1. Nieuws

    Kabel blijft tv-klanten aan internetaanbieders verliezen

    Kabelbedrijven blijven tv-klanten aan aanbieders verliezen die via internet tv-diensten aanbieden. Dat blijkt uit het kwartaalonderzoek van marktonderzoeksbureau Telecompaper.
    Jarco Kriek
    26 november 2013
    comments 0
    Kabel blijft tv-klanten aan internetaanbieders verliezen
    Foto: ANP
    Kabelbedrijven blijven tv-klanten aan aanbieders verliezen die via internet tv-diensten aanbieden. Dat blijkt uit het kwartaalonderzoek van marktonderzoeksbureau Telecompaper.

    Telecompaper verwacht dat kabelbedrijven ook in de directe toekomst tv-klanten aan internetaanbieders blijven verliezen. Desondanks blijft kabel met een marktaandeel van 55,8 procent de meest gebruikte uitzendstructuur van tv-diensten. Internettelevisie via DSL-netwerken, satelliet en Digitenne volgen. Telecompaper merkt daarbij op dat zowel satelliet als Digitenne (DVB-T) marktaandeel verliezen. Ziggo blijft de grootste tv-aanbieder gevolgd door KPN, UPC en CanalDigitaal.

    Glasvezel groeit door

    Ondanks dat tv-diensten meer via glasvezelnetwerken gebruikt worden, is de stijging in het marktaandeel nog niet voldoende om Digitenne – met meer dan 600.000 aangesloten huishoudens – van de vierde plaats te stoten. Uit recente kwartaalcijfers van onder andere KPN en Reggefiber blijkt dat het aantal actieve aansluitingen op glasvezelnetwerken in het zomerse derde kwartaal slechts beperkt gegroeid is. 

    85 procent kijkt digitaal

    Uit het onderzoek van Telecompaper blijkt dat 85,3 procent van het aantal tv-aansluitingen voor digitale tv wordt gebruikt. Het gaat om 6,61 miljoen aansluitingen, wat een groei van één procent is ten opzichte van het tweede kwartaal. Telecompaper verwacht in de resterende maanden een stijging van digitale tv naar 6,69 miljoen aansluitingen.
    KabelIPTVInteractieve TVglasvezelDSLADSLVDSLsatellietDVB-TDigitenneZiggoKPNUPCCanalDigitaalTelecompaperdigitaalanaloog

    Reacties

  1. TV-TIP Mees Kees

    Mees Kees
    NPO 3 om 08:55 uur
    Hij is de leukste meester van Nederland, Mees Kees! Ietwat slungelig en onhandig maar ook lief en grappig. Zijn manier van lesgeven is anders dan anders maar maakt hem favoriet bij al zijn leerlingen. De jonge leraar doet vooral leuke dingen in de klas, met de bedoeling om spelenderwijs les te geven. De directrice van de school, Dreus, is het daar vaak niet mee eens en kan dat niet altijd waarderen. Gelukkig kan Meester Kees bij uitdagingen altijd rekenen op zijn energieke leerlingen, die met hun creativiteit, humor en enthousiasme alles op weten te lossen!

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Willem Wever

    Willem Wever
    NPO 3 om 09:45 uur
    Ajouad gaat met Noah naar Tommy, hij kleedt de bekendste sterren voor op de rode loper. Rosa vraagt zich af waarom suiker zo ongezond is en Diederik laat zien dat een brug van glas gebouwd kan worden. De Challenge wordt gespeeld tussen de leraar en een leerling van basisschool De Hoeksteen in Voorthuizen.