1. Nieuws

    Hoogtepunt lineaire tv voorbij: TV-kijken via apps

    Het hoogtepunt van het kijken naar lineaire tv-kanalen is voorbij. In de toekomst gaan we steeds vaker Over The Top (OTT) via apps naar tv-zenders kijken.
    Jarco Kriek
    4 mei 2013
    comments 0
    Hoogtepunt lineaire tv voorbij: TV-kijken via apps

    Het hoogtepunt van het kijken naar lineaire tv-kanalen is voorbij. In de toekomst gaan we steeds vaker Over The Top (OTT) via apps naar tv-zenders kijken. Dat stellen de topmannen van Google en Netflix.

    Netflix-baas Reed Hastings is duidelijk over zijn verwachtingen voor de toekomst. De consument gaat vaker zonder tussenkomst van tv-aanbieders via apps kijken. Dat zorgt ervoor dat kabelbedrijven en tv-zenders steeds minder invloed krijgen. Hastings stelt dat het slechts een kwestie van tijd is dat apps de rol van tv-kanalen gaan overnemen. Via de internettelevisie – ook wel Smart TV of connected TV genoemd – gaat de consument direct via internet naar tv-zenders kijken. De topman ziet Netflix als een app-provider in plaats van tv-kanaal.

    Netflix geen tv-zender

    Ondanks het feit dat Netflix begonnen is om exclusief voor haar eigen platform series te maken, heeft het bedrijf geen intentie om zich als betaalzender te profileren. Een te sterke marktpositie van betaalzenders als HBO op de Amerikaanse tv-markt is hier de oorzaak van. Netflix is op dit moment nog niet in Nederland beschikbaar. De verwachting is echter dat Netflix uiterlijk begin 2014 de Nederlandse tv-markt gaat betreden.

    Lineaire tv verleden tijd

    Hastings krijgt in zijn visie bijval van Google-topman Eric Schmidt. Deze is nog stelliger en zegt zelfs dat lineaire tv al verleden tijd is. Schmidt deed deze uitspraak tijdens een bijeenkomst van digitale uitgevers in New York. Internetvideo heeft volgens Schmidt de plaats van lineaire tv ingenomen. Schmidt maakt wel een belangrijke kanttekening: "Het is een nieuw ding waar we goed over na moeten denken, programmeren, beheren en nieuwe platformen ervan maken."

    Belangrijke rol YouTube

    Schmidt ziet een belangrijke rol voor YouTube bij de nieuwe manier van tv-kijken. Ondanks het huidige succes van YouTube denkt Schmidt dat het piekmoment nog moet komen. Het aantal bezoekers en bereik van de internet-videodienst blijft – in de veronderstelling van de Google-topman – de komende jaren groeien. Google ziet als grote voordeel van YouTube dat er interactie met de gebruiker is: "TV is eenrichtingsverkeer, YouTube praat terug. Met televisie heb je bereik, met YouTube is er betrokkenheid."

    NetflixGoogleYouTubeReed HastingsEric SchmidtOver The TopOTTapptv-kijkenkabelbedrijventv-zendersZiggoUPCRTL NederlandSBS BroadcastingHBO

    Reacties

  1. TV-TIP KNVB Beker finale 2017

    KNVB Beker finale 2017
    SBS6 om 17:00 uur
    Rechtstreeks verslag van de wedstrijd tussen AZ en Vitesse om de KNVB Beker 2017.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP It Takes 2

    It Takes 2
    RTL 4 om 20:00 uur
    Negen BN’ers met een waanzinnige portie lef laten horen wat ze vocaal in huis hebben. Onder leiding van het nieuwe presentatieduo Gordon en Jamai laten ze Nederland kennis maken met hun onontdekte zangtalent. In de eerste aflevering zingen de negen beroemdheden solo.

    Zappen.blog.nl