1. Nieuws

    Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1

    Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.
    Jarco Kriek
    18 maart 2012
    comments 1
    Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1
    Foto: ANP

    Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.

    In voorgaande raceseizoenen stemden veel raceliefhebbers op de Britse publieke omroep BBC af. Op dit tv-kanaal was dan wel niet het Nederlands commentaar van Olav Mol te horen, maar daar stond wel een integraal verslag zonder reclame-onderbrekingen tegenover.

    Niet alle races op BBC

    De BBC zendt ook de komende raceseizoenen nog de Formule 1 uit, maar doet dit gedeeltelijk live en gedeeltelijk in samenvatting. De uitzendrechten voor de Formule 1 zijn in combinatie met bezuinigingen die de BBC in het hart treffen te hoog om alle Formule 1-races uit te zenden. Daarom heeft men de live-uitzendrechten met betaalzender Sky Television gedeeld. Sky Television is echter niet in Nederland te bekijken. Omdat het speciale Formule 1 tv-kanaal van Sky Television een betaalkanaal is, worden de races ook daar niet met reclame-onderbrekingen ontsierd.

    Manier van reclame

    Nu Nederlandse raceliefhebbers sommige races – waaronder de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen in Australië – niet meer via de BBC kunnen kijken, is men op RTL 7 aangewezen. Sommige tv-kijkers storen zich echter aan de vele reclameblokken en de manier waarop men deze tijdens de race in beeld brengt. Op de sociale media twitter en facebook waren dan ook negatieve reacties hierover te lezen. Enkelen roepen zelfs op tot een boycot van bedrijven en producten die tijdens deze reclameblokken te zien zijn.

    Dure uitzendrechten

    Commerciële tv-zenders kunnen echter niet anders. De aankoop van de uitzendrechten van de Formule 1 is kostbaar. Wil men de uitzendkosten nog enigszins terugverdienen dan moet men veel reclame rond de Formule 1-races uitzenden. Voor de meeste commerciële tv-zenders houdt dit in dat men ook tijdens de Formule 1-races reclame dient uit te zenden. In landen waar de Formule 1 via de publieke omroep wordt uitgezonden, is dit probleem er in de meeste gevallen niet omdat tv-programma’s niet door reclame onderbroken mag worden.
    RTL 7Formule 1BBCSky Televisionreclametwitterfacebook

    Reacties

  1. TV-TIP Inside the London Fire Brigade

    Inside the London Fire Brigade
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Het is een bizar toeval, maar juist op het moment dat in Londen afgelopen juni een van de allergrootste woningbranden plaatsvond (die van de 67-meter hoge Grenfelltoren in Kensington) werden de brandweermannen voor deze driedelige documentaire gevolgd. Kijk, en huiver.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP Het perfecte plaatje

    Het perfecte plaatje
    RTL 4 om 20:32 uur
    Na weken van gerommel met diafragma's en licht, wordt vanavond duidelijk wie als opvolger van Humberto Tan wordt gekroond. Wie na de finale nóg niet genoeg kan krijgen van al die meesterwerken, kan terecht in het Museum Hilversum. Vanaf morgen is daar het allerbeste werk van de kandidaten van dit seizoen te bewonderen.