1. Nieuws

    Hagoort onder vuur na plan naamswijziging publieke zenders

    NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort is de gebeten hond in omroepland nadat duidelijk werd dat het plan van de naamswijziging van publieke zenders van zijn hand kwam.
    Jarco Kriek
    13 maart 2013
    comments 0
    Hagoort onder vuur na plan naamswijziging publieke zenders
    Foto: ANP

    NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort is de gebeten hond in omroepland nadat duidelijk werd dat het plan van de naamswijziging van publieke tv- en radiozenders van zijn hand kwam.

    Directeuren van publieke omroepen reageren verbolgen op de plannen om de Nederlandse tv-zenders tot NPO 1, NPO 2 en NPO 3 te dopen. De radiozenders gaan in de toekomst NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 3, NPO Radio 4, NPO Radio 5 en NPO Radio 6 heten. Daarbij lijkt Hagoort het voorbeeld van de benaming van de Britse omroep BBC te willen volgen. De NPO wil de namen van tv- en radiozenders veranderen om met één sterke naam op tv, radio en internet een beter tegenwicht te kunnen bieden aan internationale merknamen als YouTube, Google en Apple. Hagoort denkt dat de NPO die strijd op dit moment met de oude benaming van haar zenders aan het verliezen is.

    Schijt aan iedereen

    Omroepdirecteuren reageren in koor negatief op het plan van de NPO. Ze kunnen echter geen invloed op het besluit uitoefenen omdat de benaming van publieke tv- en radiozenders alleen aan de NPO is voorbehouden. Omroep PowNed gaat het verst in classificatie van de plannen van Hagoort en stelt dat de NPO-baas schijt aan iedereen heeft. Ook bij andere omroepen worden de wenkbrauwen gefronst. Sommige stellen dat ze in eigen tv-gidsen ook na de naamwijzigingen de oude zendernamen blijven publiceren. De regionale omroepen hebben inmiddels laten weten niets in de naamswijziging te zien en willen dus RTV Gelderland niet tot NPO Gelderland hernoemen.

    Merkwaarde wordt vernietigd

    Het Nederlandse publiek lijkt zich vooral aan de kosten van de naamswijzingen te storen. De NPO zegt dat de hele operatie tussen de 100.000 en 200.000 euro gaat kosten. Hierbij zit ook het bedrag van 100.000 euro die de NPO voor de domeinnaam npo.nl aan een postduivenvereniging heeft betaald. Deskundigen denken echter dat de kosten al snel verder – tot mogelijk één miljoen euro – kunnen oplopen. Marketingdeskundigen denken dat het stoppen van sterke merknamen als Nederland 1 en Radio 1 tot grote gevolgen kan leiden. De merkwaarde wordt namelijk vrijwel geheel vernietigd.

    NPOpublieke omroepHenk HagoortNederland 1Nederland 2Nederland 3Radio 1Radio 23FMRadio 4Radio 5Radio 6NPO 1NPO 2NPO 3NPO Radio 1NPO Radio 2NPO Radio 3NPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6ROOSregionale omroepentelevisieradiointernettvGoogleAppleYouTube

    Reacties

  1. TV-TIP Say yes to the Dress: Benelux

    Say yes to the Dress: Benelux
    TLC om 20:00 uur
    Nederlandse en Vlaamse aanstaande bruiden kiezen hun perfecte trouwjurk uit bij Koonings. Ze worden onder andere geholpen door de Amerikaanse trouwjurkgoeroe Randy Fenoli.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Jeff, Who Lives at Home

    Jeff, Who Lives at Home
    RTL 8 om 20:30 uur
    Jeff is een werkloze, blowende nietsnut die op dertigjarige leeftijd in de kelder van zijn moeder woont. Hij hangt maar wat rond en vraagt zich af wat het lot hem zal brengen. Zijn moeder is enorm teleurgesteld dat Jeff niks van het leven maakt en zijn oudere broer Pat heeft het vooral druk met het redden van zijn huwelijk. Jeff gaat op zoek naar de zin van het bestaan en wanneer zijn zoektocht vordert, ontdekt hij oplossingen voor de problemen van zijn ellendige familie.

    Zappen.blog.nl