1. Nieuws

    Kabelraden: Consumenteninvloed digitaal tv-pakket

    De tv-kijker moet ook in de toekomst invloed krijgen op de samenstelling van het basis tv-pakket. Dat stelt Kabelraden.nl.
    Jarco Kriek
    31 mei 2013
    comments 0
    Kabelraden: Consumenteninvloed digitaal tv-pakket
    Foto: ANP

    De tv-kijker moet ook in de toekomst invloed krijgen op de samenstelling van het basis tv-pakket. Dat stelt Kabelraden.nl, de overkoepelende organisatie van programmaraden in Nederland.

    De Tweede Kamer behandelt op 4 juni de wijzigingen die in de Mediawet van 2008 worden aangebracht. Eén van de wijzigingen is het laten vervallen van programmaraden. Alle grote tv-aanbieders in Nederland moeten een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders aan gaan bieden. Hieronder bevindt zich ook het must carry-pakket bestaande uit onder meer Nederlandse en Vlaamse publieke zenders. Digitenne heeft een uitzonderingspositie omdat KPN via dit tv-product maximaal het huidige tv-aanbod kan aanbieden. Dat is minder dan dertig zenders. CanalDigitaal heeft als uitzondering dat men niet verplicht is om alle regionale tv- en radiozenders aan te bieden.

    Kabinet laat kijkers in de steek

    Kabelraden stelt op haar jaarlijkse conferentie dat het kabinet de kijkers in de steek laat. Door de beperkte invulling van het digitaal basispakket en het ontbreken van consumenteninvloed wordt de deur geopend naar inkrimping, vervlakking en verschraling van het tv-aanbod. Programmaraden zijn bang dat tv-aanbieders het digitaal basispakket gaan inkrimpen omdat de politiek nu dertig zenders als minimaal aantal gaat stellen. De Nederlandse tv-markt is volgens het kabinet zo dynamisch dat concurrentie ervoor gaat zorgen dat het digitaal basispakket bij alle aanbieders op peil blijft. KPN liet op de Kabelradenconferentie weten dat men de komende jaren het huidig aantal zenders in het digitaal basispakket blijft handhaven.

    Nieuwe tv-zenders krijgen het moeilijker

    De nieuwe Mediawet gaat er waarschijnlijk wel voor zorgen dat nieuwe zenders op de Nederlandse tv-markt moeilijker een plek in het aanbod van aanbieders gaan krijgen. Ook zijn er geen mogelijkheden voorzien voor gezamenlijke actie van klanten of om zenders van minder commercieel belang toe te voegen. Uit onderzoek van Intomart blijkt dat klanten invloed willen op de samenstelling van het tv-pakket. "Het is vreemd dat we die belangrijke keuzes overlaten aan exploitanten zonder enige inspraak van die klanten zelf", aldus Marco Swart, voorzitter van kabelraden.nl. De Haagse programmaraad protesteerde deze week op het Binnenhof tegen de kabinetsplannen omtrent consumenteninvloed.

    Kabelraden.nlprogrammaraadprogrammaradenDen HaagBinnenhofNieuwsuurprotestbijeenkomstRijnland BollenstreekanaloogdigitaalbasispakketSander DekkerMedia-staatssecretarispolitiekonderzoekdiversiteitkabelkabelbedrijvenZiggoUPC

    Reacties

  1. TV-TIP Mees Kees

    Mees Kees
    NPO 3 om 08:55 uur
    Hij is de leukste meester van Nederland, Mees Kees! Ietwat slungelig en onhandig maar ook lief en grappig. Zijn manier van lesgeven is anders dan anders maar maakt hem favoriet bij al zijn leerlingen. De jonge leraar doet vooral leuke dingen in de klas, met de bedoeling om spelenderwijs les te geven. De directrice van de school, Dreus, is het daar vaak niet mee eens en kan dat niet altijd waarderen. Gelukkig kan Meester Kees bij uitdagingen altijd rekenen op zijn energieke leerlingen, die met hun creativiteit, humor en enthousiasme alles op weten te lossen!

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Willem Wever

    Willem Wever
    NPO 3 om 09:45 uur
    Ajouad gaat met Noah naar Tommy, hij kleedt de bekendste sterren voor op de rode loper. Rosa vraagt zich af waarom suiker zo ongezond is en Diederik laat zien dat een brug van glas gebouwd kan worden. De Challenge wordt gespeeld tussen de leraar en een leerling van basisschool De Hoeksteen in Voorthuizen.