1. Nieuws

    Interne strubbelingen publieke omroep over geflopte BNN-soap

    Voor aanvang van de opnames van de eerste afleveringen van de geflopte dagelijkse jongerensoap StartUp van BNN hadden enkele publieke omroepen al twijfels over een mogelijk succes.
    Jarco Kriek
    15 februari 2014
    comments 7
    Interne strubbelingen publieke omroep over geflopte BNN-soap

    Voor aanvang van de opnames van de eerste afleveringen van de geflopte dagelijkse jongerensoap StartUp van BNN hadden enkele publieke omroepen al twijfels over een mogelijk succes. Dat blijkt uit een reconstructie van De Volkskrant.

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) besloot StartUp in het voorjaar van 2013 na het vertrek van De wereld draait door in het uitzendschema van Nederland 3 te plaatsen. De ambities waren groot. Zo werden er direct honderdtachtig afleveringen van StartUp besteld. De publieke omroepen VPRO en NTR hadden vanaf het begin grote twijfels over de ambitieuze plannen van de NPO en BNN. En het voorgevoel van deze omroepen was terecht. Na enkele weken werd de soap vanwege slechte kijkcijfers van de buis gehaald. Wat de flop uiteindelijk gekost heeft, is onbekend.

    Positionering Nederland 3

    Eigenlijk speelde er op de achtergrond een veel groter dilemma een belangrijker rol. De NPO wilde met een jongerensoap de koers van Nederland 3 accentueren. De zender is bedoeld voor jongeren, maar uit kijkonderzoek blijkt dat de daadwerkelijke gemiddelde leeftijd van de kijker veel hoger ligt. Met de flop van StartUp worden de komende besprekingen over de programmering van Nederland 3 in 2015 op scherp gezet. De publieke omroepen gaan onderling hierover volgende maand in gesprek. De vraag is dan of Nederland 3 het merendeel van de programma’s nog wel op jongeren moet richten.

    NPOBNNNTRVPROsoapStartUpNederland3Nederland 3jongeren

    Reacties

  1. TV-TIP Reizen Waes

    Reizen Waes
    NPO 3 om 20:30 uur
    In 2010 was Haïti wereldnieuws. Een aardbeving verwoestte de hoofdstad Port-au-Prince en eiste meer dan 200.000 levens. Nu bezoekt Tom het straatarme Haïti. Gaat het nu beter met het land?

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Toppers: Wild West Thuis Best

    Toppers: Wild West Thuis Best
    SBS6 om 20:30 uur
    René, Gerard en Jeroen gaan samen op wintersport om alle neuzen richting het Wilde Westen te krijgen voor hun concert. Hierna volgen de brainstorms, repetities en alles wat er gezamenlijk ontstaat.

    Zappen.blog.nl