1. Nieuws

    Kabel verliest abonnees aan IPTV, satelliet en Digitenne stabiel

    Uit marktonderzoek dat TNS NIPO in opdracht van satellietbedrijf SES heeft uitgevoerd blijkt dat het gebruik van satelliet en Digitenne in Nederlandse huishoudens stabiel blijft. Kabel verliest abonnees aan IPTV.
    Jarco Kriek
    19 april 2012
    comments 0
    Kabel verliest abonnees aan IPTV, satelliet en Digitenne stabiel

    Uit marktonderzoek dat TNS NIPO in opdracht van satellietbedrijf SES heeft uitgevoerd blijkt dat het gebruik van satelliet en Digitenne in Nederlandse huishoudens stabiel blijft. Kabel verliest abonnees aan IPTV.

    Elk jaar publiceert SES haar Satellite Monitor waarvoor marktonderzoek in meer dan 35 Europese landen heeft plaatsgehad. In Nederland werd dit marktonderzoek door het onderzoeksbureau TNS NIPO uitgevoerd. Naast satellietbereik wordt ook gekeken naar het aantal huishoudens dat via andere uitzendstructuren naar televisie kijken.

    IPTV de grote winnaar

    Het aantal huishoudens in Nederland dat via IPTV naar televisie kijkt is in 2011 meer dan verdubbeld. Uit de Satellite Monitor van 2010 bleek dat er 370.000 huishoudens via IPTV naar televisie keek. Aan het einde van 2011 was dit aantal tot 780.000 gestegen. Dit komt overeen met een marktaandeel van 10,4 procent op de Nederlandse tv-markt. Grootste IPTV-aanbieder in Nederland is KPN. Ook Tele2 en diverse kleinere tv-aanbieders – die veelal tv- en radiodiensten van Glashart Media krijgen aangeleverd – zijn op de Nederlandse IPTV-markt actief. Dit jaar wil nieuwkomer Vodafone zich meer op deze tv-markt profileren.

    Kabeltelevisie minder populair

    De winst van IPTV in Nederland gaat ten koste van het aantal huishoudens dat via de kabel naar televisie kijkt. TNS NIPO berekende dat aan het eind van 2011 er 5,3 miljoen huishoudens van de aanwezige kabelaansluiting gebruik maakten. Dat is een daling van 260.000 in vergelijking met één jaar daarvoor. Het aantal huishoudens dat alleen analoog naar kabeltelevisie kijkt ligt rond de 1.810.000. Het aantal huishoudens dat op het primaire toestel naar digitale televisie via de kabel kijkt is 3.520.000. Hierdoor komt in de SES Satellite Monitor 2011 de digitale penetratie in Nederland op 66,1 procent uit. Kabeltelevisie blijft in Nederland met een marktaandeel van 71,7 procent wel de meest gebruikte uitzendstructuur.

    Satelliet en Digitenne stabiel

    Het televisiekijken via de satelliet en digitale aardse ontvangst – in de Nederlandse volksmond Digitenne genoemd – blijft stabiel. Naar Digitenne kijken 710.000 huishoudens, naar satelliet 620.000 huishoudens. Hierdoor heeft Digitenne een marktaandeel van 9,5 procent en satelliet van 8,4 procent. De verwachting is dat het aantal mensen dat naar Digitenne blijft kijken in de toekomst wel gaat afnemen. Dit komt omdat in steeds meer Nederlandse huishoudens televisies met grotere beeldschermen worden geplaatst. Digitenne heeft als nadeel dat er geen HD-kanalen worden aangeboden en dat op grotere beeldschermen de beeldkwaliteit van Digitenne minder wordt. Het aantal kijkers dat via Digitenne en satelliet naar televisie kijkt is niet het aantal abonnees dat KPN en CanalDigitaal voor beide uitzendstructuren hebben. Op beide uitzendstructuren zijn namelijk ongecodeerd tv- en radiokanalen aanwezig waarvoor geen abonnement bij één van deze tv-aanbieders nodig is om deze te bekijken.

    KabelIPTVsatellietDigitenneZiggoKPNInteractieve TVUPCCanalDigitaalCaiwayDelta KabelKabel NoordSKVGlashart MediaVodafoneXMSLijbrandtVodafone

    Reacties

  1. TV-TIP Ex Machina

    Ex Machina
    Net5 om 22:50 uur
    Caleb is een 24-jarige codeur bij ’s werelds grootste internetbedrijf en wint een wedstrijd om een week door te mogen brengen in een afgelegen huisje, dat eigendom is van Nathan, de teruggetrokken levende CEO van het bedrijf. Maar, als Caleb diep in de bergen bij het huisje aankomt, ontdekt hij dat hij moet participeren aan een vreemd en fascinerend experiment. Hij moet interactie hebben met de eerste echte kunstmatige intelligentie, die zich bevindt in het lichaam van een prachtig robotmeisje.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP The Invasion

    The Invasion
    SBS9 om 23:00 uur
    De mysterieuze crash van de space shuttle leidt tot de vreselijke ontdekking dat er iets buitenaards in het wrak schuilt. Degenen die er mee in contact komen veranderen op onheilspellende en onverklaarbare wijze. Al snel komen de Washington D.C. psychiater Carol Bennell (Nicole Kidman) en haar collega Ben Driscoll (Daniel Craig) achter de schokkende waarheid van de groeiende buitenaardse epidemie: het valt slachtoffers aan wanneer zij slapen, wat hen fysiek niet verandert maar gevoelloos en onmenselijk maakt. Meer en meer mensen raken besmet en het wordt onmogelijk te bepalen wie nog te vertrouwen is. Carols enige hoop is dat ze lang genoeg wakker kan blijven om haar jonge zoon te vinden, die mogelijk de sleutel bezit voor het stoppen van de verwoestende invasie.

    Zappen.blog.nl