1. Nieuws

    Hagoort onder vuur na plan naamswijziging publieke zenders

    NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort is de gebeten hond in omroepland nadat duidelijk werd dat het plan van de naamswijziging van publieke zenders van zijn hand kwam.
    Jarco Kriek
    13 maart 2013
    comments 0
    Hagoort onder vuur na plan naamswijziging publieke zenders
    Foto: ANP

    NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort is de gebeten hond in omroepland nadat duidelijk werd dat het plan van de naamswijziging van publieke tv- en radiozenders van zijn hand kwam.

    Directeuren van publieke omroepen reageren verbolgen op de plannen om de Nederlandse tv-zenders tot NPO 1, NPO 2 en NPO 3 te dopen. De radiozenders gaan in de toekomst NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 3, NPO Radio 4, NPO Radio 5 en NPO Radio 6 heten. Daarbij lijkt Hagoort het voorbeeld van de benaming van de Britse omroep BBC te willen volgen. De NPO wil de namen van tv- en radiozenders veranderen om met één sterke naam op tv, radio en internet een beter tegenwicht te kunnen bieden aan internationale merknamen als YouTube, Google en Apple. Hagoort denkt dat de NPO die strijd op dit moment met de oude benaming van haar zenders aan het verliezen is.

    Schijt aan iedereen

    Omroepdirecteuren reageren in koor negatief op het plan van de NPO. Ze kunnen echter geen invloed op het besluit uitoefenen omdat de benaming van publieke tv- en radiozenders alleen aan de NPO is voorbehouden. Omroep PowNed gaat het verst in classificatie van de plannen van Hagoort en stelt dat de NPO-baas schijt aan iedereen heeft. Ook bij andere omroepen worden de wenkbrauwen gefronst. Sommige stellen dat ze in eigen tv-gidsen ook na de naamwijzigingen de oude zendernamen blijven publiceren. De regionale omroepen hebben inmiddels laten weten niets in de naamswijziging te zien en willen dus RTV Gelderland niet tot NPO Gelderland hernoemen.

    Merkwaarde wordt vernietigd

    Het Nederlandse publiek lijkt zich vooral aan de kosten van de naamswijzingen te storen. De NPO zegt dat de hele operatie tussen de 100.000 en 200.000 euro gaat kosten. Hierbij zit ook het bedrag van 100.000 euro die de NPO voor de domeinnaam npo.nl aan een postduivenvereniging heeft betaald. Deskundigen denken echter dat de kosten al snel verder – tot mogelijk één miljoen euro – kunnen oplopen. Marketingdeskundigen denken dat het stoppen van sterke merknamen als Nederland 1 en Radio 1 tot grote gevolgen kan leiden. De merkwaarde wordt namelijk vrijwel geheel vernietigd.

    NPOpublieke omroepHenk HagoortNederland 1Nederland 2Nederland 3Radio 1Radio 23FMRadio 4Radio 5Radio 6NPO 1NPO 2NPO 3NPO Radio 1NPO Radio 2NPO Radio 3NPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6ROOSregionale omroepentelevisieradiointernettvGoogleAppleYouTube

    Reacties

  1. TV-TIP WK Voetbal clubteams

    WK Voetbal clubteams
    NPO 2 om 17:55 uur
    Wij hebben het nooit echt begrepen, maar de goede clubs op dit WK krijgen een extra voordeel: de winnaars van de Champions League en de Copa Libertadores worden direct geplaatst voor de halve finale. Daarom hopen we dat Ronaldo en zijn Real Madrid vandaag een pittige tegenstander voor de kiezen krijgen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP Roast of Giel Beelen

    Roast of Giel Beelen
    Comedy Central om 20:30 uur
    Als zogenaamde ‘shock-jock’ shockeerde Giel Beelen regelmatig. Maar wat voor ‘shock-jock’ ben je eigenlijk als je het niet kan laten om achteraf toch steeds je excuses aan te bieden. Vanaf nu geen 'sorry' meer. Alles wordt gezegd. En niets wordt teruggenomen. Bovendien wordt Giel nu zelf ook eens flink aangepakt.