1. Nieuws

    Interne strubbelingen publieke omroep over geflopte BNN-soap

    Voor aanvang van de opnames van de eerste afleveringen van de geflopte dagelijkse jongerensoap StartUp van BNN hadden enkele publieke omroepen al twijfels over een mogelijk succes.
    Jarco Kriek
    15 februari 2014
    comments 7
    Interne strubbelingen publieke omroep over geflopte BNN-soap

    Voor aanvang van de opnames van de eerste afleveringen van de geflopte dagelijkse jongerensoap StartUp van BNN hadden enkele publieke omroepen al twijfels over een mogelijk succes. Dat blijkt uit een reconstructie van De Volkskrant.

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) besloot StartUp in het voorjaar van 2013 na het vertrek van De wereld draait door in het uitzendschema van Nederland 3 te plaatsen. De ambities waren groot. Zo werden er direct honderdtachtig afleveringen van StartUp besteld. De publieke omroepen VPRO en NTR hadden vanaf het begin grote twijfels over de ambitieuze plannen van de NPO en BNN. En het voorgevoel van deze omroepen was terecht. Na enkele weken werd de soap vanwege slechte kijkcijfers van de buis gehaald. Wat de flop uiteindelijk gekost heeft, is onbekend.

    Positionering Nederland 3

    Eigenlijk speelde er op de achtergrond een veel groter dilemma een belangrijker rol. De NPO wilde met een jongerensoap de koers van Nederland 3 accentueren. De zender is bedoeld voor jongeren, maar uit kijkonderzoek blijkt dat de daadwerkelijke gemiddelde leeftijd van de kijker veel hoger ligt. Met de flop van StartUp worden de komende besprekingen over de programmering van Nederland 3 in 2015 op scherp gezet. De publieke omroepen gaan onderling hierover volgende maand in gesprek. De vraag is dan of Nederland 3 het merendeel van de programma’s nog wel op jongeren moet richten.

    NPOBNNNTRVPROsoapStartUpNederland3Nederland 3jongeren

    Reacties

  1. TV-TIP De slimste mens: De slimsten vs de rest

    De slimste mens: De slimsten vs de rest
    NPO 2 om 20:25 uur
    Dacht je thuis op de bank altijd dat je het beter wist dan die BN'ers? Nou, dan is dit je kans om dat te laten zien. In aanloop naar het elfde seizoen delen acht onbekende landgenoten de komende week het De Slimste mens-strijdtoneel met oud-winnaars en finalisten uit de afgelopen tien seizoenen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP 8 Mile

    8 Mile
    SBS9 om 20:30 uur
    Rapper Eminem omringde zich voor deze film met door de wol geverfde acteurs als Kim Basinger, die zijn altijd dronken moeder speelt. Daarbij blijft hij dicht bij zijn eigen achtergrond. In 8 Mile kroop hij in de huid van een woonwagenbewoner met slechts éen passie: rappen. Het is een prestatie dat Eminem zo goed is in zijn debuut.