1. Nieuws

    Grote groei digitale televisie in Nederland verwacht

    Onderzoeksbureau Telecompaper denkt dat dit jaar het aantal digitale aansluitingen in Nederland met maar liefst 12 procent gaat groeien. Aan het eind van 2011 zou dan de grens van 6 miljoen overschreden worden.
    Jarco Kriek
    12 maart 2011
    comments 0
    Grote groei digitale televisie in Nederland verwacht

    Onderzoeksbureau Telecompaper verwacht dat in 2011 het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland met 12 procent gaat groeien. Hiermee wordt aan het einde van dit jaar de grens van 6 miljoen overschreden.

    Telecompaper doet deze verwachting naar aanleiding van zijn laatste kwartaalrapport over de Nederlandse televisiemarkt. Dit kwartaalrapport heeft betrekking over het vierde kwartaal 2010. Op 31 december had Nederland volgens Telecompaper 5,44 miljoen digitale aansluitingen. In totaal had Nederland op dat moment 8,03 miljoen actieve aansluitingen. Hierdoor lag de penetratiegraad van digitale aansluitingen op 31 december op 67,8 procent. In het vierde kwartaal 2010 kwamen er 177.200 digitale aansluitingen bij, een stijging van 3,4 procent.

    Kabelaars hebben in Nederland met een marktaandeel van 55,3 procent het grootste aantal digitale aansluitingen. Opvallend is wederom het verlies van het marktaandeel digitale satellietaansluitingen. Deze is met 0,9 procentpunt gedaald tot 17,3 procent. Satelliet blijft na de kabel wel het tweede digitale televisieplatform in Nederland. Digitale televisie via de ether heeft namelijk ook 0,6 procentpunt marktaandeel ingeleverd en bleef steken op 16,5 procent. Het marktaandeel van IPTV steeg met 0,7 procentpunt tot 9,1 procent. Via glasvezel noteerde Telecompaper 1,8 procent van het aantal digitale aansluitingen in Nederland.

    Als we kijken naar het marktaandeel digitale televisie bij de televisieaanbieders dan zien we dat Ziggo met een marktaandeel van 33,2 procent de grootste digitale televisieaanbieder van Nederland blijft. KPN ziet weliswaar dat de rek uit haar digitaal televisieproduct Digitenne is verdwenen maar verstevigd door de aanwas van iTV abonnees haar positie als tweede digitale televisieaanbieder van Nederland. Via KPN kijkt 22 procent van de digitale abonnees naar digitale televisie. UPC heeft op haar beurt met een marktaandeel van 16,4 procent de derde positie verstevigd. CanalDigitaal ziet met een marktaandeel van 15,1 procent de afstand met haar directe concurrenten op televisiegebied groter worden.

    Een lager marktaandeel wil overigens niet direct zeggen dat een televisieaanbieder abonnees heeft verloren. In het geval van CanalDigitaal kan echter geen uitsluitsel over het aantal abonnees gegeven worden. De Luxemburgse eigenaar M7 Group S.A maakt namelijk met betrekking tot CanalDigitaal geen abonneecijfers openbaar. Een indicatie kan men echter wel maken. UPC had op 31 december volgens Telecompaper een marktaandeel van 16,4 procent. Eigenaar Liberty Global meldde in het jaarverslag over 2010 dat UPC Nederland op deze datum 894.200 digitale televisieabonnees had. Op basis van deze cijfers zou de indicatie gemaakt kunnen worden dat CanalDigitaal op dit moment rond de 800.000 abonnees heeft.

     

    Telecompaperdigitale televisieZiggoKPNUPCCanalDigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP De aardappeleters

    De aardappeleters
    NPO 2 om 19:20 uur
    Joris Vermeer ontdekt in Mexico de burrito, enchilada en taco en ontmoet in Tequila de allereerste Mexicaanse restauranteigenaar van Nederland.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Tomorrow Never Dies

    Tomorrow Never Dies
    RTL 7 om 20:29 uur
    Eliot Carver (Jonathan Pryce) is de naam van de machtswellusteling in kwestie. Zijn doel: het ontketenen van de Derde Wereldoorlog door China en Groot Brittannië tegen elkaar op te stoken. Dat lukt Carver vrij aardig mede dankzij zijn invloedrijke krant en televisie-zenders. Maar natuurlijk staat James Bond (Pierce Brosnan) klaar om Carvers plannen op slinkse wijze te saboteren, hierbij wordt hij geholpen door de oosterse schone Wai Lin (Michelle Yeoh).