1. Nieuws

    Interne strubbelingen publieke omroep over geflopte BNN-soap

    Voor aanvang van de opnames van de eerste afleveringen van de geflopte dagelijkse jongerensoap StartUp van BNN hadden enkele publieke omroepen al twijfels over een mogelijk succes.
    Jarco Kriek
    15 februari 2014
    comments 7
    Interne strubbelingen publieke omroep over geflopte BNN-soap

    Voor aanvang van de opnames van de eerste afleveringen van de geflopte dagelijkse jongerensoap StartUp van BNN hadden enkele publieke omroepen al twijfels over een mogelijk succes. Dat blijkt uit een reconstructie van De Volkskrant.

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) besloot StartUp in het voorjaar van 2013 na het vertrek van De wereld draait door in het uitzendschema van Nederland 3 te plaatsen. De ambities waren groot. Zo werden er direct honderdtachtig afleveringen van StartUp besteld. De publieke omroepen VPRO en NTR hadden vanaf het begin grote twijfels over de ambitieuze plannen van de NPO en BNN. En het voorgevoel van deze omroepen was terecht. Na enkele weken werd de soap vanwege slechte kijkcijfers van de buis gehaald. Wat de flop uiteindelijk gekost heeft, is onbekend.

    Positionering Nederland 3

    Eigenlijk speelde er op de achtergrond een veel groter dilemma een belangrijker rol. De NPO wilde met een jongerensoap de koers van Nederland 3 accentueren. De zender is bedoeld voor jongeren, maar uit kijkonderzoek blijkt dat de daadwerkelijke gemiddelde leeftijd van de kijker veel hoger ligt. Met de flop van StartUp worden de komende besprekingen over de programmering van Nederland 3 in 2015 op scherp gezet. De publieke omroepen gaan onderling hierover volgende maand in gesprek. De vraag is dan of Nederland 3 het merendeel van de programma’s nog wel op jongeren moet richten.

    NPOBNNNTRVPROsoapStartUpNederland3Nederland 3jongeren

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: Pilotenmasker

    2Doc: Pilotenmasker
    NPO 2 om 20:20 uur
    Simonka de Jong volgt het ziekenhuisleven van een groep jonge kinderen met kanker. De periode in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht is een emotionele achtbaan. Hoe ondergaan zij de soms pijnlijke ingrepen, hoe reageren ze op tegenvallende uitslagen en hoe gaan ze met hun ziekte om?

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Komt een man bij de dokter

    Komt een man bij de dokter
    SBS6 om 20:30 uur
    Een man gaat met zijn hond naar de dierenarts. „Dokter, mijn hond gaat steeds in de hoek zitten als de bel gaat." De dokter kijkt even goed naar de hond en zegt: „Tja, dat doen boxers nou eenmaal." Voor nog wat betere moppen, maar dan in sketchvorm, kijk je dit programma.