1. Nieuws

    Groei digitale televisie minder dan verwacht

    Volgens onderzoeksbureau GfK groeit het aantal digitale televisie-aansluitingen in Nederland minder snel dan verwacht.
    Jarco Kriek
    20 september 2010
    comments 0
    Groei digitale televisie minder dan verwacht

    De groei van het aantal digitale televisie-aansluitingen in Nederland is het afgelopen kwartaal minder snel gestegen dan werd verwacht. Dat blijkt uit de dertiende editie van de kwartaalmonitor Digitale Televisie van het Ketenoverleg Digitale Televisie. De kwartaalgroei bleef steken op 3,4 procent.

    De monitor Digitale Televisie wordt elke kwartaal uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Opdrachtgever is het Ketenoverleg Digitale Televisie, een samenwerkingsverband van producenten, publieke- en commerciële omroepen, AV Facilitaire industrie en distributiepartijen. Met de kwartaalgroei van 3,4 procent aan het einde van het tweede kwartaal komt het aantal digitale televisie-aansluitingen uit op 68 procent. Deze hebben een abonnement bij aanbieders van digitale televisie via de kabel, satelliet, ether en internet (IPTV). Gemeten naar het totaal aantal videoklanten lag de penetratie op 62 procent.

    Door de iets minder dan verwachte kwartaalgroei blijft het aantal digitale televisie-aansluitingen volgens onderzoeksbureau GfK net steken onder de 5 miljoen. In een eerder gepubliceerd onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper werd gesteld dat Nederland de grens van 5 miljoen digitale televisie-aansluitingen wel had overschreden. Telecompaper verwacht in haar berekeningen ook een verdere groei naar minimaal 5,3 miljoen digitale-aansluitingen aan het einde van 2010.

    Uit de monitor Digitale Televisie blijkt verder dat LED- en 3D-televisies in Nederland naar verhouding goed verkopen. Daarbij is vooral de LED-televisie populair. De in 2009 ingezette introductie van schermen met LED techniek zet in 2010 versneld door. GfK verwacht dat in 2011 meer dan de helft van de verkochte LCD-televisies gebruik maken van LED achtergrondverlichting. Door de populariteit van LED- en 3D-televisies steeg het aantal huishoudens waarin een televisie met een afmeting groter dan 40 inch staat fors.

    Ook kiezen steeds meer Nederlanders voor een televisie die rechtstreeks op internet kan worden aangesloten, ook wel connected televisie genoemd. GfK verwacht dat eind 2010 al 22 procent van het aantal verkochte televisie connected zijn. Dit komt overeen met 590.000 televisies. De gemiddelde prijs van connected televisies gaat in de komende maanden dalen tot onder de 1000 euro.



    Digitale televisieGfKkwartaalmonitor Digitale TelevisieTelecompapertelevisie-aansluitingen

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:55 uur
    Live verslag van de twintigste etappe, een individuele tijdrit van 23 km met start en finish in Marseille. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Ik bbq voor jou!

    Ik bbq voor jou!
    RTL 4 om 17:00 uur
    Culinair zomers programma waarin de passie voor gezond barbecueën centraal staat. Elke week krijgt een man de kans om een heerlijke barbecue te organiseren voor een persoon die voor hem heel belangrijk is. De kandidaat en de kijker krijgen tevens enkele basisvaardigheden van het barbecueën uitgelegd. Ook wordt er gekeken naar gepassioneerde barbecuehobbyisten en worden er barbecue-evenementen in binnen- en buitenland bezocht.