1. Nieuws

    Kabelraden wil versterking consumenteninvloed

    Kabelraden.nl wil een versterking van consumenteninvloed op de TV-pakketten bij alle dominante marktpartijen. Aanbieders zien het niet echt zitten.
    Jan-Hein Visser
    25 mei 2008
    comments 0
    Kabelraden wil versterking consumenteninvloed
    Kabelraden.nl is het overkoepelend orgaan voor programmaraden die nu over een deel van het analoge kabelpakket adviseren. Als het aan ligt wordt die macht uitgebreid en komt er ook regulering voor andere pakketten.

    Momenteel ligt er een voorstel bij de verantwoordelijke minister Plasterk maar hij ziet het niet erg zitten om de programmaraden meer macht te geven en denkt aan zelfregulering van de kabelexploitanten. Kabelraden.nl wil juist dat consumenten meer invloed moeten krijgen op het aanbod en wil niet alleen een groter geadviseerd basispakket op de kabel maar ook dat consumenten invloed krijgen op digitale pakketten.

    De bedoeling is vooral om plotseling ongewenste pakketwijzigingen te voorkomen. Zo moet één programmaraad per regio alle 'dominante' aanbieders' adviezen gegven aan dominante partijen. Ongeacht of dit analoge of digitale kabel, satelliet of digitenne is, denkt kabelraden.nl bij een dominante partij aan meer dan 30% penetratie in een bepaalde regio. Wijzigingen in het pakket moeten dan niet zomaar meer kunnen worden doorgevoerd.

    Zo wil Kabelraden.nl bijvoorbeeld ook dat een zender niet met verschillende aanbieders uiteenlopende afspraken maakt. Daarmee doelt kabelraden.nl bijvoorbeeld op het wel Analoog beschikbaar stellen van BBC World bij UPC en niet bij Casema of andersom het geval van ARTE. Een zender moet zich dus voor alle in Nederland verkrijgbare pakketten op een vergelijkbare manier beschikbaar gaan stellen.

    CanalDigitaal heeft eerder al aangegeven dat ze wel voor consumenteninvloed zijn als dat de tevredenheid vergroot maar dat zij toch geen dominante marktpartij zijn. Aanbieders zoals UPC en Ziggo maar ook TV-omroepen hebben al aangegeven er weinig in te zien omdat ze liever alles aan de marktwerking overlaten en eventuele zakelijke overeenkomsten niet daar door worden beïnvloed.
    Kabelraden.nl

    Reacties

  1. TV-TIP De aardappeleters

    De aardappeleters
    NPO 2 om 19:20 uur
    Joris Vermeer ontdekt in Mexico de burrito, enchilada en taco en ontmoet in Tequila de allereerste Mexicaanse restauranteigenaar van Nederland.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Tomorrow Never Dies

    Tomorrow Never Dies
    RTL 7 om 20:29 uur
    Eliot Carver (Jonathan Pryce) is de naam van de machtswellusteling in kwestie. Zijn doel: het ontketenen van de Derde Wereldoorlog door China en Groot Brittannië tegen elkaar op te stoken. Dat lukt Carver vrij aardig mede dankzij zijn invloedrijke krant en televisie-zenders. Maar natuurlijk staat James Bond (Pierce Brosnan) klaar om Carvers plannen op slinkse wijze te saboteren, hierbij wordt hij geholpen door de oosterse schone Wai Lin (Michelle Yeoh).