1. Nieuws

    Interactieve TV zorgt voor groei tv-abonnees KPN

    KPN plaatst zich met een marktaandeel van 24 procent steviger als tweede aanbieder op de Nederlandse tv-markt. Interactieve TV zorgde voor de groei.
    Jarco Kriek
    23 april 2013
    comments 0
    Interactieve TV zorgt voor groei tv-abonnees KPN
    Foto: ANP

    KPN plaatst zich met een marktaandeel van 24 procent steviger als tweede aanbieder op de Nederlandse tv-markt. Interactieve TV zorgde voor de groei van het aantal tv-abonnees.

    Het telecombedrijf zag het aantal tv-abonnees in de eerste drie maanden van 2013 met 79.000 tot 1.845.000 stijgen. Het aantal klanten dat bij KPN Interactieve TV afneemt, steeg met 116.000 naar 1.128.000. Daardoor heeft KPN alleen met Interactieve TV al meer klanten dan UPC die bij het kabelbedrijf een aanvullend digitaal tv-abonnement afnemen.

    Digitenne

    Zorgenkindje van KPN blijft Digitenne. Het aantal klanten dat bij KPN anders dan via Interactieve TV naar tv kijkt, daalde met 37.000 tot 717.000. In deze groep zitten naast Digitenne ook de klanten die via dochterbedrijven van KPN naar analoge tv via glasvezelnetwerken kijken. KPN heeft tot februari 2017 de uitzendlicenties van de etherzenders van Digitenne in bezit. Het beperkte zenderaanbod en de mindere beeldkwaliteit zorgen voor de daling van het aantal Digitenne-abonnees.

    Glasvezel

    Opvallend is dat KPN het aantal klanten dat via glasvezel naar Interactieve TV kijkt, minder sterk dan voorheen ziet stijgen. De stijging van 31.000 glasvezelabonnement betekent voor KPN de laagste stijging in één jaar tijd. Door de toename steeg het aantal KPN-klanten met een Interactieve TV-abonnement via glasvezel tot 399.000. Mogelijke oorzaak is de negatieve publiciteit in de media waarmee glasvezeldiensten van KPN de afgelopen maanden – al dan niet terecht – mee te maken had. Ook staan op internet veel klachten over een minder sterk groeiend zenderaanbod en de beeldkwaliteit van bepaalde tv-zenders via bepaalde glasvezelnetwerken.

    KPNTelfortXS4AllInteractieve TVglasvezelDSLADSLVDSLDigitenne

    Reacties

  1. TV-TIP De Vierdaagse van Nijmegen

    De Vierdaagse van Nijmegen
    NPO 2 om 14:00 uur
    Rechtstreeks verslag van de slotdag van de 101ste editie van de Nijmeegse Vierdaagse. De dag van de laatste loodjes, de intocht in Nijmegen en de gladiolen. En, niet te vergeten, de uitreiking van het Vierdaagsekruisje.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 14:10 uur
    Live verslag van de negentiende etappe van 220 km, van Embrun naar Salon-de-Provence. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.