1. Nieuws

    Interactieve TV heeft kijkgedrag veranderd

    Uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van KPN blijkt dat interactieve televisie het kijkgedrag van de televisiekijker heeft veranderd.
    Jarco Kriek
    23 december 2010
    comments 0
    Interactieve TV heeft kijkgedrag veranderd

    De nieuwe mogelijkheden die interactieve televisie met zich meebrengt heeft het kijkgedrag van de televisiekijker veranderd. Dat blijkt uit een onderzoek dat KPN heeft laten uitvoeren. Niet alleen KPN maar ook andere televisieaanbieders als UPC, Ziggo, Tele2 en vele aanbieders via glasvezelnetwerken bieden interactieve TV aan.

    Voor de aanwezige televisiegids, ook Elektronische Programmagids genoemd, blijkt aan populariteit te winnen. Maar ook catchup-diensten als Uitzending Gemist en timeshifting geliefd in de Nederlandse huiskamer waar interactieve televisie haar intrede heeft gedaan. Zo maakt 85 procent van de ondervraagden in dit onderzoek kenbaar dat men gebruik maakt van Uitzending gemist om hierdoor zelf te kunnen bepalen op welk zelfgekozen tijdstip men het televisieprogramma wil bekijken. Voor het timeshiften, het live pauzeren van een live op televisie uitgezonden programma, is de animo zelfs nog groter. Maar liefst 89 procent maakt van deze nieuwe mogelijkheid gebruik. Via timeshiften kan men ook, bijvoorbeeld om een doelpunt bij een voetbalwedstrijd nogmaals te kunnen bekijken, het live bekijken programma gewoon terugspoelen.

    Daarnaast biedt interactieve televisie nog meer voordelen. Zo kan men bijvoorbeeld vanuit de luie stoel de allernieuwste, maar natuurlijk ook oudere, films huren. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de bezitters van interactieve televisie wel eens van deze mogelijkheid gebruik maakt. Uit een eerder onderzoek, dat eveneens in opdracht van KPN werd uitgevoerd, bleek dat de interactieve abonnee die van deze mogelijkheid gebruik maakt gemiddeld 3 films per maand bekijkt.

    Hoewel dat KPN dit onderzoek onder abonnees van het eigen televisieproduct Interactieve TV heeft laten uitvoeren kan worden aangenomen dat bij andere televisieaanbieders die interactieve televisie aan haar klanten aanbieden de uitkomst van dit onderzoek als leidraad genomen kan worden.


    Interactieve TVIPTVKPNUPCZiggoTele2glasvezel

    Reacties

  1. TV-TIP Pim & Pom: Het grote avontuur

    Pim & Pom: Het grote avontuur
    NPO 3 om 13:00 uur
    De twee katten Pim en Pom zijn elkaars beste vrienden en wonen samen bij hun baasje de Vrouw. Als de nichtjes Treesje en Sjaantje op bezoek komen, nemen ze de poezen mee naar het park voor een picknick. Zij willen dolgraag de katten zelf houden en bedenken daarvoor stiekem een plan. Als Pim en Pom weten te ontsnappen aan de nichtjes, verdwalen ze en moeten samen op straat overleven. Daar ontmoeten ze een straatkattenbende die hun vriendschap op de proef stelt. Gaat het Pim en Pom lukken om samen te blijven en hun baasje terug te vinden?

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Gordon Ramsay: Oorlog in de keuken!

    Gordon Ramsay: Oorlog in de keuken!
    RTL 5 om 18:27 uur
    Gordon Ramsay reist af naar Fuengirola, gelegen aan de Spaanse Costa del Sol. Daar schiet hij de eigenaren van restaurant Mayfair te hulp. De zaak ligt op een toplocatie, maar de gasten blijven desondanks weg.