1. Nieuws

    Kabel blijft klanten aan DSL en glasvezel verliezen

    Kabelbedrijven blijven klanten aan IPTV-aanbieders verliezen. Uit het kwartaalonderzoek van Telecompaper blijkt dat Nederland aan het einde van 2014 7,76 miljoen tv-aansluitingen had.
    Jarco Kriek
    9 maart 2015
    comments 25
    Kabel blijft klanten aan DSL en glasvezel verliezen

    Kabelbedrijven blijven klanten aan IPTV-aanbieders verliezen. Uit het kwartaalonderzoek van Telecompaper blijkt dat Nederland aan het einde van 2014 7,76 miljoen tv-aansluitingen had.


    In het vierde kwartaal van 2014 steeg het aantal tv-aansluitingen met twintigduizend. Consumenten gaven in dit kwartaal bijna 410 miljoen euro aan tv-diensten uit. Dit was vrijwel gelijk dan in het derde kwartaal. Het gecombineerde marktaandeel van UPC en Ziggo komt op 54 procent uit. Ziggo neemt hiervan 34 procent voor rekening. KPN heeft met 27 procent precies de helft van het marktaandeel van het gecombineerde Ziggo.

    Negentig procent kijkt digitaal in Nederland

    In Nederland kijkt negentig procent van de huishoudens op het primaire televisietoestel digitaal naar tv-zenders. Inherent aan de stijging van digitale tv is de daling van het aantal analoge tv-aansluitingen. Kabelbedrijven verloren klanten door naar digitale tv overstappende huishoudens. Niet iedereen nam bij het kabelbedrijf een digitaal tv-abonnement af. Vooral IPTV-aanbieders die via DSL- en glasvezelnetwerken tv-diensten leveren, profiteerden hiervan. DSL is nu goed voor zeventien procent marktaandeel. Glasvezel blijft op elf procent steken. 

    ZiggoUPCKPNTelecompaperanaloogdigitaalkabelDSLglasvezelIPTVtvtelevisieaansluitingentv-aansluitingen

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl