1. Nieuws

    HDTV heeft de weg naar Nederlandse huiskamer gevonden

    Grote sportevenementen en uitbreiding van het HD-aanbod hebben geleid tot een doorbraak van HDTV in de Nederlandse huiskamer.
    Jarco Kriek
    9 augustus 2010
    comments 0
    HDTV heeft de weg naar Nederlandse huiskamer gevonden

    De doorbraak van HDTV in Nederland is een feit. Steeds meer mensen kijken in de Nederlandse huiskamer naar HDTV. Grote sportevenementen als Olympische Spelen, Tour de France en natuurlijk het WK voetbal in Zuid Afrika waren katalysatoren.

    Alle HD-aanbieders in Nederland zagen de afgelopen maanden het aantal klanten dat een HD-abonnement afnemen stijgen. Zo bleek uit de halfjaarcijfers van Ziggo dat het aantal klanten dat een HD-abonnement afneemt met 70.000 is gestegen tot 117.000. Vooral de komst van de SBS Broadcasting HD-zenders SBS 6 HD, NET 5 HD en Veronica HD lijken verantwoordelijk te zijn voor deze explosieve stijging. De bovengenoemde sportevenementen werden uitgezonden op de HD-kanalen van de publieke omroep en Eurosport HD. Voor al deze HD-zenders hoeft bij Ziggo geen extra abonnement worden afgesloten omdat deze in het standaard basisaanbod beschikbaar zijn. Het aantal Ziggo abonnees dat naar HDTV kijkt ligt dus veel hoger dan 117.000.

    Een andere belangrijke HD-aanbieder in Nederland is UPC. Dit mediabedrijf alleen globale klantcijfers bekend en dus niet op basis van afgenomen zenderpakketten. Wel maakte UPC bekend dat het aantal HD-abonnees dit jaar met meer dan 30 procent is gestegen. M7 Group S.A, eigenaar van CanalDigitaal, maakt in zijn geheel geen klantcijfers bekend. Duidelijk is wel dat het aantal klanten dat een HD-abonnement afnemen gestegen is. Dat komt niet alleen door de grootschalige introductie van HD-smartpack abonnementen, waarbij HDTV standaard beschikbaar is. Ook de prijsdaling van het HD-abonnement van € 9,96 naar € 5,00 per maand heeft een belangrijke rol gespeeld.

    De NOS, die de sportevenementen op het publieke net uitzond, speelt dus een belangrijke rol bij de HDTV doorbraak in Nederland. Maar wat gaat de NOS in de komende jaren op HDTV gebied doen? In het komende nummer van Totaal TV, deze week ploffend op de deurmat of in de winkels te koop, onthullen wij de HDTV-tijdslijn die de NOS zichzelf heeft opgelegd. 



    HDTVNPOpublieke omroepZiggoUPCCanalDigitaal RTL NederlandSBS BroadcastingTotaal TV

    Reacties

  1. TV-TIP How Do You Know

    How Do You Know
    RTL 8 om 20:32 uur
    Lisa, de sterspeelster van het Amerikaanse softbalteam, wordt van het ene op het andere moment uit het team gezet. Zakenman George is zojuist uit zijn vaders bedrijf gegooid wegens vermeende fraude. Beiden weten niet wat ze nu met hun leven aan moeten en proberen hun toevlucht te zoeken in de liefde. Ook op dat vlak wil het niet bepaald vlotten, totdat ze elkaar ontmoeten via gezamenlijke vrienden. Hun eerste date verloopt rampzalig en het maximaal haalbare lijkt vriendschap, maar de liefde blijkt lastig te voorspellen.

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP 2Doc: The Gamechangers

    2Doc: The Gamechangers
    NPO 2 om 22:55 uur
    Brabantse startup-boys zijn er van overtuigd dat ze met hun revolutionaire handschoen de gamewereld op zijn kop gaan zetten. De weg naar succes in Silicon Valley is lang en hard.

    Zappen.blog.nl