John de Mol ziet Steve Jobs als voorbeeld
Mediatycoon John de Mol was in het NTR tv-programma College Tour openhartig over tal van zaken. Onder meer over zijn meest extreme aankoop in het leven en het tv-programma The Winner Is.
Foto: ANP
Mediatycoon John de Mol was in het NTR
tv-programma College Tour openhartig over tal van zaken. Onder meer over zijn
meest extreme aankoop in het leven, het tv-programma The Winner Is en wie over
wie zakelijk gezien zijn grootste voorbeeld is.
Op de avond dat het tv-programma The
Winner Is op SBS 6 van start ging, programmeerde RTL 4 de film Avatar
gelijktijdig. Binnen Talpa heeft het idee gespeeld om in Nederland meer dan een
miljoen dvd’s van Avatar op dezelfde dag gratis bij een dagblad te verspreiden.
Er is hierover zelfs contact met de filmmaatschappij geweest. Uiteindelijk werd
uit organisatorische reden van dit plan afgezien.
The Winner Is
John de Mol stelt dat het eerste
seizoen van The Winner Is in Nederland niet verlopen is zoals van te voren werd
verwacht, ook al haalt de finale meer dan een kijkcijfer van meer dan één
miljoen. De verwachting is dat er in de komende afleveringen wel spelelementen
zitten die de kijker nieuwsgierig maakt. Dat kan positieve gevolgen voor de
kijkcijfers hebben. Het tv-format The Winner Is krijgt in twee andere landen –
waaronder Duitsland – een herkansing. In deze landen zijn verbeteringen aan het
format te zien. Pas wanneer blijkt dat in het buitenland deze verbeteringen tot
een beter succes leiden, wordt besloten of er in Nederland een tweede seizoen
van het tv-programma komt.
Steve Jobs
John de Mol ziet de vorig jaar
overleden Apple-topman Steve Jobs als zakelijk voorbeeld. In College Tour
maakte John de Mol wel duidelijk dat hij Steve Jobs van een grotere orde dan
zichzelf vindt. De Mol stelt dat geld geen drijfveer is om verder te werken. In
de huidige werkwijze zegt John de Mol plezier in het werk te hebben. Ook al
zijn er soms weken waarin rond de honderd uur wordt gewerkt. Een nieuw vliegtuig
die hij samen met Joop van den Ende kocht, wordt door John de Mol als meest
extreme aankoop gezien.
Voetbalrechten
De laatste tijd gonzen er geruchten
dat John de Mol weer in de voetbalrechten geïnteresseerd is. In
College Tour maakte De Mol duidelijk dat Talpa geen bieding op de
samenvattingsrechten van het Eredivisie-voetbal gaat doen. De uitzendrechten
vanaf het voetbalseizoen 2013 – 2014 komen binnen een jaar weer op de markt. De
Mol ziet wel een kans dat SBS Nederland bij een tender op de uitzendrechten
gaat bieden. Maar ook dan hoeft de Eredivisie CV niet te rekenen op een
uitzonderlijk hoog bod van de zendergroep.
John de MolTalpaTalpa MediaSBS NederlandSBS BroadcastingSBS 6Net5VeronicaThe Winner IsAppleSteve Jobs