1. Nieuws

    Klanten willen invloed digitale tv-pakket

    Meer dan driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk invloed te krijgen op het aanbod in het digitale zenderpakket. Dat blijkt uit onderzoek van Intomart in opdracht van kabelraden.nl.
    Jan-Hein Visser
    4 juni 2012
    comments 0
    Klanten willen invloed digitale tv-pakket
    Meer dan driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk invloed te krijgen op het aanbod in het digitale zenderpakket. Dat blijkt uit onderzoek van Intomart in opdracht van kabelraden.nl.

    Volgens het onderzoek van Intomart GFK willen mensen het liefst gewoon zelf, per zender, kunnen kiezen en niet vastzitten aan pakketten die tv-aanbieders samenstellen (48% van de respondenten). Daarnaast geeft nog eenvijfde van de Nederlanders aan dat invloed vooraf op de samenstelling van het pakket ook goed is. Van de totale groep respondenten vindt slechts eenvijfde het prima als de tv-aanbieder zelf over de zenders beslist (zolang er maar wel achteraf een klacht ingediend kan worden). Kabelraden.nl is het overkoepelend orgaan voor de programmaraden dat vrijdag jongstleden haar negende conferentie organiseerde. De programmaraden geven op wettelijke gronden zwaarwegende adviezen aan de kleine en de twee kabelbedrijven die een deel van de samenstelling van het analoge tv- en radiopakket bepalen. UPC volgt deze adviezen al jarenlang steevast geheel op terwijl Ziggo de programmaraden al jarenlang in hun hemd probeert te zetten. De conferentie vond plaats in Madurodam, maar ging desondanks niet over kleinigheden.

    Kijker geen invloed digitaal pakket

    Want volgens Kabelraden.nl blijkt uit onderzoek dat Intomart in hun opdracht uitvoerde, dat driekwart van de klanten van kabelbedrijven invloed hebben op het aanbod, niet alleen analoge pakketten maar ook juist op datgene dat achter de decoder zit. Programmaraden kunnen kabelbedrijven (of welke andere digitale aanbieder dan ook) daarover niet adviseren en de politiek heeft geen plannen in die richting. Integendeel, het - intussen demissionaire - kabinet wilde de raden geheel afschaffen. Of dit nu ook spoedig gebeurt, is de vraag. Duidelijk werd wel dat de politieke partijen nogal uiteenlopend denken hoe groot het pakket moet zijn waar invloed op kan worden uitgeoefend en op welke manier dat dan wel zou moeten. Een heftige discussie ontstond er tussen de aanwezige vertegenwoordigers van de SP en van de VVD, de partijen waar momenteel alles in de peilingen ook om draait.

    VVD en SP niet eens over wijze van regulering

    Tweede Kamerleden Jasper van Dijk (SP) en Anouchka van Miltenburg (VVD) onderschreven beiden het belang van consumenteninvloed op het digitale pakket werd onderschreven. In de ideale situatie kunnen klanten zelf hun zenders kiezen, maar op welke termijn dit mogelijke is, is nog onduidelijk. Over een regeling in de overgangssituatie verschilden zij wel fors van mening want de SP wil op zoveel mogelijk zaken consumenteninvloed terwijl de VVD dit voor een klein basispakket al meer dan voldoende vindt. Beiden vonden wel dat in een basispakket de zenders van de ons omringende landen moeten worden doorgegeven. Marco Swart, voorzitter van kabelraden.nl, presenteerde namens de programmaraden ideeën voor aangepaste regelgeving voor consumenteninvloed op het tv-pakket. Swart hield de aanwezigen, waaronder veel omroepen en kabelexploitanten, voor dat een goed, divers tvpakket niet vanzelf tot stand komt, zelfs niet in deze tijd van bijna onbeperkt aanbod. Pablo Meegdes, beleidsmedewerker van Kabelraden.nl, voegde eraan toe dat Ziggo intussen met het blijven weigeren van opvolgen van adviezen inzake het analoge pakket het risico loopt op boetes van €150.000 per verloren zaak.
    Kabelraden.nlVVDSPUPCZiggoProgrammaraad

    Reacties

  1. TV-TIP Per seconde wijzer

    Per seconde wijzer
    NPO 2 om 19:55 uur
    Twee kandidaten testen onder hoge druk hun kennis in verschillende categorieën. Hoe zetten zij hun jokers in, hoeveel rondes zullen de spelers het volhouden en met welk bedrag gaan de spelers uiteindelijk naar huis?

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S5

      Girls geeft een ongepolijste blik op het leven van een bont gezelschap vrouwelijke twintigers in New York. Van talloze vernederingen tot zeldzame overwinningen: de vrouwen weten nog altijd niet wat ze willen - van de mannen, van elkaar, of van zichzelf. Totaal TV mag het vijfde seizoen vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Nationaal Zorgdebat

    Nationaal Zorgdebat
    NPO 2 om 20:25 uur
    Draaien kwetsbare ouderen op voor de miljardenbezuinigingen in de zorg? Het is het centrale thema van het Nationaal Zorgdebat.

    Zappen.blog.nl