1. Nieuws

    Helft Nederlandse huishoudens krijgt glasvezel

    Eén op de drie glasvezelaansluitingen wordt in Nederland actief gebruikt. Dat blijkt uit de jaarlijkse FTTH Monitor van het onderzoeksbureau Telecompaper.
    Jarco Kriek
    14 juni 2013
    comments 0
    Helft Nederlandse huishoudens krijgt glasvezel

    Eén op de drie glasvezelaansluitingen wordt in Nederland actief gebruikt. Dat blijkt uit de jaarlijkse FTTH Monitor van het onderzoeksbureau Telecompaper.

    Er waren aan het eind van 2012 in totaal 1,45 miljoen Nederlandse huishoudens die de beschikking over een glasvezelaansluiting hadden. Hiervan werden er 483.000 daadwerkelijk actief voor glasvezeldiensten gebruikt. Het aantal actieve aansluitingen komt hierdoor op 33 procent. Dat is drie procent meer dan een jaar daarvoor.

    Reggefiber grootste marktpartij

    Reggefiber – waarin KPN een meerderheidsbelang heeft – is met 89 procent een dominante marktpartij op de Nederlandse glasvezelmarkt. Reggefiber moet haar glasvezelnetwerken wel openstellen voor andere marktpartijen. Opkomende speler op de glasvezelmarkt is het Rabobank-bouwfonds CIF. Het zag het marktaandeel in 2012 van drie naar acht procent stijgen. CIF heeft de ambitie om in de komende jaren in meer plaatsen glasvezelnetwerken te gaan exploiteren.

    Groei naar 3,5 miljoen glasvezelaansluitingen

    Telecompaper verwacht dat het aantal glasvezelaansluitingen in 2017 tot 3,5 miljoen is toegenomen. Hiermee wordt de concurrentie voor kabelbedrijven in de komende jaren steeds groter. Op dit moment verliezen kabelbedrijven elk kwartaal duizenden abonnees aan aanbieders die via glasvezel Alles-in-1-diensten bestaande uit tv, internet en telefoon aanbieden.
    GlasvezelReggefiberKPNGlashart Mediainternettelefonietelevisietriple playAlles-In-1CIF

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl