Hyves nu ook via je televisie
Televisieabonnees van Tele2 kunnen vanaf vandaag via de IPTV decoder van het bedrijf “hyven” via de televisie. Men kan het eigen profiel raadplegen en foto’s, films en krabbels van vrienden via het televisiescherm bekijken. Hiervoor dient met de afstandsbediening van de IPTV decoder te gebruiken.
Al enige tijd is er sprake van de Hyves via digitale televisieaanbieders zou worden gaan aangeboden. Alleen televisieaanbieders die gebruik kunnen maken van het ontvangen van een retoursignaal kunnen initiatieven zoals Hyves TV aanbieden aan de klanten. In Nederland zijn op dit moment alleen Tele2, KPN en UPC hiertoe in staat. Ziggo test op dit moment in het oude Casema gebied deze techniek ook, die tevens gebruikt wordt voor Video on Demand diensten. Of dit betekent dat Hyves TV op termijn ook via deze aanbieders beschikbaar komt is overigens nog de vraag. Raymond Spanjar, medeoprichter van Hyves is in ieder geval blij met de lancering van Hyves TV bij Tele2: "We willen Hyves in verschillende contexten aanbieden zodat Hyvers hun vrienden altijd bij de hand hebben en makkelijk content kunnen delen. TV is voor velen nog steeds de grootste tijdsbesteding, dus we zijn erg blij met deze eerste stap van integratie van TV en Hyves.”
Ook bij Tele2, dat al langere tijd intern aan het testen was met Hyves TV, is men blij met de lancering van Hyves TV. “Tele2 wil op het gebied van interactieve TV graag voorop lopen en met Hyves is Tele2 de eerste landelijke TV-operator die de populairste netwerksite van Nederland, Hyves, naar TV brengt,” aldus Hans Broekhuis, Director TV Marketing en Content van Tele2. ”Tele2 heeft al andere succesvolle internetconcepten als vk.tv van Volkskrant, abnamro.tv en Grolschmusic.nl naar de tv gebracht en verwacht dat de integratie van internet en televisie een grotere vlucht zal nemen.”
Dat Hyves TV vooruitstrevend is voor de Nederlandse multimediamarkt blijkt wel dat het direct is genomineerd voor de Van Speijk innovatieprijs 2008. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan grensverleggende innovaties waarmee communicatiebedrijven de dienstverlening verbeteren of spelregels veranderen.