1. Nieuws

    Groei digitale televisie in Nederland zet gestaag door

    De opmars van digitale televisie in Nederland heeft zich in de eerste drie maanden van dit jaar gestaag doorgezet. Dat blijkt uit de nieuwe Monitor Digitale TV van iMMovator.
    Jarco Kriek
    24 juni 2011
    comments 0
    Groei digitale televisie in Nederland zet gestaag door

    De opmars van digitale televisie in Nederland heeft zich in de eerste drie maanden van dit jaar gestaag doorgezet. Dat blijkt uit de nieuwe Monitor Digitale TV die elk kwartaal door iMMovator Cross Media Network openbaar wordt gemaakt.

    Hierbij wordt samengewerkt met GfK Retail and Technology. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2011 had 78 procent van de Nederlandse huishoudens een digitale televisie-aansluiting. Naast een stijging van het digitaal kijken in Nederland constateert die bedrijf ook dat de consumentenelektronicamarkt in het eerste kwartaal van 2011 onder druk is komen te staan. Er is een koopvacuüm doordat consumenten afwachtend met aankoop van consumentenelektronica is. Uitzonderingen zijn er echter ook. De consument shopt en koopt nog graag als het om smartphones, tablets en connected tv gaat. Opvallend is dat wederom 3D-televisie niet in dit lijstje voorkomt. Dat de Nederlandse consument de hand op de knip houdt komt volgens onderzoek door zorgen over de Europese schuldencrisis en de onzekerheid over de gevolgen voor de Nederlandse economie. Hierdoor stellen consumenten aankopen uit tot er meer zekerheid over dit onderwerp is.

    Toch wil de consument op dit moment wel geld uitgeven voor apparaten die een directe meerwaarde voor de consument heeft. Dat is zeker het geval voor de tablets. Sinds de introductie van de Apple iPad – begin juli 2010 – in Nederland zijn er meer dan een miljoen tablets in Nederland over de toonbank gegaan. Hierdoor vertoont de tablet de steilste groeicurve tot nu toe in de Monitor Digitale TV. Een einde van de groeicurve voor de tablet is daarnaast ook nog niet in zicht. Ook – maar dan wel in mindere mate – heeft connected tv voor de consument op dit moment toevoegde waarde. Een connected tv is een televisietoestel dat via een internetaansluiting op het internet kan worden aangesloten. GfK Retail and Technology verwacht dat eind 2013 rond de 60 procent van de Nederlandse huishoudens een connected tv in de huiskamer heeft staan.

    Met 3D-TV gaat het minder goed dan werd gehoopt. In de eerste drie maanden werden 60.000 3D-apparaten verkocht. Dat wil zeker niet zeggen er 60.000 3D-televisies verkocht zijn. Naast televisie bestaat dit aantal bijvoorbeeld ook uit Blu-ray spelers en Home Cinema systemen die van een 3D Blu-ray speler voorzien zijn. De praktijk leert dat een groep mensen die een 3D-televisie hebben gekocht – mede door het minieme aantal 3D-uitzendingen die via televisieaanbieders te bekijken zijn – voor het kunnen bekijken van 3D-TV later een nieuwe voor 3D geschikte Blu-ray speler kopen. GfK Retail and Technologie stelt dan ook dat het op 3D gebied op dit moment hoofdzakelijk om filmtitels via Blu-ray disc gaat.

    In Nederland wordt ook steeds meer op een groter televisietoestel naar televisie gekeken. Op dit moment is 41 procent van de televisietoestellen die in de Nederlandse huiskamer staan groter dan 32 inch. Bij de nu verkochte toestellen verloopt de verkoop van toestellen boven de 42 inch op dit moment goed. Opvallend is zelfs de steeds betere verkoop van televisietoestellen van 50 inch of meer. 

    iMMovatordigitale televisiedigitaalanaloogtabletsAppleiPadconnected tv3D3DTV3D-TV3D-televisieBlu-ray

    Reacties

  1. TV-TIP The Incredible Dr. Pol

    The Incredible Dr. Pol
    National Geographic Channel om 20:00 uur
    De emoties lopen hoog op als een ziek paard, een onbehaard kalf en een beagle met ernstig nekletsel worden behandeld.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP The World Is Not Enough

    The World Is Not Enough
    RTL 7 om 20:30 uur
    Bond wordt naar Oezbekistan gestuurd om daar Elektra King (Sophie Marceau), de dochter van een olie-baron te beschermen. Haar vader is in London omgekomen bij een bomaanslag, en aangezien haar vader een persoonlijke vriend van M (Judy Dench) was, is het aan Bond om de dader te ontmaskeren. King is bezig met de aanleg van een olieleiding door Oezbekistan naar Turkije. De man die dat wil verhinderen, is Renard (Robert Carlyle).