Klant merkt voorlopig weinig van fusie UPC en Ziggo
De verwachting is dat voor het einde van dit jaar de fusie
tussen de Nederlandse kabelbedrijven UPC en Ziggo een feit is. Klanten van deze
kabelbedrijven merken daar voorlopig weinig van.
Aandeelhouders van Ziggo hebben van het Britse bedrijf
Liberty Global – het moederbedrijf van UPC – tot 4 november de tijd gekregen om
aandelen ter verkoop aan te bieden. Op deze manier hoopt Liberty Global meer
dan tachtig procent van de aandelen Ziggo in bezit te krijgen. De verwachting
is dat deze koopdrempel wordt gehaald. De Raad van Bestuur en de algemene
aandeelhoudersvergadering heeft eerder dit jaar een positief advies voor het
overnamebod van Liberty Global gegeven. Nadat onlangs de Europese Commissie
groen licht voor overname van Ziggo gaf, lijken er geen hobbels meer te zijn.
Facturen
UPC-klanten gaan als eerste kleine tekenen van de fusie
zien. Op de facturen verdwijnt op termijn de naam UPC. Die wordt
vervangen voor Ziggo. In een later stadium verdwijnen de logo’s van UPC van
bruikleenapparatuur en in de firmware van kabeldecoders. Maar het duurt nog jaren voordat UPC en Ziggo echt één bedrijf zijn. Grootste horde lijken daarbij
de technische verschillen in de kabelnetwerken van beide bedrijven. Dat wordt ook door
Bert Groenewegen – CFO van Ziggo – na de presentatie van de kwartaalcijfers van
Ziggo bevestigd. Het duurt volgens Groenewegen enkele jaren voor het fusiebedrijf volledig als één geheel operationeel is. Dat komt vooral
door harmonisatie van processen, systemen, platformen en diensten.