1. Nieuws

    Kabelraden presenteert onderzoek ideaal tv-pakket

    Kabelraden.nl houdt op 1 januari 2014 op met bestaan, gedwongen door een wijziging van de mediawet. Op de valreep werd een onderzoek naar het ideale tv-pakket gepresenteerd.
    6 december 2013
    comments 0
    Kabelraden presenteert onderzoek ideaal tv-pakket
    Foto: ANP
    Kabelraden.nl houdt per 1 januari 2014 op met bestaan, gedwongen door een wijziging van de mediawet. Op de afscheidsconferentie heeft men op de valreep een onderzoek naar het ideale tv-pakket gepresenteerd.

    Het onderzoek werd door marktonderzoeker TNS Nipo onder duizend respondenten uitgevoerd. Kabelraden.nl wil met het resultaat tv-aanbieders een leidraad geven voor de samenstelling van het vanaf 1 januari 2014 verplichte digitale basispakket dat minimaal uit dertig zenders moet bestaan. Door het afschaffen van programmaraden is er volgens Pablo Meegdes – directeur van Kabelraden.nl – geen consumenteninvloed meer: "Consumenten hebben straks geen directe invloed op de samenstelling van het digitale standaardpakket. Met dit onderzoek laten wij pakketaanbieders zien welke keuze consumenten zelf zouden maken in een pakket van dertig zenders. Hopelijk doen ze daar hun voordeel mee."

    Niet extra betalen voor meer zenders

    Het ideale basispakket bestaat volgens het onderzoek naast de verplichte zeven must-carry zenders hoofdzakelijk uit algemene zenders van de commerciële bedrijven RTL Nederland en SBS Broadcasting. Ook wordt voor documentairezenders als National Geographic Channel en Discovery gekozen. Het ideale basispakket van dertig tv-zenders wordt door overwegend sportzenders, nieuwszenders en Engelstalige zenders compleet gemaakt. Het is verder opvallend dat slechts dertig procent van de ondervraagden zeer waarschijnlijk €0,50 per zender extra wil betalen buiten het standaardpakket dat in Nederland tussen de 17 en 18 euro per maand kost. Het deel van de ondervraagden die hiertoe wel bereid zijn, kiest dan voor Discovery World (3 procent), National Geographic en RTL Crime (beide 2 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat de ondervraagden een voorkeur hebben om als uitbreiding van het basispakket zelf het aanvullende zenderaanbod te bepalen door middel van eigen keuze van tv-zenders.
    KabelradenKabelraden.nl. programmaraadprogrammaradenUPCZiggomediawetdigitaalbasispakketanaloogconsumenteninvloed

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.