1. Nieuws

    Hoogtepunt lineaire tv voorbij: TV-kijken via apps

    Het hoogtepunt van het kijken naar lineaire tv-kanalen is voorbij. In de toekomst gaan we steeds vaker Over The Top (OTT) via apps naar tv-zenders kijken.
    Jarco Kriek
    4 mei 2013
    comments 0
    Hoogtepunt lineaire tv voorbij: TV-kijken via apps

    Het hoogtepunt van het kijken naar lineaire tv-kanalen is voorbij. In de toekomst gaan we steeds vaker Over The Top (OTT) via apps naar tv-zenders kijken. Dat stellen de topmannen van Google en Netflix.

    Netflix-baas Reed Hastings is duidelijk over zijn verwachtingen voor de toekomst. De consument gaat vaker zonder tussenkomst van tv-aanbieders via apps kijken. Dat zorgt ervoor dat kabelbedrijven en tv-zenders steeds minder invloed krijgen. Hastings stelt dat het slechts een kwestie van tijd is dat apps de rol van tv-kanalen gaan overnemen. Via de internettelevisie – ook wel Smart TV of connected TV genoemd – gaat de consument direct via internet naar tv-zenders kijken. De topman ziet Netflix als een app-provider in plaats van tv-kanaal.

    Netflix geen tv-zender

    Ondanks het feit dat Netflix begonnen is om exclusief voor haar eigen platform series te maken, heeft het bedrijf geen intentie om zich als betaalzender te profileren. Een te sterke marktpositie van betaalzenders als HBO op de Amerikaanse tv-markt is hier de oorzaak van. Netflix is op dit moment nog niet in Nederland beschikbaar. De verwachting is echter dat Netflix uiterlijk begin 2014 de Nederlandse tv-markt gaat betreden.

    Lineaire tv verleden tijd

    Hastings krijgt in zijn visie bijval van Google-topman Eric Schmidt. Deze is nog stelliger en zegt zelfs dat lineaire tv al verleden tijd is. Schmidt deed deze uitspraak tijdens een bijeenkomst van digitale uitgevers in New York. Internetvideo heeft volgens Schmidt de plaats van lineaire tv ingenomen. Schmidt maakt wel een belangrijke kanttekening: "Het is een nieuw ding waar we goed over na moeten denken, programmeren, beheren en nieuwe platformen ervan maken."

    Belangrijke rol YouTube

    Schmidt ziet een belangrijke rol voor YouTube bij de nieuwe manier van tv-kijken. Ondanks het huidige succes van YouTube denkt Schmidt dat het piekmoment nog moet komen. Het aantal bezoekers en bereik van de internet-videodienst blijft – in de veronderstelling van de Google-topman – de komende jaren groeien. Google ziet als grote voordeel van YouTube dat er interactie met de gebruiker is: "TV is eenrichtingsverkeer, YouTube praat terug. Met televisie heb je bereik, met YouTube is er betrokkenheid."

    NetflixGoogleYouTubeReed HastingsEric SchmidtOver The TopOTTapptv-kijkenkabelbedrijventv-zendersZiggoUPCRTL NederlandSBS BroadcastingHBO

    Reacties

  1. TV-TIP De slimste mens: De slimsten vs de rest

    De slimste mens: De slimsten vs de rest
    NPO 2 om 20:25 uur
    Dacht je thuis op de bank altijd dat je het beter wist dan die BN'ers? Nou, dan is dit je kans om dat te laten zien. In aanloop naar het elfde seizoen delen acht onbekende landgenoten de komende week het De Slimste mens-strijdtoneel met oud-winnaars en finalisten uit de afgelopen tien seizoenen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP Helemaal het einde

    Helemaal het einde
    RTL 4 om 20:30 uur
    Bij de familie Van Wichen is er genoeg verdiend met de stroopwafelbusiness om een bedrag aan het goede doel te schenken. Karel en An bouwen ondertussen gestaag door aan hun Huis met Open Armen, waarbij ze ook afscheid moeten nemen van een aantal vrijwilligers.