1. Nieuws

    Kabel blijft populairst, maar analoge tv sterft uit

    Branchevereniging NLkabel concludeert uit het trendrapport TV in 2015 dat de kabel nog altijd met afstand de meest gebruikte infrastructuur voor televisie kijken is.
    Jan-Hein Visser
    9 februari 2016
    comments 3
    Kabel blijft populairst, maar analoge tv sterft uit
    Branchevereniging NLkabel concludeert uit het trendrapport TV in 2015 dat de kabel nog altijd met afstand de meest gebruikte infrastructuur voor televisie kijken is. Ongeveer 87 procent van de huishoudens kijkt digitaal.

    De rapportage TV in Nederland 2015, uitgevoerd door TNS Nipo onder ruim zesduizend huishoudens in opdracht van Stichting KijkOnderzoek, geeft inzicht in de televisiekenmerken in de Nederlandse huishoudens, zoals het bezit van tv-toestellen en van randapparatuur. Het percentage televisiebezit was in 2015 97 procent en is daarmee gelijk gebleven ten opzichte van 2014. Uit het onderzoek blijkt dat veruit de meeste huishoudens in Nederland de mogelijkheid gebruiken om digitaal televisie te kijken. De totale penetratie van digitale TV-ontvangst is in 2015 significant gestegen ten opzichte van 2014. Bijna de helft kijkt ook tv-programma's via andere apparatuur dan de tv zelf.

    Analoge TV marginaliseert

    Ook de trend dat analoge televisie steeds minder wordt gebruikt, zet door. Nog slechts 15,7 procent gebruikt een analoog signaal op het belangrijkste televisietoestel in huis. In 2014 was dat nog 16,6 procent. Op extra toestellen wordt iets vaker nog analoog gekeken, maar ook voor deze toestellen rapporteert het onderzoek een groei van digitale ontvangst. Mogelijk is die groei ingegeven door ongecodeerde digitale televisie. Het onderzoek rapporteert alleen cijfers over het gebruik van settopboxen, zodat daarover volgens NL Kabel geen harde uitspraken te doen zijn.
    KabelSKONLkabelAnaloge tvDigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.