1. Nieuws

    Interactieve TV zorgt voor groei tv-abonnees KPN

    KPN plaatst zich met een marktaandeel van 24 procent steviger als tweede aanbieder op de Nederlandse tv-markt. Interactieve TV zorgde voor de groei.
    Jarco Kriek
    23 april 2013
    comments 0
    Interactieve TV zorgt voor groei tv-abonnees KPN
    Foto: ANP

    KPN plaatst zich met een marktaandeel van 24 procent steviger als tweede aanbieder op de Nederlandse tv-markt. Interactieve TV zorgde voor de groei van het aantal tv-abonnees.

    Het telecombedrijf zag het aantal tv-abonnees in de eerste drie maanden van 2013 met 79.000 tot 1.845.000 stijgen. Het aantal klanten dat bij KPN Interactieve TV afneemt, steeg met 116.000 naar 1.128.000. Daardoor heeft KPN alleen met Interactieve TV al meer klanten dan UPC die bij het kabelbedrijf een aanvullend digitaal tv-abonnement afnemen.

    Digitenne

    Zorgenkindje van KPN blijft Digitenne. Het aantal klanten dat bij KPN anders dan via Interactieve TV naar tv kijkt, daalde met 37.000 tot 717.000. In deze groep zitten naast Digitenne ook de klanten die via dochterbedrijven van KPN naar analoge tv via glasvezelnetwerken kijken. KPN heeft tot februari 2017 de uitzendlicenties van de etherzenders van Digitenne in bezit. Het beperkte zenderaanbod en de mindere beeldkwaliteit zorgen voor de daling van het aantal Digitenne-abonnees.

    Glasvezel

    Opvallend is dat KPN het aantal klanten dat via glasvezel naar Interactieve TV kijkt, minder sterk dan voorheen ziet stijgen. De stijging van 31.000 glasvezelabonnement betekent voor KPN de laagste stijging in één jaar tijd. Door de toename steeg het aantal KPN-klanten met een Interactieve TV-abonnement via glasvezel tot 399.000. Mogelijke oorzaak is de negatieve publiciteit in de media waarmee glasvezeldiensten van KPN de afgelopen maanden – al dan niet terecht – mee te maken had. Ook staan op internet veel klachten over een minder sterk groeiend zenderaanbod en de beeldkwaliteit van bepaalde tv-zenders via bepaalde glasvezelnetwerken.

    KPNTelfortXS4AllInteractieve TVglasvezelDSLADSLVDSLDigitenne

    Reacties

  1. TV-TIP Natuur op 2: Wild Patagonia

    Natuur op 2: Wild Patagonia
    NPO 2 om 16:45 uur
    Patagonië is een immens gebied zonder afgebakende grenzen dat bijna heel het zuiden van Chili en Argentinië bestrijkt. Vreemde landschappen, reusachtige bergketens en onmetelijke, weidse vlakten. Het dierenleven in dit gebied weet zich op unieke manieren te handhaven en zelfs te floreren.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Stefan de Vrij speelt al enkele jaren prima voor Lazio Roma. De verdediger had onlangs een akkefietje met Dick Advocaat door vanwege een blessure af te zeggen voor Oranje, maar gewoon voor Lazio te spelen. Het bleek een misverstand. Hij is hersteld en speelt in de Europa League tegen Vitesse.