1. Nieuws

    Interne strubbelingen publieke omroep over geflopte BNN-soap

    Voor aanvang van de opnames van de eerste afleveringen van de geflopte dagelijkse jongerensoap StartUp van BNN hadden enkele publieke omroepen al twijfels over een mogelijk succes.
    Jarco Kriek
    15 februari 2014
    comments 7
    Interne strubbelingen publieke omroep over geflopte BNN-soap

    Voor aanvang van de opnames van de eerste afleveringen van de geflopte dagelijkse jongerensoap StartUp van BNN hadden enkele publieke omroepen al twijfels over een mogelijk succes. Dat blijkt uit een reconstructie van De Volkskrant.

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) besloot StartUp in het voorjaar van 2013 na het vertrek van De wereld draait door in het uitzendschema van Nederland 3 te plaatsen. De ambities waren groot. Zo werden er direct honderdtachtig afleveringen van StartUp besteld. De publieke omroepen VPRO en NTR hadden vanaf het begin grote twijfels over de ambitieuze plannen van de NPO en BNN. En het voorgevoel van deze omroepen was terecht. Na enkele weken werd de soap vanwege slechte kijkcijfers van de buis gehaald. Wat de flop uiteindelijk gekost heeft, is onbekend.

    Positionering Nederland 3

    Eigenlijk speelde er op de achtergrond een veel groter dilemma een belangrijker rol. De NPO wilde met een jongerensoap de koers van Nederland 3 accentueren. De zender is bedoeld voor jongeren, maar uit kijkonderzoek blijkt dat de daadwerkelijke gemiddelde leeftijd van de kijker veel hoger ligt. Met de flop van StartUp worden de komende besprekingen over de programmering van Nederland 3 in 2015 op scherp gezet. De publieke omroepen gaan onderling hierover volgende maand in gesprek. De vraag is dan of Nederland 3 het merendeel van de programma’s nog wel op jongeren moet richten.

    NPOBNNNTRVPROsoapStartUpNederland3Nederland 3jongeren

    Reacties

  1. TV-TIP De Vierdaagse van Nijmegen

    De Vierdaagse van Nijmegen
    NPO 2 om 14:00 uur
    Rechtstreeks verslag van de slotdag van de 101ste editie van de Nijmeegse Vierdaagse. De dag van de laatste loodjes, de intocht in Nijmegen en de gladiolen. En, niet te vergeten, de uitreiking van het Vierdaagsekruisje.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Louis Theroux: Under the Knife

    Louis Theroux: Under the Knife
    NPO 3 om 20:30 uur
    Louis Theroux reist naar Californië de bakermat van de plastische chirurgie, om deze trend van dichtbij te bestuderen. In Californië kun je met één beweging van het mes en een paar duizend dollar worden wie je altijd had willen zijn.