012 werkt hierbij als katalysator voor de verkoop van Alles-in-1 pakketten. Het effect van Horizon is echter pas in de cijfers van het vierde kwartaal echt te zien. De marketing rond de Horizon mediabox kwam pas in oktober op gang.

    UPCHorizonmediaboxAlles-In-1kwartaalcijfersLiberty GlobalHDTVHDinternettelefonietelevisieanaloogdigitaalklantenbase

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Manchester City dacht met de komst van Josep Guardiola de titels aaneen te rijgen, maar tóch ontbrak er iets. Dat lijkt opgelost met het nieuwe supertalent Gabriel Jesus. De Braziliaan is een garantie voor succes. Vanavond speelt de spits tegen Feyenoord, dat alles uit de kast moet halen om hem onschadelijk te maken.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP 2Doc: Piet is weg

    2Doc: Piet is weg
    NPO 2 om 20:20 uur
    Toos Beentjes zoekt al dertig jaar naar haar op Texel vermist geraakte broer Piet. Wat is er toch met hem gebeurd? Deze documentaire focust niet op haar zoektocht, maar op de - zo lijkt het - desinteresse van de politie om Piet te vinden. „Hij spoelt wel aan. En anders vinden de toeristen hem wel.”