1. Nieuws

    Groei digitale televisie Ziggo zet door

    Ziggo heeft het aantal digitale televisiekijkers in 2010 verder zien stijgen. Bijna 60 procent van de televisieabonnees van Ziggo kijkt naar digitale televisie.
    Jarco Kriek
    28 januari 2011
    comments 0
    Groei digitale televisie Ziggo zet door

    Het aantal huishoudens dat in Nederland diensten van kabelbedrijf Ziggo kunnen afnemen is in 2010 gegroeid naar 4.141.000 huishoudens. Dat blijkt uit jaarcijfers die Ziggo vandaag naar buiten heeft gebracht. Hieruit blijkt verder dat meer Ziggo-abonnees gebruik maken van digitale televisie.

    Toch zien we ook in 2010 bij Ziggo de tendens dat het aantal televisieabonnees aan het afnemen is. Ziggo verloor in 78.000 televisieabonnees waardoor het totaal aantal huishoudens in het verzorgingsgebied van Ziggo aan het einde van 2010 uitkwam op 3.087.000. Een verlies van 2,5 procent. Het aantal televisiekijkers dat bij Ziggo naar digitale televisie kijkt is in 2010 wel met 16,2 procent gestegen. In totaal kijken nu 1.804.000 Ziggo-huishoudens naar digitale televisie. Een groot gedeelte van deze huishoudens gebruikt echter ook nog analoge televisie voor het tweede of derde televisietoestel. Het aantal huishoudens dat alleen van het analoge zenderaanbod gebruik maakt is met 20,5 procent gedaald naar 1.283.000. Hierdoor is in 2010 de digitale televisiepenetratie bij Ziggo uitgekomen op bijna 59 procent.

    Het aantal Ziggo-televisieabonnees dat naast het standaard Z1-pakket ook een aanvullend televisieabonnement bij het kabelbedrijf afneemt is in 2010 ook met iets meer dan 15 procent gestegen. Het gaat hier om een groep van 897.000 abonnees, dat is de helft van het aantal digitale televisieabonnees van het kabelbedrijf. Dit is voor televisieaanbieders de meest interessante groep televisieabonnees. Ook op het gebied van het Alles-In-1 aanbod zet Ziggo forse stappen vooruit. Het aantal abonnees dat één van de Alles-in-1 bundels afneemt steeg met 59,2 procent door naar 1.074.000.

    Wellicht nog belangrijker voor Ziggo is dat men de maandelijkse besteding per abonnee in 2010 heeft zien stijgen. Waar aan het einde van 2009 de Ziggo-abonnee gemiddeld € 29,93 per maand bij Ziggo besteedde, is dit bedrag in 2010 gestegen naar € 33,28. Mede hierdoor steeg de omzet in 2010 met ruim 7 procent ten opzichte van een jaar daarvoor. De omzet van Ziggo kwam in 2010 uit op 1,37 miljard euro. Ziggo zegt dat de omzetstijging te danken is aan een toename van het aantal abonnees voor digitale televisie, breedbandinternet en telefoniediensten. Voor het komende jaar verwacht Ziggo een verdere groei van de omzet en een bescheiden toename van de operationele kosten vanwege een uitdijend klantenbestand.

    Ondanks de groei van de omzet heeft Ziggo in 2010 toch een nettoverlies van 51,2 miljoen euro geleden. Dat is wel veel minder dan in 2009 toen het nettoverlies nog 106,2 miljoen euro bedroeg. De schuldenlast van Ziggo is ook gedaald van 3,7 miljard in 2009 tot 3,5 miljard aan het einde van 2010.


    Ziggodigitale televisieanaloge televisieinternettelefonieAlles-In-1Triple Playjaarcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Harry Potter and the Half-Blood Prince

    Harry Potter and the Half-Blood Prince
    SBS6 om 20:00 uur
    Een van de beste Potter-films, want completer en evenwichtiger dan de voorgaande delen. Verliefdheid is een belangrijk thema, maar dat gaat niet ten koste van de rode lijn, waarin Perkamentus aan Harry vraagt om een herinnering aan de jonge Voldemort te bemachtigen. Spannend, grappig en een enkele keer ontroerend.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY GEOSTORM

      Nadat een serie van ongekende natuurrampen de planeet heeft bedreigd, formeren wereldleiders een gecompliceerd netwerk van satellieten om het wereldwijde klimaat te controleren. Maar het systeem dat de aarde zou moeten beschermen, wil plotseling alles en iedereen wegvagen. Totaal TV mag deze ultieme strijd tussen mens en natuur vijf keer op Blu-ray weggeven.

    TV-TIP jOBS

    jOBS
    RTL Z om 20:30 uur
    jOBS wandelt in twee uur tijd met zevenmijlslaarzen door het leven van de Steve Jobs, die met onder meer de Mac, de iPod en de iPhone een erfenis achterliet waar de wereld onmogelijk meer zonder zou kunnen. Maar zo spannend en revolutionair als het werk van de computergoeroe zelf wordt de opvallend kritiekloze film nooit.