1. Nieuws

    Klanten willen invloed digitale tv-pakket

    Meer dan driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk invloed te krijgen op het aanbod in het digitale zenderpakket. Dat blijkt uit onderzoek van Intomart in opdracht van kabelraden.nl.
    Jan-Hein Visser
    4 juni 2012
    comments 0
    Klanten willen invloed digitale tv-pakket
    Meer dan driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk invloed te krijgen op het aanbod in het digitale zenderpakket. Dat blijkt uit onderzoek van Intomart in opdracht van kabelraden.nl.

    Volgens het onderzoek van Intomart GFK willen mensen het liefst gewoon zelf, per zender, kunnen kiezen en niet vastzitten aan pakketten die tv-aanbieders samenstellen (48% van de respondenten). Daarnaast geeft nog eenvijfde van de Nederlanders aan dat invloed vooraf op de samenstelling van het pakket ook goed is. Van de totale groep respondenten vindt slechts eenvijfde het prima als de tv-aanbieder zelf over de zenders beslist (zolang er maar wel achteraf een klacht ingediend kan worden). Kabelraden.nl is het overkoepelend orgaan voor de programmaraden dat vrijdag jongstleden haar negende conferentie organiseerde. De programmaraden geven op wettelijke gronden zwaarwegende adviezen aan de kleine en de twee kabelbedrijven die een deel van de samenstelling van het analoge tv- en radiopakket bepalen. UPC volgt deze adviezen al jarenlang steevast geheel op terwijl Ziggo de programmaraden al jarenlang in hun hemd probeert te zetten. De conferentie vond plaats in Madurodam, maar ging desondanks niet over kleinigheden.

    Kijker geen invloed digitaal pakket

    Want volgens Kabelraden.nl blijkt uit onderzoek dat Intomart in hun opdracht uitvoerde, dat driekwart van de klanten van kabelbedrijven invloed hebben op het aanbod, niet alleen analoge pakketten maar ook juist op datgene dat achter de decoder zit. Programmaraden kunnen kabelbedrijven (of welke andere digitale aanbieder dan ook) daarover niet adviseren en de politiek heeft geen plannen in die richting. Integendeel, het - intussen demissionaire - kabinet wilde de raden geheel afschaffen. Of dit nu ook spoedig gebeurt, is de vraag. Duidelijk werd wel dat de politieke partijen nogal uiteenlopend denken hoe groot het pakket moet zijn waar invloed op kan worden uitgeoefend en op welke manier dat dan wel zou moeten. Een heftige discussie ontstond er tussen de aanwezige vertegenwoordigers van de SP en van de VVD, de partijen waar momenteel alles in de peilingen ook om draait.

    VVD en SP niet eens over wijze van regulering

    Tweede Kamerleden Jasper van Dijk (SP) en Anouchka van Miltenburg (VVD) onderschreven beiden het belang van consumenteninvloed op het digitale pakket werd onderschreven. In de ideale situatie kunnen klanten zelf hun zenders kiezen, maar op welke termijn dit mogelijke is, is nog onduidelijk. Over een regeling in de overgangssituatie verschilden zij wel fors van mening want de SP wil op zoveel mogelijk zaken consumenteninvloed terwijl de VVD dit voor een klein basispakket al meer dan voldoende vindt. Beiden vonden wel dat in een basispakket de zenders van de ons omringende landen moeten worden doorgegeven. Marco Swart, voorzitter van kabelraden.nl, presenteerde namens de programmaraden ideeën voor aangepaste regelgeving voor consumenteninvloed op het tv-pakket. Swart hield de aanwezigen, waaronder veel omroepen en kabelexploitanten, voor dat een goed, divers tvpakket niet vanzelf tot stand komt, zelfs niet in deze tijd van bijna onbeperkt aanbod. Pablo Meegdes, beleidsmedewerker van Kabelraden.nl, voegde eraan toe dat Ziggo intussen met het blijven weigeren van opvolgen van adviezen inzake het analoge pakket het risico loopt op boetes van €150.000 per verloren zaak.
    Kabelraden.nlVVDSPUPCZiggoProgrammaraad

    Reacties

  1. TV-TIP Watani: Mijn thuisland

    Watani: Mijn thuisland
    NPO 2 om 17:30 uur
    In het door de burgeroorlog verwoeste Aleppo woont een gezin met vier jonge kinderen. Wanneer de vader door zijn eigen kameraden overgeleverd wordt aan IS, besluit de moeder dat het tijd is om te vluchten. Het gezin belandt in een slaperig Duits stadje, waar het verwerken van het oorlogstrauma pas écht begint.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD DUNKIRK

      Verteld vanaf het land, de zee en de lucht start Dunkirk als honderdduizenden Britse en geallieerde soldaten omsingeld zijn door vijandelijke troepen. Totaal TV mag de dvd van deze epische actiethriller vijf keer weggeven.

    TV-TIP Gordon Ramsay: Oorlog in de keuken!

    Gordon Ramsay: Oorlog in de keuken!
    RTL 5 om 18:37 uur
    De grofgebekte Gordon Ramsey keert terug naar een aantal restaurants die hij in deze reeks uit de brand heeft proberen te helpen. Draaien de zaken inmiddels naar verwachting of hebben de eigenaren Gordons adviezen in de wind geslagen?