1. Nieuws

    Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1

    Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.
    Jarco Kriek
    18 maart 2012
    comments 1
    Kijker ergert zich aan reclame bij RTL 7-uitzending Formule 1
    Foto: ANP

    Na trainingen en de kwalificatie is het Formule 1-raceseizoen echt begonnen. In Nederland wordt de Formule 1 door RTL 7 uitgezonden. Reclameblokken tijdens de race zorgen echter voor veel ergernis.

    In voorgaande raceseizoenen stemden veel raceliefhebbers op de Britse publieke omroep BBC af. Op dit tv-kanaal was dan wel niet het Nederlands commentaar van Olav Mol te horen, maar daar stond wel een integraal verslag zonder reclame-onderbrekingen tegenover.

    Niet alle races op BBC

    De BBC zendt ook de komende raceseizoenen nog de Formule 1 uit, maar doet dit gedeeltelijk live en gedeeltelijk in samenvatting. De uitzendrechten voor de Formule 1 zijn in combinatie met bezuinigingen die de BBC in het hart treffen te hoog om alle Formule 1-races uit te zenden. Daarom heeft men de live-uitzendrechten met betaalzender Sky Television gedeeld. Sky Television is echter niet in Nederland te bekijken. Omdat het speciale Formule 1 tv-kanaal van Sky Television een betaalkanaal is, worden de races ook daar niet met reclame-onderbrekingen ontsierd.

    Manier van reclame

    Nu Nederlandse raceliefhebbers sommige races – waaronder de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen in Australië – niet meer via de BBC kunnen kijken, is men op RTL 7 aangewezen. Sommige tv-kijkers storen zich echter aan de vele reclameblokken en de manier waarop men deze tijdens de race in beeld brengt. Op de sociale media twitter en facebook waren dan ook negatieve reacties hierover te lezen. Enkelen roepen zelfs op tot een boycot van bedrijven en producten die tijdens deze reclameblokken te zien zijn.

    Dure uitzendrechten

    Commerciële tv-zenders kunnen echter niet anders. De aankoop van de uitzendrechten van de Formule 1 is kostbaar. Wil men de uitzendkosten nog enigszins terugverdienen dan moet men veel reclame rond de Formule 1-races uitzenden. Voor de meeste commerciële tv-zenders houdt dit in dat men ook tijdens de Formule 1-races reclame dient uit te zenden. In landen waar de Formule 1 via de publieke omroep wordt uitgezonden, is dit probleem er in de meeste gevallen niet omdat tv-programma’s niet door reclame onderbroken mag worden.
    RTL 7Formule 1BBCSky Televisionreclametwitterfacebook

    Reacties

  1. TV-TIP Radar extra

    Radar extra
    NPO 1 om 20:30 uur
    Onderwerpen van vanavond:- Weer aan het werk als 55-plusser

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP From Prada to Nada

    From Prada to Nada
    RTL 8 om 20:30 uur
    De zusjes Mary en Nora leiden een zorgeloos en luxe leventje in Beverly Hills, tot hun vader plotseling overlijdt en hij hen met alleen maar schulden achterlaat. Berooid trekken de meiden in bij hun tante in een Mexicaanse wijk van Los Angeles. Vooral de verwende Nora weet niet hoe ze zonder Prada verder moet. De zussen ontdekken echter langzamerhand dat geld niet alles is en dat rijkdom in vele andere dingen te vinden is. Ze bouwen een nieuw leven op, waarbij de liefde een handje helpt.

    Zappen.blog.nl