1. Nieuws

    HDTV heeft de weg naar Nederlandse huiskamer gevonden

    Grote sportevenementen en uitbreiding van het HD-aanbod hebben geleid tot een doorbraak van HDTV in de Nederlandse huiskamer.
    Jarco Kriek
    9 augustus 2010
    comments 0
    HDTV heeft de weg naar Nederlandse huiskamer gevonden

    De doorbraak van HDTV in Nederland is een feit. Steeds meer mensen kijken in de Nederlandse huiskamer naar HDTV. Grote sportevenementen als Olympische Spelen, Tour de France en natuurlijk het WK voetbal in Zuid Afrika waren katalysatoren.

    Alle HD-aanbieders in Nederland zagen de afgelopen maanden het aantal klanten dat een HD-abonnement afnemen stijgen. Zo bleek uit de halfjaarcijfers van Ziggo dat het aantal klanten dat een HD-abonnement afneemt met 70.000 is gestegen tot 117.000. Vooral de komst van de SBS Broadcasting HD-zenders SBS 6 HD, NET 5 HD en Veronica HD lijken verantwoordelijk te zijn voor deze explosieve stijging. De bovengenoemde sportevenementen werden uitgezonden op de HD-kanalen van de publieke omroep en Eurosport HD. Voor al deze HD-zenders hoeft bij Ziggo geen extra abonnement worden afgesloten omdat deze in het standaard basisaanbod beschikbaar zijn. Het aantal Ziggo abonnees dat naar HDTV kijkt ligt dus veel hoger dan 117.000.

    Een andere belangrijke HD-aanbieder in Nederland is UPC. Dit mediabedrijf alleen globale klantcijfers bekend en dus niet op basis van afgenomen zenderpakketten. Wel maakte UPC bekend dat het aantal HD-abonnees dit jaar met meer dan 30 procent is gestegen. M7 Group S.A, eigenaar van CanalDigitaal, maakt in zijn geheel geen klantcijfers bekend. Duidelijk is wel dat het aantal klanten dat een HD-abonnement afnemen gestegen is. Dat komt niet alleen door de grootschalige introductie van HD-smartpack abonnementen, waarbij HDTV standaard beschikbaar is. Ook de prijsdaling van het HD-abonnement van € 9,96 naar € 5,00 per maand heeft een belangrijke rol gespeeld.

    De NOS, die de sportevenementen op het publieke net uitzond, speelt dus een belangrijke rol bij de HDTV doorbraak in Nederland. Maar wat gaat de NOS in de komende jaren op HDTV gebied doen? In het komende nummer van Totaal TV, deze week ploffend op de deurmat of in de winkels te koop, onthullen wij de HDTV-tijdslijn die de NOS zichzelf heeft opgelegd. 



    HDTVNPOpublieke omroepZiggoUPCCanalDigitaal RTL NederlandSBS BroadcastingTotaal TV

    Reacties

  1. TV-TIP It Takes 2

    It Takes 2
    RTL 4 om 20:00 uur
    Negen BN’ers met een waanzinnige portie lef laten horen wat ze vocaal in huis hebben. Onder leiding van het nieuwe presentatieduo Gordon en Jamai laten ze Nederland kennis maken met hun onontdekte zangtalent. In de eerste aflevering zingen de negen beroemdheden solo.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP De reünie

    De reünie
    NPO 1 om 20:20 uur
    Minister-president Rutte spreekt de leerlingen toe vanuit het torentje, want zijn oude middelbare school staat centraal. In de klas zit Rutger die doordeweeks als huisvader voor zijn twee kinderen zorgt maar in het weekend de hele wereld overvliegt als één van de allerbeste dancefotografen ter wereld.

    Zappen.blog.nl