1. Nieuws

    Kabel blijft klanten aan DSL en glasvezel verliezen

    Kabelbedrijven blijven klanten aan IPTV-aanbieders verliezen. Uit het kwartaalonderzoek van Telecompaper blijkt dat Nederland aan het einde van 2014 7,76 miljoen tv-aansluitingen had.
    Jarco Kriek
    9 maart 2015
    comments 25
    Kabel blijft klanten aan DSL en glasvezel verliezen

    Kabelbedrijven blijven klanten aan IPTV-aanbieders verliezen. Uit het kwartaalonderzoek van Telecompaper blijkt dat Nederland aan het einde van 2014 7,76 miljoen tv-aansluitingen had.


    In het vierde kwartaal van 2014 steeg het aantal tv-aansluitingen met twintigduizend. Consumenten gaven in dit kwartaal bijna 410 miljoen euro aan tv-diensten uit. Dit was vrijwel gelijk dan in het derde kwartaal. Het gecombineerde marktaandeel van UPC en Ziggo komt op 54 procent uit. Ziggo neemt hiervan 34 procent voor rekening. KPN heeft met 27 procent precies de helft van het marktaandeel van het gecombineerde Ziggo.

    Negentig procent kijkt digitaal in Nederland

    In Nederland kijkt negentig procent van de huishoudens op het primaire televisietoestel digitaal naar tv-zenders. Inherent aan de stijging van digitale tv is de daling van het aantal analoge tv-aansluitingen. Kabelbedrijven verloren klanten door naar digitale tv overstappende huishoudens. Niet iedereen nam bij het kabelbedrijf een digitaal tv-abonnement af. Vooral IPTV-aanbieders die via DSL- en glasvezelnetwerken tv-diensten leveren, profiteerden hiervan. DSL is nu goed voor zeventien procent marktaandeel. Glasvezel blijft op elf procent steken. 

    ZiggoUPCKPNTelecompaperanaloogdigitaalkabelDSLglasvezelIPTVtvtelevisieaansluitingentv-aansluitingen

    Reacties

  1. TV-TIP Vier handen op één buik

    Vier handen op één buik
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tanja is negentien en onverwachts (...) zwanger van haar tien jaar oudere vriend. Het stel heeft last van chronisch uitstelgedrag, waardoor ze aan het eind van hun geld telkens een stukje maand overhouden. Vriendin-van-de-show Patty Brard probeert het jonge stel een zetje in de goede richting te geven.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP The Maze Runner

    The Maze Runner
    Veronica om 20:30 uur
    Een groep jongens wordt in een ommuurd stukje natuur gedumpt en moet zich zelf zien te redden. O, en achter die hoge muren zit een doolhof. En d jongens lijden aan geheugenverlies. Gelukkig laat hoofdpersoon Thomas zich daardoor niet uit het veld slaan en krijgen we een behoorlijk spannende film voorgeschoteld.