1. Nieuws

    Interactieve TV heeft kijkgedrag veranderd

    Uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van KPN blijkt dat interactieve televisie het kijkgedrag van de televisiekijker heeft veranderd.
    Jarco Kriek
    23 december 2010
    comments 0
    Interactieve TV heeft kijkgedrag veranderd

    De nieuwe mogelijkheden die interactieve televisie met zich meebrengt heeft het kijkgedrag van de televisiekijker veranderd. Dat blijkt uit een onderzoek dat KPN heeft laten uitvoeren. Niet alleen KPN maar ook andere televisieaanbieders als UPC, Ziggo, Tele2 en vele aanbieders via glasvezelnetwerken bieden interactieve TV aan.

    Voor de aanwezige televisiegids, ook Elektronische Programmagids genoemd, blijkt aan populariteit te winnen. Maar ook catchup-diensten als Uitzending Gemist en timeshifting geliefd in de Nederlandse huiskamer waar interactieve televisie haar intrede heeft gedaan. Zo maakt 85 procent van de ondervraagden in dit onderzoek kenbaar dat men gebruik maakt van Uitzending gemist om hierdoor zelf te kunnen bepalen op welk zelfgekozen tijdstip men het televisieprogramma wil bekijken. Voor het timeshiften, het live pauzeren van een live op televisie uitgezonden programma, is de animo zelfs nog groter. Maar liefst 89 procent maakt van deze nieuwe mogelijkheid gebruik. Via timeshiften kan men ook, bijvoorbeeld om een doelpunt bij een voetbalwedstrijd nogmaals te kunnen bekijken, het live bekijken programma gewoon terugspoelen.

    Daarnaast biedt interactieve televisie nog meer voordelen. Zo kan men bijvoorbeeld vanuit de luie stoel de allernieuwste, maar natuurlijk ook oudere, films huren. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de bezitters van interactieve televisie wel eens van deze mogelijkheid gebruik maakt. Uit een eerder onderzoek, dat eveneens in opdracht van KPN werd uitgevoerd, bleek dat de interactieve abonnee die van deze mogelijkheid gebruik maakt gemiddeld 3 films per maand bekijkt.

    Hoewel dat KPN dit onderzoek onder abonnees van het eigen televisieproduct Interactieve TV heeft laten uitvoeren kan worden aangenomen dat bij andere televisieaanbieders die interactieve televisie aan haar klanten aanbieden de uitkomst van dit onderzoek als leidraad genomen kan worden.


    Interactieve TVIPTVKPNUPCZiggoTele2glasvezel

    Reacties

  1. TV-TIP Per seconde wijzer

    Per seconde wijzer
    NPO 2 om 19:55 uur
    Twee kandidaten testen onder hoge druk hun kennis in verschillende categorieën. Hoe zetten zij hun jokers in, hoeveel rondes zullen de spelers het volhouden en met welk bedrag gaan de spelers uiteindelijk naar huis?

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S5

      Girls geeft een ongepolijste blik op het leven van een bont gezelschap vrouwelijke twintigers in New York. Van talloze vernederingen tot zeldzame overwinningen: de vrouwen weten nog altijd niet wat ze willen - van de mannen, van elkaar, of van zichzelf. Totaal TV mag het vijfde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Nationaal Zorgdebat

    Nationaal Zorgdebat
    NPO 2 om 20:25 uur
    Draaien kwetsbare ouderen op voor de miljardenbezuinigingen in de zorg? Het is het centrale thema van het Nationaal Zorgdebat.

    Zappen.blog.nl