1. Nieuws

    Grote groei digitale televisie in Nederland verwacht

    Onderzoeksbureau Telecompaper denkt dat dit jaar het aantal digitale aansluitingen in Nederland met maar liefst 12 procent gaat groeien. Aan het eind van 2011 zou dan de grens van 6 miljoen overschreden worden.
    Jarco Kriek
    12 maart 2011
    comments 0
    Grote groei digitale televisie in Nederland verwacht

    Onderzoeksbureau Telecompaper verwacht dat in 2011 het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland met 12 procent gaat groeien. Hiermee wordt aan het einde van dit jaar de grens van 6 miljoen overschreden.

    Telecompaper doet deze verwachting naar aanleiding van zijn laatste kwartaalrapport over de Nederlandse televisiemarkt. Dit kwartaalrapport heeft betrekking over het vierde kwartaal 2010. Op 31 december had Nederland volgens Telecompaper 5,44 miljoen digitale aansluitingen. In totaal had Nederland op dat moment 8,03 miljoen actieve aansluitingen. Hierdoor lag de penetratiegraad van digitale aansluitingen op 31 december op 67,8 procent. In het vierde kwartaal 2010 kwamen er 177.200 digitale aansluitingen bij, een stijging van 3,4 procent.

    Kabelaars hebben in Nederland met een marktaandeel van 55,3 procent het grootste aantal digitale aansluitingen. Opvallend is wederom het verlies van het marktaandeel digitale satellietaansluitingen. Deze is met 0,9 procentpunt gedaald tot 17,3 procent. Satelliet blijft na de kabel wel het tweede digitale televisieplatform in Nederland. Digitale televisie via de ether heeft namelijk ook 0,6 procentpunt marktaandeel ingeleverd en bleef steken op 16,5 procent. Het marktaandeel van IPTV steeg met 0,7 procentpunt tot 9,1 procent. Via glasvezel noteerde Telecompaper 1,8 procent van het aantal digitale aansluitingen in Nederland.

    Als we kijken naar het marktaandeel digitale televisie bij de televisieaanbieders dan zien we dat Ziggo met een marktaandeel van 33,2 procent de grootste digitale televisieaanbieder van Nederland blijft. KPN ziet weliswaar dat de rek uit haar digitaal televisieproduct Digitenne is verdwenen maar verstevigd door de aanwas van iTV abonnees haar positie als tweede digitale televisieaanbieder van Nederland. Via KPN kijkt 22 procent van de digitale abonnees naar digitale televisie. UPC heeft op haar beurt met een marktaandeel van 16,4 procent de derde positie verstevigd. CanalDigitaal ziet met een marktaandeel van 15,1 procent de afstand met haar directe concurrenten op televisiegebied groter worden.

    Een lager marktaandeel wil overigens niet direct zeggen dat een televisieaanbieder abonnees heeft verloren. In het geval van CanalDigitaal kan echter geen uitsluitsel over het aantal abonnees gegeven worden. De Luxemburgse eigenaar M7 Group S.A maakt namelijk met betrekking tot CanalDigitaal geen abonneecijfers openbaar. Een indicatie kan men echter wel maken. UPC had op 31 december volgens Telecompaper een marktaandeel van 16,4 procent. Eigenaar Liberty Global meldde in het jaarverslag over 2010 dat UPC Nederland op deze datum 894.200 digitale televisieabonnees had. Op basis van deze cijfers zou de indicatie gemaakt kunnen worden dat CanalDigitaal op dit moment rond de 800.000 abonnees heeft.

     

    Telecompaperdigitale televisieZiggoKPNUPCCanalDigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Europese topclubs nemen het tegen elkaar op in de UEFA Europa League. Het is het sterkste clubtoernooi van Europa na de Champions League en een garantie op memorabele wedstrijden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?